F Fideliox skrev:
Man vill ju inte ha samma skit med 2kw utan 5kw pumparna iaf och då får man ge 100 000kr+.
Uppenbarligen funkar de mindre modellerna i nybyggda småhus.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Skulle aldrig köpa ett hus med flvp, likaså aldrig installera en heller. Då hade jag hellre haft flera llvp
En enkel fråga då, hur klarar man sig med det av myndigheters krav på ett X antal m3 luftbyte i huset och med kanske återvinning av värme.
Ett nytt hus får inget slutbesked om det inte finns något som ventilerar.
Ska det då klara sig med bara frånluft eller vad sägs. Finner det märkligt att pådyvla husbyggare en massa saker som kan vara av naturligt tillstånd i naturen.
Som jag uppfattat det så är inte självdrag, godkänt i nya hus och till stor tacksamhet från tillverkare och säljare av FTX, som tjänar grova peningar på dessa krav.

Attitudeswe
J jonaserik skrev:
En enkel fråga då, hur klarar man sig med det av myndigheters krav på ett X antal m3 luftbyte i huset och med kanske återvinning av värme.
Ska det då klara sig med bara frånluft eller vad sägs. Finner det märkligt att pådyvla husbyggare en massa saker som kan vara av naturligt tillstånd i naturen.
Som jag uppfattat det så är inte självdrag, godkänt i nya hus och till stor tacksamhet från tillverkare och säljare av FTX, som tjänar grova peningar på dessa krav.
En FTX är billig i inköp. Installationen kan vara dyr i ett befintligt hus. Sen håller den lätt 30år.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Man köper ett gammalt hus?

• Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En FTX är billig i inköp. Installationen kan vara dyr i ett befintligt hus. Sen håller den lätt 30år.
OK blev lite fel, det med FTX, dom klarar 30 år. Ska vara frånluftsvärmepump och den håller inte i 30 år, skulle den det så är det för en del ekonomiskt görbart. Men nu gör dom inte det, bara läsa på forumet om dom som säger upp sig efter kanske bara 5 - 6 år, garantin utgången och kostsamma reparationer. Vart tog förtjänsten vägen då.

J jonaserik skrev:
Det som anges av myndigheter är bör värden på luftflöde och volymer, det är inga absoluta krav trots att många tolkar dem så. Läs källan till "kraven", det står tydligt bör!

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Det som anges av myndigheter är bör värden på luftflöde och volymer, det är inga absoluta krav trots att många tolkar dem så. Läs källan till "kraven", det står tydligt bör!
Så då ska ett nybyggt hus med självdragsventilation godkännas då.
Hört och läst om att ska mätas flöde och vara innom antal m3 för att godkännas, annars inget slutbesked.
Så det med BÖR kan nog inte stämma, utan mer som att det är ett krav på m3 flöde i minimum.
Nu sitter jag i ett äldre hus och där gör jag som jag vill med ventilationen. Har inga problem med fukt eller dålig luft inne.

Bygger jag ett nytt hus blir det bergvärme och FTX, bara en kommentar...

useless useless skrev:
Som sagt var sparar man alltid energi om man sänker inomhustemperatur. Så länge frånluftsvärmepumpen inte stannar på grund av för kall frånluft.

Att kompressorn i värmepumpen stannar när det blir 16 grader betyder inte att man förlorar på att sänka temperaturen från 22 till 20.
Det gör man, men vem vill frysa inne i sitt hem? 23-24 är en bra temp inne, kör två luftvärmepumpar kombinerat med flvp.

• Gilla
Pligg85
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Källan är Boverkets byggregler. Vart ser du ordet "bör" någonstans?

6:251 Ventilationsflöde
Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Det gör man, men vem vill frysa inne i sitt hem? 23-24 är en bra temp inne, kör två luftvärmepumpar kombinerat med flvp.
Om man bara tänker på att sänka innertemperaturen för att spara energi jobbar man på marginalen av vad man kan spara. Om du har säg -10 C ute och +22 C inne blir din remperaturdifferens 32 C. Att då sänka innertemperaturen till +20 C blir då en besparing på 2/32 c:a 6 %. 6% på vad? Jo på värmeförlusten som kanske är 50% av husets totala energibehov. Din besparing på elräkningen blir då 3 %. [Resterande 50 % går åt till varmvatten och övrig hushållsel]
Kanske bättre att spara 6% på varmvattnet, duscha mindre och täta runt fönster mm. Då slipper du frysa.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
C
B BSA In skrev:
värmeförlusten som kanske är 50% av husets totala energibehov
Förutsättningarna varierar dock. För mig är uppvärningen uppåt 80% av elförbrukningen en vintermånad.
Sen är ju inte medeltemperaturen -10 under uppvärmningssäsongen utan snarare kanske runt 0.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Jag har F370,104m2,govvärme,22gr.inne, utblås -4-5gr. vid 55%varvtal.
Jag har också f370. Har också haft avluftning på minus men då,har det varit för att jag slarvat med rengöring av filter. Vad jag förstått så ska den inte jobba med minusgrader så rengör filtret och jämför sen

R RalleB skrev:
När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.

Undra hur många av dessa som har FLVP som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?

Är inte detta allmänt känt?

Sänker man värmen till så låga nivåer som många verkar göra så blir det ju snarare omvänd effekt och elpatron kommer behöva stötta.

Detta gäller de med FLVP.
Ska man ha IVT 490 eller IVT 460 på grundinställning bör det är -10 grader eller höja sänka. Grundinställning är 4,5 på kurvan.

Hur gör ni andra med filter i era FLVP?

Jag kör G2 på vintern och G3 på vår-sommar-höst och har något högre flöde på vintern då.

Sen köper jag flera kvadrat och klipper av. Dammsuger 1-2ggr men sen lägger i nytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.