70 995 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
Det är förvisso en vanlig tankevurpa att jämföra en FTX med en FLVP men det är likväl en tankevurpa.useless skrev:
En vvärmepump oavsett typ utvinner värme ur ett medie. en FTX återvinner värme.
Det är vin viktig principiell skillnad där.
En FLVP är egentligen att jämföra med en LVVP där du satt utedelen i frånluftsströmmen med vinsten att du kan få högre COP genom att luften den arbetar med är varmare men med förlusten att du begränsar tillgänglig värmeeffekt eftersom du har en begränsad mängd luft att röra dig med.
Om man exempelvis tittar på fallet där det är -10 ute och man har 22 grader inne så har du en ventilationsförlust på 2,7 kW i en normalt ventilerad villa på 200 kvm som då har ett ventilationsbehov på ca 65 l/s.
Med FTX så sjunker den förlusten till drygt 0,5kW räknat på 80% återvinningsgrad. (Jag vet att många FTX specas till 90% återvinning men det är i praktiken svårt att uppnå annat än under ideala förhållanden. 80 är betydligt mer rimligt att räkna med.
En FTX återvinner den värmen till kostnaden av att driva ventilationsfläktarna som ju ändå måste gå för att ha ventilation.
En FLVP kommer att förutom fläktarna förbruka närmare 1 kW för kompressorn vid det förhållandena.
Det totala energibehovet för en sådan villa som är relativt normalisolerad är kanske 5 kW utan energiåtervinning. Enligt Nibe så ger deras S735 ett COP på ca 2,6 vid den uteffekten vilket ger att den förbrukar ca 2 kW för att hålla värmen i huset.
Jämför man det med en villa uppvärmd med BVP som har FTX så har 2 kW av ventilationsförlusterna försvunnit i och med FTX. Kvar blir 3 kW som kan genereras med ett COP på 4 vilket blir en förbrukning på ca 0,8 kW.
dvs en jämförbar villa med FTX och BVP kontra en med FLVP kommer vid de förhållandena att förbruka 0,8 resp 2 kW för att hålla värmen. Förutsatt att FLVP orkar med det såklart.
Det som jag inte tagit med i beräkningen då är att FLVP för att generera mer värme kommer att öka ventilationen för att öka mängden tillgänglig luft med resultatet att ventilationsförlusterna ökar.
I praktiken blir matematiken sämre med andra ord.
Jag säger inte att en FLVP är en dålig idé egentligen. Den kan fortfarande ge en hyfsad värmeekonomi i en villa under normala förhållanden men den är långt ifrån lika bra som samma villa med FTX och BVP (eller FLVP)
En modern FLVP som kyler frånluften till -15 kommer vid -15 utetemp precis att kunna hålla jämna steg med ventilationsförlusterna. All energiförlust genom isolering kommer att behöva täckas av tillförd effekt till kompressor samt till elpatron,.
Att uppnå energiklass A är väldigt svårt med en FLVP men relativt lätt även med en mediokert isolerad villa med FTX och BVP.
Ja. Om man lyckas klara energikraven utan FTX är det faktiskt tillåtet! Men det tycks vara allt färre som klarar det,U Utsliten och utdömd skrev:Nej det finns inget krav på FTX om du har en värmekälla med hög effektivitet (tex LVVP eller BVP). Klarar du energikraven för nybygge räcker det egentligen med en konstantvarvig kanalfläkt för 2-3 tusen (och lite spirorör).
FTX (fläkt med värmeväxlare) är ju bara för energiåtervinning men inget praktiskt nödo för att få ventilation. Mer en komfort-sak eftersom man får varm tilluft.
"F-system: Mekanisk frånluft (utan värmeåtervinning) är tillåtet, men kan göra det svårare att uppfylla energikraven" skriver Luftsson.se om Boverkets ventilationskrav från 1juli 2025.
Nu har vi haft en tekniker för att justera in vår nibe F370 och ventilation. Jag blev förvånad när han satte ner fläkthastigheten till 34% som standard. Stod på 65 tidigare.
Nu går vi se vad elförbrukning visar.
Iallafall lugnt och tyst inne nu.
Nu går vi se vad elförbrukning visar.
Iallafall lugnt och tyst inne nu.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
I alla byggnader där en FLVP klarar kraven kommer även en LVVP eller BVP med endast F-ventilation klara kraven. Detta eftersom LVVP och BVP har högre SCOP än FLVPE Eje_19 skrev:Ja. Om man lyckas klara energikraven utan FTX är det faktiskt tillåtet! Men det tycks vara allt färre som klarar det,
"F-system: Mekanisk frånluft (utan värmeåtervinning) är tillåtet, men kan göra det svårare att uppfylla energikraven" skriver Luftsson.se om Boverkets ventilationskrav från 1juli 2025.
(eller LVVP har i många fall samma scop men det spelar ingen i diskussionen om FTX så länge inte scop är sämre).
