23,6 kWh/dygn 229m2 1plan med källare fullt uppvärmt och inga restriktioner på nått.

E Ervin Marku skrev:
Jag har kyl och frys Electrolux som är 20 år gamla,och en TV med internet, jag tycker det är mycket 5kwh,kan de va att dom fuskar från elbolaget? Jag bor i Skåne
Släng bort elektrolyxen och köp vettiga grejer av seriöst fabrikat så kommer din förbrukning att minska ordentligt.

• Gilla
ErvinBenz
  • Laddar…
Basförbrukningen idag, inkl svag golvvärme i badrummet annars ingen uppvärmning, är ca 6-8 kWh/dygnet. De dagar jag använder något av följande disk/tvättmaskin, spis/ugn (mer än 10 minuter), och bastu inkl dusch hamnar dygnsförbrukningen totalt på 12-16 kWh. Då lever jag bekvämt.

Det som kostar mest och som jag snålar på är ugnen och diskmaskinen. Torktumlaren används utan värme för hundhårseliminering :p.

Idag o igår har jag brassat på med massor av tvättmaskiner , extra värme i tvättstugan + avfuktare .
Även som jag fast pris på elen jag köper har jag solceller och får ju nästan inget för min el just idag (6Okt-22) ... då kan jag ju förbruka upp den själv
Kör ugnen och en del annat med ... gäller ju att passa på.

Igår kväll drog jag igång tvätt och disk runt 22:30. Idag tvätt och tork runt lunch. Elbilen levereras inte förrän nästa vecka så nitlott där. Växelriktarens effektkurva ser ut som en igelkott idag.

J jawen skrev:
Blir en stor skillnad om du för ex bor själv eller kanske 2 vuxna i ett "enkelt" 40-50-60-70-tals hus och kan elda.
Dom blir effektivare som enbart 1-2 vuxna med mindre tv, laptops, varmvatten slöseri, tvättar, diskmaskin, lampanvändning & mindre "stand-by" produkter o.s.v.

Men har du ett nyare hus med fler i familjen & med krav på FTX med återvinning & kanske högt till tak som flera byggt & har kylar & frysar som öppnas 30 ggr om dagen, barn som slösar varmvatten, 3-4 laptops 24/7, routrar & Mesh-system för wifi, lagar riktig mat på elspisen varje dag, tvättmaskin oftare, kanske flera tv som går flera timmar på kvällen & ett 10-tal stand by produkter.

Då är det riktigt hopplöst att komma under 10-15 kWh per dag UTAN värme, trotts du försöker vara snål.
Och enklare äldre hus med 1-2 vuxna & möjligheten att elda ligger på ca hälften.

Personligen blir jag typ arg på elkostnaden nu i Sverige område 3 & 4, men jag kommer inte under 9-10 kWh/dygn fast jag knappt gör någonting förutom lite dator samt tv, även när inte barnen är här.

Och ett följdproblem som jag tidigare enbart har njutit av är att jag har 5,8 meter i takhöjd överallt & varm luft stiger ju som bekant, så fast jag byggt ett lågenergihus 2012 så måste jag dra på värmen lite extra för att det ska bli bra temp vid golvnivå.

Inte satt på värmen ännu men dagarna är räknade från nu, och man bävrar ju för det då det trotts mitt hus kommer bli en kostnad på säkert 5-10.000 kr extra/mån denna vinter som ensamstående.

Bara sommarräkningarna nu har ju varit 4-5 ggr högre än "vanliga" normala vinterräkningen

/Jawen
Hej / Ett tips är ju om du har 5,8 i tak höjd så sett upp tak fläkt så du får ner takvärmen / L

L lat skrev:
En kyl drar runt 30-45W/h i snitt och en frys runt det dubbla.
Så kylen drar nånstans runt 1kWh/dygn och frysen 2kWh/dygn.
Detta stämmer inte för vår extrafrysbox vi har källaren, inte jättestor iofs ca 100 liter och kanske 5 år gammal. Har den på ca -20 C och den drar 0,5 kWh per dygn mer eller mindre som en klocka. Men har dålig koll på vad vår huvudfrys i köket drar, mycket äldre ca 20 år gammal, frostfree - kanske läge att kolla det.

