71 037 läst ·
302 svar
71k läst
302 svar
Hur många kwh om dagen?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Även om jag skulle få ved närmast gratis så är det mer ekonomiskt för mig att installera en LLVP än en kamin hemma om man bara ser till det ekonomiska.yonna skrev:
Jag SKA installera LLVP men jag är fortfarande tveksam om LLVP är ekonomiskt lönsam. Förbrukar strax under 5000 kWh el/år samt 2 pallar pellets/år i kamin i vardagsrummet. Detta inkluderar låg elgolvvärme i vardagsrum (när det är mycket kallt och då med stängda dörrar) samt låg elgolvvärme i badrum.
LLVP är annars mycket värdefull när jag är bortrest och kaminen inte funkar.
Det återstår då bara att jämföra kostnaden när LLVP är på plats 😏.
Förbrukning hemma just nu (vinter, -5, Malmö, 116 kvm hus 1962) är runt 75-100 kWh fjärrvärme och ca 15 kWh el per dag. Det ger ca 18-20 grader inne beroende på hur vinden ligger på.
Jag köper pelletspallar för flera år i stöten för att få ner priset.... elen har kostat mer/kWh - än så länge. Samtidigt gillar jag ju att sköta kaminen och tycker det är mysigt med lågorna och "ljudet" - men det hör ju inte till ekonomin.F fiskarn87 skrev:
Redigerat:
Jo, men om du räknar med CoP=2 eller bättre ned till -7 grader (bara ett exempel) så behöver ju elpriset per kWh vara dubbelt så högt som pelletspriset för att det skall vara jämförbart. Sedan skall naturligtvis LLVP betala av också, här blir det marginalen mellan elpris och pelletspris som skall betala av den inom livslängden för LLVPn. All ytterligare livslängd utöver det innebär ren vinst (samt en hel del bekvämlighet också). Jag skulle dock kombinera pellets med LLVP och köra pellets när det är -10 eller kallare som ett rent komplement. Dels är det lika billigt, sedan sprider sig värmen på ett annat sätt vid eldning.yonna skrev:
Absolut! jag eldar i kamin varje dag så här års också, med ved. Jag har en LLVP och en kamin, är det som nu, några minus funkar det att värma huset med den en eller andra. Förra veckan behövde väl helst bägge köras samtidigt. Men de kompletterar varnadra bra. LLVP är bra när man inte är hemma medan kamin är väldigt mysigt när man är hemma. Är det typ några plus är LLVP också effetkiv men blir sämre när det blir kallt. Den stora nackdelen med LLVP är att den blåser, därför stänger jag ofta av min när jag är hemmayonna skrev:
Säg till om du hittar några siffror på sumon!C Cerb skrev:Ger moderna pumpar verkligen bra COP när det är kallt?
De flesta tillverkare verkar ju inte gärna skylta med dessa siffror, på ex. Mitsubishi Sumo hittar jag inget.
Panasonic HZ25XKV finns däremot spec för, och den har ett COP på 2,58 vid -7, och håller den bra när det klättrar nedåt, COP 2,22 vid -25
Men jag blev ärligt lite överraskad över att COP klättra ner under 3, vid så milda temperaturer.
siffror för Mitsubishi MSZ-RW25VG + MUZ-RW25VGHZ. Rapporten är på Finska, men siffrorna är ju universella...L micke880 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://scanoffice.fi/wp-content/uploads/2022/09/eufi29-21005116-t1.pdf
35'an hittar jag inte. Men det finns många andra modeller att titta på här: https://scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Exakt COP vid olika utetemp kanske inte anges, möjligen kan man räkna ut det om man har en siffra på avgiven värmeeffekt vs elförbrukning vid olika temperaturer. Detta anges tex i produktbladet för den senaste LLVP vi installerade i en dåligt isolerad stuga på ca 65 kvm, avsevärt kraftigare (och tystare) maskin än den nästan 20 år gamla IVT nordic inverter jag pratade om tidigare.C Cerb skrev:Ger moderna pumpar verkligen bra COP när det är kallt?
