A Avemo skrev:
Det verkar vara ganska allmänt känt. Vad jag är mer tveksam till är om det är sant. Jag har aldrig sett någon rimlig förklaring till hur det skulle kunna vara så.

Frånluftsvärmepumpen kan utvinna en viss mängd värme ur frånluften genom att kyla denna. Är det kallare inomhus så minskar mängden värme som den kan återvinna. Så långt är jag med. Men samtidigt minskar mängden värme som läcker ut ur huset. Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.
Väldigt enkelt svar på den frågan om man har en äldre frånluft tex Nibe 360. När man sänker lite blir avfrostningarna fler och avfrostningarna tar längre tid. Sen om man sänker så frånluften närmar sig 16grader stannar kompressorn och den kör bara elpatron. Har varit med om detta flera gånger hos kunder.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Finns det kombinerade frånluftsvärmepumpar och LLVP? Där följdfrågan kanske borde vara, är de bra eller blir det bara komplext och problem?

I vårt fall har vi en gammal IVT490 som snart måste bytas ut och då helst mot en ny FLVP för att slippa göra om ventilationen.

U
K Klass0n skrev:
Finns det kombinerade frånluftsvärmepumpar och LLVP? Där följdfrågan kanske borde vara, är de bra eller blir det bara komplext och problem?

I vårt fall har vi en gammal IVT490 som snart måste bytas ut och då helst mot en ny FLVP för att slippa göra om ventilationen.
Inget problem att göra om ventilationen. Bara sätta dit en vanlig kanalfläkt som går att reglera hastighet på. Ventilationen har konstant flöde så det är inte mer hokus pokus än så. Alternativt installera FTX, men det är en dyrare lösning och tar mer plats i pannrum/tvättsuga.

• Gilla
Hipp
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Inget problem att göra om ventilationen. Bara sätta dit en vanlig kanalfläkt som går att reglera hastighet på. Ventilationen har konstant flöde så det är inte mer hokus pokus än så. Alternativt installera FTX, men det är en dyrare lösning och tar mer plats i pannrum/tvättsuga.
Jag trodde det enda rimliga alternativet var just FTX. Tack för det tipset!

F
K Klass0n skrev:

Japp t ex kuben har "frånluftsvärmepump med utedel": https://www.kubenventilation.se/ventilationsaggregat/kuben-490aw
Annars är ju klassikern att ha FLVP och LLVP separat förstås. Det är antagligen billigare och enklare att serva och dessutom kan man köra AC vilket inte lär gå med kuben.

Personligen slängde jag ut vår Nibe 310 till en Kanalfläkt och LVVP och gick från 18000kwh årlig förbrukning till 7000kwh per år. Sätter man bergvärme så har vissa fabrikat även en modul till bergvärmepumpen som kan återvinna frånluften.

Inget fel med FLVP om prislappen hade motsvarat vad man får. Tycker inte dessa kylskåp är värda 100 000kr. Man undrar vad hustillverkarna betalar..

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:

Köp en LLVP redan nu och kunna köra kyla också till sommaren. Samt en backup på värme ifall din 490 får haveri.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Väldigt enkelt svar på den frågan om man har en äldre frånluft tex Nibe 360. När man sänker lite blir avfrostningarna fler och avfrostningarna tar längre tid. Sen om man sänker så frånluften närmar sig 16grader stannar kompressorn och den kör bara elpatron. Har varit med om detta flera gånger hos kunder.
Den informationen fanns sedan tidigare i tråden. För mig känns det som att det dras för stora slutsatser av detta.

Jag är med på att det kan finnas tillfällen då en sänkning av inomhustemperaturen ger en ökning av energiförbrukningen. Men det är något helt annat än att det alltid gäller oavsett modell på frånluftsvärmepump, utomhustemperatur och inställningar.

A Avemo skrev:
Den informationen fanns sedan tidigare i tråden. För mig känns det som att det dras för stora slutsatser av detta.

Jag är med på att det kan finnas tillfällen då en sänkning av inomhustemperaturen ger en ökning av energiförbrukningen. Men det är något helt annat än att det alltid gäller oavsett modell på frånluftsvärmepump, utomhustemperatur och inställningar.
Blir för dem med passiv avfrostning. Vilket alla hade förut.

A Avemo skrev:
Det verkar vara ganska allmänt känt. Vad jag är mer tveksam till är om det är sant. Jag har aldrig sett någon rimlig förklaring till hur det skulle kunna vara så.