K
Våra drar nog strax under 50 w/h vi har tre och med 50 w/h för ftx ligger tomgångsströmmen på 200 w

H Harald Blåtumme skrev:
Detta stämmer inte för vår extrafrysbox vi har källaren, inte jättestor iofs ca 100 liter och kanske 5 år gammal. Har den på ca -20 C och den drar 0,5 kWh per dygn mer eller mindre som en klocka. Men har dålig koll på vad vår huvudfrys i köket drar, mycket äldre ca 20 år gammal, frostfree - kanske läge att kolla det.
Ftån Eons hemsida, men det är väl bara att gratulera.
Nu nämnde jag ju nån form av snitt...

"Energiförbrukning kylskåp och frys (i watt) Kyl och kyl/sval per dygn – 0,5-0,8 kWh Kyl/frys per dygn – 0,8-2,0 kWh Frys per dygn – 0,8-2,0 kWh Frysbox per dygn – 0,6-2,0 kWh Energiförbrukningen beror på skåpets storlek och ålder."

L Linan11 skrev:
Hej / Ett tips är ju om du har 5,8 i tak höjd så sett upp tak fläkt så du får ner takvärmen / L
Jo jag vet, har kollat lite på takfläktar & hur jag ev kan lösa det med montering.
Men dom större är inte särskilt billiga & jag har 63 cm lösull i taket så krångligt om jag måste igenom allt & fästa i taknocken.

J jawen skrev:
Jo jag vet, har kollat lite på takfläktar & hur jag ev kan lösa det med montering.
Men dom större är inte särskilt billiga & jag har 63 cm lösull i taket så krångligt om jag måste igenom allt & fästa i taknocken.
Tror nog att isåfall satta någon golv fläkt så du får rotation på luften i huset / Kanske flera /

L Linan11 skrev:
Tror nog att isåfall satta någon golv fläkt så du får rotation på luften i huset / Kanske flera
Kollat lite på sådana fläktar också, men svårt att veta vilka som klarar uppgiften.
Dom måste ju vara hyffsat tysta hyffsat energisnåla, men ändå orka trycka iväg luften ca 10-12 meter så luften verkligen går runt.

Nu när elen de senaste dagarna är så billig och jag har timpris, så har jag njutit jämfört med när jag testade hur lågt man kan gå och hamnade på 2,8 kWh per dygn med laptop och internet via mobilen.
MEN Nu är det andra tider, jag har bastat 70C och duschat varmt länge efter jag slog igång pelletsbrännaren en timme tidigare.
Hela huset lyser upp, utebelysningen led givetvis visar att här bor ingen fattig, skämt åsido det är 2st 30W drivers och 2st 15W som driver hela utomhusbelysningen.
Allt är varm och mysigt just nu, jämfört med när jag testade att vara energisnål och leva på max 5kWh per dag. Fy fan vad vidrigt, jag var kall även om händerna var varma av värmeljusen, den enda värmen jag kunde få då var att lägga mig under täcket och sova, i rummet då var det mellan 15,5C och 17,5C, men det var en intressant läropeng på vad en kWh är värd och vad man är villig att betala.

Tycker vi lyckats väldigt bra med att spara el i vårt radhus elområde 3: (5 personer)

September
2022 - 686kwh
2021 - 914kwh

Augusti
2022 - 737kwh
2021 - 843kwh

Definitivt mer än 7%

E elmont skrev:
23,6 kWh/dygn 229m2 1plan med källare fullt uppvärmt och inga restriktioner på nått.

Det är superbra, hur värmer du upp huset och varmvattnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.