R RalleB skrev:
När man skrollar runt lite överallt så kan man läsa om många som sänker inomhustemperaturen för att spara EL.

Undra hur många av dessa som har FLVP som inte förstår att den behöver 20-22 grader för att funka optimalt?

Är inte detta allmänt känt?

Sänker man värmen till så låga nivåer som många verkar göra så blir det ju snarare omvänd effekt och elpatron kommer behöva stötta.

Detta gäller de med FLVP.
Det verkar vara ganska allmänt känt. Vad jag är mer tveksam till är om det är sant. Jag har aldrig sett någon rimlig förklaring till hur det skulle kunna vara så.

Frånluftsvärmepumpen kan utvinna en viss mängd värme ur frånluften genom att kyla denna. Är det kallare inomhus så minskar mängden värme som den kan återvinna. Så långt är jag med. Men samtidigt minskar mängden värme som läcker ut ur huset. Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.

• Gilla
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
FTX tillför ingen värme. Den återvinner en del av värmen, men tilluften kan omöjligen bli lika varm som avluften.
En modern frånluftsvärmepump som kyler avluften till -15 grader är bättre än FTX alla dagar det är varmare än 10-15 minusgrader.
Helt enig. Men luften du får in blir ju oavsett varmare än att dra den direkt utifrån. Den värmeväxlingsfunktionen fungerar ju procentuellt oavsett temperaturen inne i huset. Medans en frånluftspanna tydligen behöver en viss temperatur för att fungera?

Attitudeswe
A Avemo skrev:
Det verkar vara ganska allmänt känt. Vad jag är mer tveksam till är om det är sant. Jag har aldrig sett någon rimlig förklaring till hur det skulle kunna vara så.

Frånluftsvärmepumpen kan utvinna en viss mängd värme ur frånluften genom att kyla denna. Är det kallare inomhus så minskar mängden värme som den kan återvinna. Så långt är jag med. Men samtidigt minskar mängden värme som läcker ut ur huset. Tills dess att jag ser en trovärdig förklaring till hur den återvinningsbara energin i frånluften kan minska mer än husets energibehov minskar så tror jag att det är ett missförstånd.
Från nibes datablad:
Instruktioner från Nibes databas om ventilation för värmepump F372.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Horngubben och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:

När temperaturen i huset sjunker så finns det ju mindre att ta av för att nå säg 20grader. Till slut låste energin tillföras från något annat t ex patron. Och när den kickar in så tappar man hela grejen med återvinningen av luften. På samma sätt som en LVVP inte fungerar lika bra i minusgrader. Då kickar också patronen in.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Från nibes datablad:
[bild]
Dvs vi som har ca 19 grader inne just nu skulle drabbas en del av detta. Det verkar vara ganska snäva toleranser för att det skall fungera bra (effektivt).

A Avemo skrev:

Man märker direkt om det är riktigt kallt. Om frånluft normalt är 21-21,5c och även om den ligger under tjockt täcke av lösull så kyls den av en grad mer till 20,5-21c så tappar kompressorn ett par Hz direkt och kämpar med att hålla framledningen på värmen.

Min F730 kör tills förångaren når -16 och sen stegar ner vartefter flödet minskar och den bygger fukt till is.

Sen avfrostning som sker efter 60-90 minuter där den bara släpper frånluft förbi, rakt ut på taket så värmer den inte en droppe vatten under dessa minuter.

Tappas varmvatten ska den växla över och tillverka nytt sånt, dvs ingen värme i huset tillverkad då.

Huset och frånluften kommer hela tiden kylas ner och om inte yttertempen plötsligt stiger och eventuell solinstrålning eller övriga värmekällor som matlagning, massa människor mm tillkommer så kommer den inte orkar hålla.

Avfrostning kommer gå långsammare (den får annars hjälp av elpatron som sitter i förångaren)

I gynnsamma förhållanden kan den producera 2kW värme.

Likställ det med att ta bort alla värmekällor förutom ett 2000w element som ska hålla huset uppvärmt och det är -20 ute.

Efter några timmar byter du till ett element på 1500w och drar ur kontakten 10 minuter varje timme för att motsvara avfrostning.

Efter någon timme då byter du till ett 1200w element och dra ur kontakten 15 minuter istället.