De flesta tillverkare verkar ju inte gärna skylta med dessa siffror, på ex. Mitsubishi Sumo hittar jag inget.
Panasonic HZ25XKV finns däremot spec för, och den har ett COP på 2,58 vid -7, och håller den bra när det klättrar nedåt, COP 2,22 vid -25
Men jag blev ärligt lite överraskad över att COP klättra ner under 3, vid så milda temperaturer.
Jag är inte helt bekant med alla olika mått som anges men någon kanske är bra på att tolka värdena. Helt klart är att den ger bra med värme även när det är svinkallt som nu senaste perioden: https://www.svenskvillavarme.se/wp-content/uploads/sites/75/Daikin-Caldo-II-XRH30-XRH40-2022.pdf
Vår är föregångaren Caldo XRH40 som installerades inför vintern 2018, samma data men den gamla innedelen är något bredare.
En stor pump ger såklart mycket värme även när det är kallt ute.. men COP är sämre än jag väntade mig.. Vilket är det viktiga om man ska tänka på energieffektiviteten... Annars ger ju elraddar på 5kW rätt ordentligt med värme också, men det är ju inte så energieffektivt.H Harald Blåtumme skrev:Exakt COP vid olika utetemp kanske inte anges, möjligen kan man räkna ut det om man har en siffra på avgiven värmeeffekt vs elförbrukning vid olika temperaturer. Detta anges tex i produktbladet för den senaste LLVP vi installerade i en dåligt isolerad stuga på ca 65 kvm, avsevärt kraftigare (och tystare) maskin än den nästan 20 år gamla IVT nordic inverter jag pratade om tidigare.
Jag är inte helt bekant med alla olika mått som anges men någon kanske är bra på att tolka värdena. Helt klart är att den ger bra med värme även när det är svinkallt som nu senaste perioden: [länk]
Vår är föregångaren Caldo XRH40 som installerades inför vintern 2018, samma data men den gamla innedelen är något bredare.
Men ~2.4 vid -15 är rätt bra, men ~2.6 vid -7 mindre bra...
(jämfört mot mina ev. skeva förväntningar)
Hjälp!?
Om vi antar att min Sumo 35 har liknande effekt som Sumo 25.
Den värmde upp hela vårat hus och drog totalt 27kwh den 7 Januari och då var snittemperaturen över dygnet -11,83°C
Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut mitt hus värmebehov i kw/timme?
Om vi antar att min Sumo 35 har liknande effekt som Sumo 25.
Den värmde upp hela vårat hus och drog totalt 27kwh den 7 Januari och då var snittemperaturen över dygnet -11,83°C
Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut mitt hus värmebehov i kw/timme?
Kan hjälpa dig om du lär dig skillnad på, och lovar att aldrig mer skriva fel:L micke880 skrev:
- kW, kilowatt, samma som 1000 watt, samma som 1000 J/s samma som 1000 joule/s, där joule är storheten för energi. Det betyder att W är energi per tidsenhet, även kallat effekt
- kWh, kilowattimme, samma som 1000Wh, samma som 1000 Jh/s samma som 360000J, samma som 360000 joule. D.v.s. Wh eller kWh är energi.
- kW/timme,samma som kW/h, samma som 1000W/h, samma som 1000J/s/h, samma som 1000J/(s*h), samma som 3,6J/s^2, d.v.s. derivatan av effekt, eller med andra ord hur effekt förändras över tid.
Så, slut på repetition av grundskolefysik, åter till din fråga, om vi antar att du menar verkningsgrad (COP) där du skriver effekt och kW där du skriver kw/timme så har vi följande indata:
- verkningsgrad (COP) vid 11.83°C, utläst från diagrammet som useless postade, runt 2.5
- förbrukning under 24 timmar, 27kWh
Värt att nämna att värmepumpar inte har linjär verkningsgrad, så man kan inte riktigt räkna på medeltemperaturen om den har fluktuerat mycket inom intervallet. Det ger en fingervisning, men nödvändigtvis inte rätt.
Energibehovet är ju såklart även beroende på vilket temperatur du väljer att ha inomhus.
C Cerb skrev:Ger moderna pumpar verkligen bra COP när det är kallt?