69 681 läst ·
302 svar
70k läst
302 svar
Hur många kwh om dagen?
Medlem
· Västmanland
· 1 906 inlägg
Här går det åt mellan 3 och 95 kWh/dygn.
Vår årsförbrukning är inte 1095 kWh och inte 34675 kWh, den är inte heller ett genomsnitt av ovanstående.
Så vad blir slutsatsen och värdet av informationen jag nyss delat, för mig obegripligt man jag hoppas att den kommer till någons nytta.
Vår årsförbrukning är inte 1095 kWh och inte 34675 kWh, den är inte heller ett genomsnitt av ovanstående.
Så vad blir slutsatsen och värdet av informationen jag nyss delat, för mig obegripligt man jag hoppas att den kommer till någons nytta.
Om jag stänger av huvudströmbrytare så drar jag 0kWh/dag. Om jag bara tänder i köket, och inte har något annat på så gör jag av med ca 0,1kwh/dag. Om jag har tänt i vardagsrummet, och körde tvättmaskinen en gång , samt att mamma är och hälsar på så gör jag av med 7kWh/dag. Om jag har värmen på i gästrummet, samtidigt som sambon duschat under dagen, och jag tittat på Aktuellt, så gör jag av med ca 11kWh/dag.
Ärligt talat: hur lyckas så många krångla till det så mycket😄
Ärligt talat: hur lyckas så många krångla till det så mycket😄
Det finns andra problem med att bo i norr...J jawen skrev:
När det är såhär kallt går det åt ca 140kWh/dygn. Detta trots kontinuerlig eldning i kaminer. Huset är ett ca 160m2 stort timmerhus från slutet på 1800-talet med tveksam isolering. När det är såhär kallt så slutar luft/luft-värmepumparna att ge värme så huset värms då uteslutande på direktverkande el och vedeldning.
Redigerat:
Mellan 0 och 50 per dygn beroende på storlek på huset, storleken på värmepumpen och hur man använder den.yonna skrev:
En intressantare fråga är väl hur mycket en kWh värme kostar med respektive värmekälla? Pellets kostar väl runt 1:-/kWh i dagens läge (eller mer)? En modern luftvärmepump med hyfsade förutsättningar kostar runt 50 öre per producerad kWh en mild vinter om det genomsnittliga elpriset är 2:-
Jag ligger på ca 1 kW (ca 4 A på en fas) för min LLVP i Göteborgsområdet nu när det varit kallt, detta för att nästintill helt (har till viss del andra värmekällor i badrummen och ett sovrum) värma ett hus på 134 kvm.
Jag SKA installera LLVP men jag är fortfarande tveksam om LLVP är ekonomiskt lönsam. Förbrukar strax under 5000 kWh el/år samt 2 pallar pellets/år i kamin i vardagsrummet. Detta inkluderar låg elgolvvärme i vardagsrum (när det är mycket kallt och då med stängda dörrar) samt låg elgolvvärme i badrum.
LLVP är annars mycket värdefull när jag är bortrest och kaminen inte funkar.
Det återstår då bara att jämföra kostnaden när LLVP är på plats 😏.
Nu hänger det på vad du får för CoP per år på LLCP, men om vi antar att du får 4x på vintern när det är kallt, då skall du ju räkna 1/4 av alkostnaden (inkl skatter och nät). Det gör att pellets och ved har svårt att konkurrera. Det är få dagar på året som ved och pellets vinner över en LLVP
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
En intressantare och mer tolkningsbar siffra är hur många kWh/dygn värmepumpen drar, inklusive alla avfrostningscykler där effekten går ner. Vår gamla IVT Nordic inverter (i grunden en Sharp) från 2005 drar ca 28 kWh/dygn när den går på max, sker vid utetemperaturer under nollan typiskt. Den kan inte dra mer el än ca 1400W enl spec men det varierar under cyklerna.Z Zlatje skrev:
Värmeeffekten den ger varierar givetvis efter COP vid olika utetemp - ger ett hyfsat COP ned till -15 ca, vid typ -25 och under så ger den inte mycket mer än 1:1 värmeutbyte. Modernare LLVP ger bra COP även vid lägre temperaturer.
__
Så här kan det se ut en dag vi inte var hemma. Finns en grundförbrukning på ca 120W som ska räknas av, för kyl, frys, fläktar, cirkulationspumpar. LLVP står för merparten av förbrukningen och hacken i kurvan är avfrostningscyklerna. I detta fall värmde den merparten av ca 150 kvm vid ca -8 utetemp, med litet hjälp av viss fjärrvärme här och där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min granne bor i ett 60-tals tegelhus på ca 90m2+liten källare. Skapligt isolerat. Men det går ändå åt en säck med pellets varje dag, när det blir minusgrader. En säck kostar tydligen 86kr. Jag tror att värmen tar mindre än 20kWh/dag i hans hus.useless skrev:
Mellan 0 och 50 per dygn beroende på storlek på huset, storleken på värmepumpen och hur man använder den.
En intressantare fråga är väl hur mycket en kWh värme kostar med respektive värmekälla? Pellets kostar väl runt 1:-/kWh i dagens läge (eller mer)? En modern luftvärmepump med hyfsade förutsättningar kostar runt 50 öre per producerad kWh en mild vinter om det genomsnittliga elpriset är 2:-
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
När det är 0-gradigt ute en vardag så förbrukar vi ca 24kwh till värme och varmvatten och 4kwh i hushållsel.
Planen är att sänka det med 45mm extra isolering i taket och byta det innre glaset i våra fönster. De är ju typ från 30-talet och huset från 1840.
Vet inte vad vi gör för fel, men under 2023 förbrukade vi 1600kwh i hushållsel, det är ju mindre än 1/3-del av schablonbeloppet.
Planen är att sänka det med 45mm extra isolering i taket och byta det innre glaset i våra fönster. De är ju typ från 30-talet och huset från 1840.
Vet inte vad vi gör för fel, men under 2023 förbrukade vi 1600kwh i hushållsel, det är ju mindre än 1/3-del av schablonbeloppet.
Pellets kostar väl 1,17 kr per kWh att köpa om man köper säckvis på ex Byggmax för 89 kr för 16 kg. Då lär ju en LLVP vara billiagre för de allra mesta.yonna skrev:
Jag SKA installera LLVP men jag är fortfarande tveksam om LLVP är ekonomiskt lönsam. Förbrukar strax under 5000 kWh el/år samt 2 pallar pellets/år i kamin i vardagsrummet. Detta inkluderar låg elgolvvärme i vardagsrum (när det är mycket kallt och då med stängda dörrar) samt låg elgolvvärme i badrum.
Ger moderna pumpar verkligen bra COP när det är kallt?H Harald Blåtumme skrev:
De flesta tillverkare verkar ju inte gärna skylta med dessa siffror, på ex. Mitsubishi Sumo hittar jag inget.
Panasonic HZ25XKV finns däremot spec för, och den har ett COP på 2,58 vid -7, och håller den bra när det klättrar nedåt, COP 2,22 vid -25
Men jag blev ärligt lite överraskad över att COP klättra ner under 3, vid så milda temperaturer.