Det går bara åt ett håll.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
U
Dr Benz Dr Benz skrev:
När temperaturen i huset sjunker så finns det ju mindre att ta av för att nå säg 20grader. Till slut låste energin tillföras från något annat t ex patron. Och när den kickar in så tappar man hela grejen med återvinningen av luften. På samma sätt som en LVVP inte fungerar lika bra i minusgrader. Då kickar också patronen in.
Fast det är dåligt att jämföra mot en LVVP för den har oändligt med luft. Finns många som kan köra LVVP från -15 till -20 grader utan tillsats. Finns även LLVP som klarar -25 med COP över 2.
Jämför volymflöden på en LVVP som är 4000-8000m3/h medans en FLVP ligger på 100m3/h

FLVP nackdel är att den återvinner från ventilationen så är ett ytters begränsat flöde av luft. Även fast Nibes modernaste FLVP klarar få ner avluften till -15 så är mängden energin begränsad. Då behöver man öka ventilationen för att för högre energiflöde, men det gör att mer kalluft måste värmas upp i gengäld, det blir till slut ett nollsummespel.
Man behöver plocka energin från utsidan av huset för att det ska ge någon större vinning, typ LVVP, BVP etc.

Håller med många här om att FLVP är en halvkass kompromiss för att få gratis varmvatten, men inte mer än så. Gillar man elda i braskamin kan FLVP även vara bra för att återvinna och fördela värmen till andra delar av huset.

• Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Från nibes datablad:
Det kan ju vara en del av en förklaring. Eller en orsak till ett missförstånd. För det står i texten du visar inte ett ord om att energiförbrukningen ökar om man sänker inomhustemperaturen.

Dr Benz Dr Benz skrev:
En frånluftsvärmepump återvinner värmen i ventilationsluften. Men värme försvinner ur huset även på annat sätt. Det läcker ut genom väggar och fönster till exempel. Den energin måste tillföras från något annat håll oavsett inomhustemperatur.

• Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Om kompressorn slår av under 16 grader så är det ju självklart att elförbrukningen ökar med 150%

Om kompressorn slår av under 16 grader så är det ju självklart att elförbrukningen ökar med 150%
Om det är självklart för dig så kan du väl förklara hur det kan bli så för dem det inte är självklart för? Eller ännu hellre länka till var en tillverkare skriver att så är fallet. Det finns många olika frånluftsvärmepumpar som är olika bra. Att kategoriskt hävda att elförbrukningen ökar med 150% om kompressorn stannar utan att nämna ett ord om förutsättningarna är i bästa fall en grov förenkling.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bildlig förklaring om att snåla på luften i FLVP

Som att dra en lite för tung släpvagn i uppförsbacke och släppa av på gasen för att spara bränsle.

Sakta men säkert minskar farten, du kan börja växla ner och köra på låga varv ett tag till.

Men om inte det snabbt blir nedförsbacke (varmare ute) så har du ingen hastighet alls ta dig vidare med.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Bildlig förklaring om att snåla på luften i FLVP

Som att dra en lite för tung släpvagn i uppförsbacke och släppa av på gasen för att spara bränsle.

Sakta men säkert minskar farten, du kan börja växla ner och köra på låga varv ett tag till.

Men om inte det snabbt blir nedförsbacke (varmare ute) så har du ingen hastighet alls ta dig vidare med.
Jag är inte en expert på frånluftsvärmepumpar. Men som jag förstår kan de bättre frånluftsvärmepumparna kyla frånluften till kanske -15ºC. Är det då varmare än -15ºC ute så kan den återvinna mer värme ur ventilationsluften än vad som går förlorat med den.

Om det då finns en teknisk omständighet som gör att kompressorn stannar om frånluftens temperatur sjunker under 16ºC är det inte omöjligt att det finns specifika situationer vid milt väder när det går åt mer energi för att hålla 15ºC i huset än 16ºC. Det är något helt annat än ett generellt påstående att det inte lönar sig att sänka temperaturen i huset.

• Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Ja, FLVP behöver luft för att kunna återvinna värme. Men det som orsakar mest förlust är luften. Troligen är det bäst att sänka till 16C och strypa luftflödet till ett minimalt basflöde om man är borta en längre tid. Och ha LLVP som kan stötta uppvärmningen istället för elpanna.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Krokben
Vet folk som sänkt kurvan så FLVP ger ca 18 grader inomhus men det är först efter att man skaffat en LLVP som står på ca 21-22 grader. Tänker att det borde vara ett vinnande koncept?

• Gilla
Posto
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Reste bort en vecka och sänkte till 18 grader vid några plusgrader, det blev kallt den veckan och jag fick mig en dyr läxa, värmekurvan fixade inte kylan ute.
Samma för flera grannar under elkrisen -22, de sänkte för mycket och fick svindyra räkningar.
Vill man ha 18 garder, ska man kolla jäkligt noga hur pumpen jobbar, eller stänga av eltillsats helt.
Vill man ha 18 garder, ska man kolla jäkligt noga hur pumpen jobbar, eller stänga av eltillsats helt.
Perfekt stänga av eltillsats helt, blir frånluften under 16 grader, så kan inte elpatron hjälpa till längre, och kompressorn går inte heller= sönderfrysning

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.