D
J Jontha skrev:
Jag tror du missuppfattade det jag skrev. Servicebil är något dom kryddar sina inkomster med. Dom älskar att "hinna med" flera jobb på geografiskt nära platser då servicebilens "intäkter" då trumfar andra intäkter.

Och jo, faktiskt tycker folk det börjat bli dyrt igen. Har en i bekantskapskretsen som tagit in en fuling för gjutning och plattning pga att priserna skenat de senaste åren.

Jag har stor kunskap om ekonomi. Andra som också har det förstår hur prissättning sker efter tillgång/efterfråga samt vad en jämvikt i ekonomi innebär. Att svart arbetskraft uppstår är pga att människor som inte har ekonomi för renovering gör det ändå. Går staten in och sänker priset ökar efterfrågan. Det innebär att priset måste öka för att jämvikt ska uppnås. Med ROT har en rubbning uppstått i marknaden vilket jag tror fått fler usla hantverkare in i branschen.
När det begav sig så var det inte hos elsa 79 med en pension på 10 000 som ”skattefria” jobb mest gjordes. Det var krögare, vd:ar och t o m en regementschef. På 2000 talet villor för 5 miljoner och uppåt. Tror det handlade om lathet för dessa. Nån som var snabbt på plats, och man slapp en massa offerter och krångel.

Hebbelilleifråkungälv Hebbelilleifråkungälv skrev:
Sir Duke har provat med att lyfta på luren å ringa och fråga dem?
Nej , de har usla recensioner som handlar om salta fakturor och dåligt bemötande, så jag vill förbereda mig först. Och kommunicera med dem skriftligen. Tror ju inte överdebiteringen är något oskyldigt misstag tyvärr.

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
En som gått på högskola och universitet har under den tiden inte haft en månadsinkomst och har dessutom lånat pengar för att klara sitt uppehälle. Varje studieår kostar därför minst 80 000 i lån plus förlorad inkomst på enkla jobb minst 180 000 så 5 år ger en kostnad (förlust) på 1 300 000 .
Hans poäng är väl att lång utbildning behöver inte betyda högre lön. Vanlig marknadsekonomi.

Spontant låter ju priset dyrt.
Jourtillägget är ju inget konstigt eller orimligt att det är timpris X 2.
En vanlig spolbil bruka ligga på runt 1200-1300/h

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Frågan är hur man ska skriva när man invänder. För det känns som bedrägeri. Men vad ska man slå ner på.
Det finns en gratis kommunal tjänst "Hallå konsument". På deras hemsida finns det bra information om vad och hur hur man ska göra när man får problem med hantverkare.

Vill man djupdyka kan man läsa Konsumenttjänstlagen (1985:716). Finns på nätet.

• Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
Det riktigt sjuka är att samhället tycker så synd om dessa hantverkare att det offrar skatteintäkter på att subventionera deras verksamheter. Snacka om bidragsyrkesgrupp.

• Gilla
  • Haha
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
En snickare tar inte hyra för en skruvmejsel.
Det är isåfall endast pga att han inte kommit på det än. Hantverkarna kommer att hitta på sånt här och mer därtill sålänge dom får hållas.

En bra bieffekt av det är att man måste lära sig mkt själv när man bestämmer sig för att helt vägra deras skitbeteende.(y);)

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja i mitt fall tar han 950 kr för servicebilen. Dyrt, och jag fattar inte vad jag får för de pengarna. Jag fattar att firman debiterar restid om de måste åka och handla eller hämta grejer. Men inte på vanliga uppdrag.
Servicebilen inkluderar ju rimligtvis utrustningen som är orsaken till att det behövs en servicebil. Dvs hyran av dammsugaren och annan utrustning.

• Gilla
Muhrman
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?

Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
Socialdemokraterna (Göran P) införde ROT

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
framgick inte om det var företag eller löntagare från kollektivet.
Ingen skillnad.
Utför du "rörjobb" som anställd är det arbetsgivaren som ansvarar för skatteinbetalningar, utför du rörjobb som egenföretagare med F-skatt ansvarar du själv för skatteinbetalningar.
Totala skatten på lönedelen blir i stort sett densamma.

S Sir Duke skrev:
Nej , de har usla recensioner som handlar om salta fakturor och dåligt bemötande, så jag vill förbereda mig först. Och kommunicera med dem skriftligen. Tror ju inte överdebiteringen är något oskyldigt misstag tyvärr.
Jag antar att även du har ett arbete.
Vet du möjligen själv hur mycket ditt arbete debiteras?
Man kan även ställa sig frågan, vad en hantverkare/VVS-are bör ha för månadslön, samt hur mycket han/hon normalt får ut?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag antar att även du har ett arbete.
Vet du möjligen själv hur mycket ditt arbete debiteras?
Man kan även ställa sig frågan, vad en hantverkare/VVS-are bör ha för månadslön, samt hur mycket han/hon normalt får ut?
Bra frågor.
Vi får se.
Jag tänker att om jag och firman inte förstår varandra och inte lyckas bli överens så får vi ta hjälp utifrån för att fastställa vad som är skäligt.
Det var bra att få input på fakturan, jag förstod ju inte vad som är ordinarie jobb och vad som är extra.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
Ingen skillnad.
Utför du "rörjobb" som anställd är det arbetsgivaren som ansvarar för skatteinbetalningar, utför du rörjobb som egenföretagare med F-skatt ansvarar du själv för skatteinbetalningar.
Totala skatten på lönedelen blir i stort sett densamma.
Du verkar inte förstå
Det framgick inte om det var netto eller brutto, det gjorde det först ett antal inlägg längre fram. Säger jag att jag har 800.- i timmen så tillkommer socialavgifter på det, och 800.- är normalt netto för en eftertraktad konsult

electroluxaren skrev:
Du verkar inte förstå
Det framgick inte om det var netto eller brutto, det gjorde det först ett antal inlägg längre fram. Säger jag att jag har 800.- i timmen så tillkommer socialavgifter på det, och 800.- är normalt netto för en eftertraktad konsult
TS ursprungsfråga gäller fakturerade tjänster.
Alltså ingår lönebikostnader, löneskatter och moms på samma sätt, oavsett egenföretagare eller annat anställningsförhållande.

P
B Bernt Ö97 skrev:
TS ursprungsfråga gäller fakturerade tjänster.
Alltså ingår lönebikostnader, löneskatter och moms på samma sätt, oavsett egenföretagare eller annat anställningsförhållande.
Uppenbart vill du inte förstå

S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
Jag har arbetat på företag med ambulerande servicetekniker.
Bilkostnaden hade vi en kilometerkostnad som täckte.
Restiden är arbetstid men bör specas för kunden. En timme restid är en arbetad timme.
En del har fasta kostnader typ zoner. Men kontentan blir densamma. Resan och bilen betalar man för som kund.
Antingen tar man betalt för arbetsmomenten t ex filmning eller så tar man betalt för hela arbetet i klump. T ex tandläkare har priser för momenten som utförs. Man tar inte betalt för arbetstid uppe på det.
Om den här göken både tar arbetstid och momenttid är det fel enligt mig. Den sammanlagda momenttiden är det du ska betala inkl restid och bilkostnad inte arbetskostnad uppe på det.

• Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.