70 989 läst ·
482 svar
71k läst
482 svar
Hur många gör bort sig genom att sänka inomhustemperaturen?
Det finns nog inga normala villor som förlorar 23 kW genom ventilationen. Det blir 15 MWh på en månad...B BSA In skrev:Om vi försöker räkna på ditt experiment. Säg luftflöde 30 l/s och utetemperatur.-20C och innetemp. + 20 C. Förenklad uträkning.
För att värma 30 l/s uteluft till + 20 C åtgår då 0.03*1.2*40 = 1,44 kW * 24= 34,56 kW per dygn.
Du återvinner hälften med din FLVP. Vinsten blir då 34,56/2 = 17,28 kW. För att kyla luften behövs en kylkompressor som behöver säg 1/3 av vinsten = 17,28/3 b=5,76 kW. Kvar blir en vinst på 17,28-5,76 = 11,5 kW.
Din ventilationsförlust minskar med 11,5 kW. Kvar blir en förlust på 34,56-11,5 kW=23 kW
Det är något som är fel antingen på ditt experiment eller min beräkning. Nu blir ju inte ventilationen 0 om inte huset är superlätt. Det kan förklara kanske halva skillnaden. Jag hoppas du stängde uteluftsventilerna också.
FLVP är ju lite av en klan. Som de som propagerar för solpaneler till "varje pris"
Jag brukar tycka att det är relevant att se vad kostnaden blir för att producera värmen.
Tittar man på exv modern bergvärme har man ju ett coop på 4-5 även om det är -15 ute
LLVP i samma läge kanske ligger på 2,5. Men investeringskostnaden är 10% av bergvärmen
Men har inte sett nån som visar produktionsfaktan för uppvärmning för FLVP trots att den kostar lika mycket som LVVP.
Men anekdotiskt förstår man ju att det i princip är samma, eller lägre verkan som en LLVP.
Jag brukar tycka att det är relevant att se vad kostnaden blir för att producera värmen.
Tittar man på exv modern bergvärme har man ju ett coop på 4-5 även om det är -15 ute
LLVP i samma läge kanske ligger på 2,5. Men investeringskostnaden är 10% av bergvärmen
Men har inte sett nån som visar produktionsfaktan för uppvärmning för FLVP trots att den kostar lika mycket som LVVP.
Men anekdotiskt förstår man ju att det i princip är samma, eller lägre verkan som en LLVP.
Att gå från års-COP på 3,8 till 6,22 på en totalförbrukning at 13286kWh ger en besparing på 1366 kWh eller omkring 2000 kr/år. Lever den 30 år blir det 60 tkr. (med 0% kalkylränta).Nissens skrev:
COP 3-3,5 har min drygt 20 år gamla BVP… nya NIBE 1256 har SCOP 6.22… alltså mycket bättre än både min gamla BVP och din FLVP… SCOP är betydligt bättre referens än COP för övrigt.
Det blir rätt mycket slantar som sparas med en ny BVP under dess livslängd.
Men som sagts tidigare så ökar husets värde dessutom med en BVP, så det är en bra investering på flera sätt.
Har man en fungerande LVVP med års-COP 3,8 som inte behöver elspets fattar jag att man inte byter till BVP om den inte är slut. Även om jag gillar min bergvärme och ogillar utemoduler på fasaden.
Det är definitivt nånstans det inte stämmer. Du skriver att jag återvinner hälften av energin i frånluften, men den energin förädlas med COP i värmepumpen. Joo, huset var/är väldigt tätt, jag har byggt det själv, så ventilationen var nog nära noll under "elpatrondygnet", för det var en befrielse att starta FLVP efter ett dygn med samma luft.B BSA In skrev:Om vi försöker räkna på ditt experiment. Säg luftflöde 30 l/s och utetemperatur.-20C och innetemp. + 20 C. Förenklad uträkning.
För att värma 30 l/s uteluft till + 20 C åtgår då 0.03*1.2*40 = 1,44 kW * 24= 34,56 kW per dygn.
Du återvinner hälften med din FLVP. Vinsten blir då 34,56/2 = 17,28 kW. För att kyla luften behövs en kylkompressor som behöver säg 1/3 av vinsten = 17,28/3 b=5,76 kW. Kvar blir en vinst på 17,28-5,76 = 11,5 kW.