Frånluftsvärmepumpen kan utvinna en viss mängd värme ur frånluften genom att kyla denna. Är det kallare inomhus så minskar mängden värme som den kan återvinna. Så långt är jag med. Men samtidigt minskar mängden värme som läcker ut ur huset. Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.
Du har helt rätt, det finns ingen förklaring eftersom ovanstående har fel. Man sparar el genom att sänka inomhustemperaturen även med flvp. Anledningen till ovanstående myt är att någon amatör har testat tidigare på sitt eget hus. Visst det är sant att cop ökar när flvp får jobba med högre frånluftstemp, men både transmissions och ventilations förluster ökar och de är mycket större än den lilla vinst man får från ökat COP.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Har en flvp och märker att min nattetid använder mycket eltillskott. Elder lite på dagarna och den verkar återvinna det riktigt bra..

Ska prova höja upp någon grad och se om det hjälper enligt trådskaparen. Har 18 grader som standard och eldar till 22 på nedervåningen. Så visst kan man ha 20 utan ökning på elen så blir jag imponerad. Har lite svårt o förstå fysiken bakom de dock

Eldningen är ren mysvärme och gör för och vara trevligt.

Flvp ger ju mig golvvärme och så slipper jag elementen. Problemet är ju att lvvp är fruktansvärd att ha inne. Stor klumpig sak som ska vara i mitten av huset och låter och skickar ut en vind och när man går nära den är det 2-3 grader varmare i det rummet än i resten.

E Emanuel01 skrev:
Blir för dem med passiv avfrostning. Vilket alla hade förut.
Ser du inte själv hur extremt svepande ditt påstående är? Sänkning från vilken temperatur? Och till vilken temperatur? Och vid vilken utomhustemperatur? Att kompressorn slutar att gå vid under 16ºC inomhustemperatur på vissa frånluftsvärmepumpar har redan klarlagts. Men jag har inte i tråden sett några fler belägg än så för att energiförbrukningen ökar om man sänker inomhustemperaturen.

Jonklar Jonklar skrev:
Du har helt rätt, det finns ingen förklaring eftersom ovanstående har fel. Man sparar el genom att sänka inomhustemperaturen även med flvp. Anledningen till ovanstående myt är att någon amatör har testat tidigare på sitt eget hus. Visst det är sant att cop ökar när flvp får jobba med högre frånluftstemp, men både transmissions och ventilations förluster ökar och de är mycket större än den lilla vinst man får från ökat COP.
Det är vad jag tror också.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Köp en LLVP redan nu och kunna köra kyla också till sommaren. Samt en backup på värme ifall din 490 får haveri.
Jag ber om ursäkt, frågan gällde om det fanns kombinerade FLVP och LVVP.
Slant lite på tangenterna...

Vi har redan en LLVP (ca 2år gammal) och en ca 20 år gammal FLVP.

Som sagt var sparar man alltid energi om man sänker inomhustemperatur. Så länge frånluftsvärmepumpen inte stannar på grund av för kall frånluft.

Att kompressorn i värmepumpen stannar när det blir 16 grader betyder inte att man förlorar på att sänka temperaturen från 22 till 20.

• Gilla
virtq och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
FTX tillför ingen värme. Den återvinner en del av värmen, men tilluften kan omöjligen bli lika varm som avluften.
En modern frånluftsvärmepump som kyler avluften till -15 grader är bättre än FTX alla dagar det är varmare än 10-15 minusgrader.
Inte när det är riktigt varmt heller, är det uppåt 30 grader i skuggan, drar den in den värmen i huset. Många nya hus med frånluftsvärmepump har problem med varma ( för varmt) hus på sommaren. Med FTX kan man återvinna en svalare innertemperstur.

Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Inte när det är riktigt varmt heller, är det uppåt 30 grader i skuggan, drar den in den värmen i huset. Många nya hus med frånluftsvärmepump har problem med varma ( för varmt) hus på sommaren. Med FTX kan man återvinna en svalare innertemperstur.
Jag har löst det genom att dra ner fläkten dagtid när ingen är hemma under dom dagarna i skåne när det är för varmt ute och svalt och skönt inne.
Finns ju precis som du säger ingen vits att dra in 30 graders värme i ett hus som är 22 grader inne :)

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.