Det är installerad effekt som räknas. Men visst, en normaldimensionerad BVP ska kräva klenare eltillskott än en FLVP. Men man kan inte bara titta på COP/SCOP.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
Just SCOP ska ju dock inkludera eventuellt tillskott (till skillnad mot COP).useless skrev:
Ja man har högre täckningsgrad med BVP och LVVP pga av att de ger högre effekt och då slipper tillskott.
Oavsett så är totala el förbrukningen lägre med LVVP och BVP i normala nyproduktioner, än FLVP, vilket gör att de klarar sig utan krav på FTX. Att byta en FLVP till BVP gör inte att det krävs installation av FTX…
Det finns massor av saker som kan påverka ett sådant experiment. Ventilationen går inte ner till noll för att man stänger av fläkten. Det kan ha varit olika mycket vind ute. Din avläsning av temperaturen kan se snarare var att titta på termometern ibland än att logga och räkna ut medelvärdet. Jag menar inte att ditt experiment var värdelöst. Men det finns massor av rimliga förklaringar till osäkerheter.E Eje_19 skrev:Förädlingen av värmen ur frånluften gör att en "temperaturförlust" på 20c mellan avluft(0-+1c) och uteluft(-20c) inte påverkar elförbrukningen negativt i slutänden. Mitt experiment 1995 visade att FLVP, eller enbart elpatron gick på ett ut i praktiken. Jag har inte lyckats klura ut nån annan rimlig förklaring än att det är värmepumpen som lyckas med det!
Dit jag vill komma är att risken finns. Men chansen är i ett allmänt fall större att man sparar på att sänka. Så att som i trådstarten göra det generella påståendet att man inte sparar energi på att sänka temperaturen i ett hus värmt med frånluftsvärmepump är 100% trams. Men det kan finnas specialfall när man inte gör det.E Eje_19 skrev:Sänker man temperaturen på avluften i en start-stopp-FLVP med passiv avfrostning riskerar man att bita sig själv i rumpan. Vid varje avfrostning försvinner värme med avluften ut ur huset. 10min avfrostning, vilket inte är ovanligt, innebär att bortåt 15-20m3 rumsvarm luft hamnar i avluftningskanalen, och ersätts med friskluft med rådande utetemperatur.
Så länge som utetemperaturen är lägre än avluftstemperaturen sparar du på ett lägre frånluftsflöde. Om det däremot är varmare ute än avluftstemperaturen förlorar du energi. Så håll koll på avluftstemperaturen. Sen kan det hända att avfrostning går in vid olika driftfall olika ofta och det kan påverka det hela.Suvi5700 skrev:
Även smutsigt filter påverkar luftflöden. Vilket luftflöde som är optimalt får du prova dig fram till. Rätt luftflöde är det som huset och dess innevånare behöver för att må bra.
Detta var en certifierad Nibe tekniker. Han verkade veta vad han gjorde. Nu är frånluftsdonen mycket mer öppna än tidigare med 65 % fläkthastighet.B BSA In skrev:Så länge som utetemperaturen är lägre än avluftstemperaturen sparar du på ett lägre frånluftsflöde. Om det däremot är varmare ute än avluftstemperaturen förlorar du energi. Så håll koll på avluftstemperaturen. Sen kan det hända att avfrostning går in vid olika driftfall olika ofta och det kan påverka det hela.
Även smutsigt filter påverkar luftflöden. Vilket luftflöde som är optimalt får du prova dig fram till. Rätt luftflöde är det som huset och dess innevånare behöver för att må bra.
Ska bli spännande att se hur det blir
Tänk om alla var lika kloka som du och gjorde en regelbunden kontroll av sin rätt så komplicerade maskin och att det injusteras rätt luftflöden. Jag hoppas det blir bra och att servicen lönar sig med en lägre energiförbrukning.Suvi5700 skrev:
Intressant, jag sänkte fläkten, det blev som att skjuta sig själv i foten, återvinningen typ upphörde.Suvi5700 skrev:
Återkom gärna hur det gick.
Jag har mer sus och brummande sen jag fick en 370, men det är tyst i sovrummet, vilket är det viktiga för mig.
J johanmodin skrev:
Om man inte kan någonting om värmepumpar så kanske man inte ska låtsas att man kan.A Avemo skrev:Någon bluff blir det väl inte så länge man är öppen med vad det är. Det är en värmepump och den tar värme från frånluften. Så långt ingen bluff. Skulle däremot någon hävda att den kan värma huset utan att ta till en elpatron så kan vi prata om bluff. Och jag får intrycket att många i tråden har den felaktiga uppfattningen.
Jag bor i ett hus på 200m2 med en Nibe f730 där jag blockerat elpatronen helt. I vinter när det varit -19 grader ute så har inomhustemperaturen på morgonen ibland sänkts till 19 grader och annars har värmepumpen hållit 23 grader inne. Och ni påstår att en flvp inte klarar att värma ett hus utan elpatron?