Din ventilationsförlust minskar med 11,5 kW. Kvar blir en förlust på 34,56-11,5 kW=23 kW
Det är något som är fel antingen på ditt experiment eller min beräkning. Nu blir ju inte ventilationen 0 om inte huset är superlätt. Det kan förklara kanske halva skillnaden. Jag hoppas du stängde uteluftsventilerna också.
Nej jag stängde inte friskluftsventilerna, men jag tror inte det gjort nån märkbar skillnad.
Sista uträkningen är fel. Värmepumpens ut-effekt är extraherad/pumpad värme plus använd el. Pumpar den 3kW för varje kW el har den en COP på 4. I ditt fall är levererad värmeeffekt 17,28/dygn kWh + 5,76kWh/dygn = 23,04 kWh/dygn.B BSA In skrev:Om vi försöker räkna på ditt experiment. Säg luftflöde 30 l/s och utetemperatur.-20C och innetemp. + 20 C. Förenklad uträkning.
Sen är det förvirrande att du använder kWh/dygn. Effekterna i ditt exempel är
Avkylning av ventilation 1,44 kW
Återvunnen energi 0,72 kW
Kompressor-el 0,24 kW
Avgiven värme-effekt 0,96 kW
COOP är ju resultatet av förädlingen och brukar vara runt faktor 3. Alltså din insats av el till kylkompressorn ger c:a 3 ggr mer utfall i värme. Det är inget trolleri inblandat i kylprocessen utan energin i frånluften som avkyls omvandlas till värme. Det skapas ingen ny merenergi . Energin är vad som finns i frånluften och ju mer man kyla den ju mer energi kan plockas ut. Sen uppstår det påfrostning som kan skapa problem men det är en annan historia. Även elenergin till kompressorn blir till värme men där är utfallet lika mycket energi ut som in, ingen förädling där alltså.E Eje_19 skrev:Det är definitivt nånstans det inte stämmer. Du skriver att jag återvinner hälften av energin i frånluften, men den energin förädlas med COP i värmepumpen. Joo, huset var/är väldigt tätt, jag har byggt det själv, så ventilationen var nog nära noll under "elpatrondygnet", för det var en befrielse att starta FLVP efter ett dygn med samma luft.
Nej jag stängde inte friskluftsventilerna, men jag tror inte det gjort nån märkbar skillnad.
Jag vet inte vad jag skrivit som du misstolkat på det viset. Jag vet hur en värmepump fungerar.E Eje_19 skrev:
När värmepumpen går tillförs till vattnet energi från två håll. Det ena är värmen som tas från frånluften genom att kyla den. Det andra är den energi som krävs för att driva kompressorn. Eftersom värmefaktorn är mer än ett är energin från frånluften större än vad som krävs för att driva kompressorn. Men det går fortfarande inte att öka mängden energi från frånluften utan att sänka temperaturen på avluften.
Visst kan det betraktas som lite klanliknande, försvaret för FLVP, men det är ett förhållandevis billigt och enkelt sätt att med en FLVP åstadkomma både värme och ventilation. Då menar jag en billigare start-stopp-FLVP,Appendix skrev:
FLVP är ju lite av en klan. Som de som propagerar för solpaneler till "varje pris"
t ex Nibe F372. Men det är inte det billigaste systemet att driva!
Väljer man en toppmodern inverterstyrd FLVP med betydligt kraftigare kompressor sticker priset iväg, men en sån är billigare i drift än ovanstående.
Väljer man BVP och FTX blir investeringskostnaden bra mycket högre, men driftkostnaden lägst av de tre alternativen, trots att FTX har en del förluster.
I vårat hus sades FLVP spara 7-8000kWh/år i förhållande till ren elvärme+FTX, i energideklarationen i samband med bygglovet 1992. Det har i dagarna ifrågasatts och påstås vara omöjligt. Det finns antagligen ett visst fog för detta, men riktigt varför vet jag inte. Möjligen kan huset vara lite energisnålare än i deklarationen, vilket kanske kan förklaras med att vi har golvvärme i alla uppvärmda bostadsutrymmen(107m2).
Från början(1994) satte jag in en Nibe Fighter 301 som ersattes av en Nibe F370 i oktober 2022. Båda är/var start-stopp-FLVP.
Hur som helst har våra totala elförbruknngar legat i snitt kring 13 000kWh/år.
Nackdelen om man nu ska kalla den så, är att en LVVP, åtminstone i ett nybygge, kräver mekanisk ventilation, i praktiken en FTX. En FTX, installerad och klar, kan kosta nånstans 60-120 000kr. I FLVP följer ventilationen/värmeåtervinningen med i köpet.