44 701 läst ·
52 svar
45k läst
52 svar
Hur lyckas få tätt med gängtejp?
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Fast rent konkret är det väl ett dåligt val av komponenter? Är t-kopplingen ens gjord för att ha halvkopplingar? Att förlita sig på enbart tejp på två raka gängor blir aldrig riktigt bra. Då är det nästan bättre med nån kemisk tätprodukt.
Polygrip brukar jag använda.
Produkter som diskuteras: "Polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Personligen har jag aldrig behövt raspa gängorna någonsin och trots det har lin (och loctite i senare installationer) hållit tätt. Loctite expanderar i kontakt med vatten och fyller i alla håligheter så jag ser faktiskt ingen anledning till raspning. Jag är dock inte rörmokare men vad jag vet brukar de hålla sig till vad de fick lära sig att använda en gång i tiden, vilket med störst sannolikhet är lin.
Raspningen gör att lin eller tape ligger kvar bättre när man drar kopplingen.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Ditt t-rör är inte gjort för att tätas med en gängtätningmetod vilket försvårar det för dig. Vill du ändå fortsätta med det tycker jag loctite känns rimligt i och med att du inte riktigt har koll på lin.
Redigerat:
Det är inte plana ytor så att det skulle funka med en planpackning?
Att det fortsätter rinna beror på att vatten står kvar i rör ovanför arbetsnivån. Ett tips är att öppna kranar på dessa avstängda ledningar, så att vattnet kan tömmas ut innan du börjar jobba.J jonspete skrev:
jag vet av erfarenhet att delar som är tänkta för klämring som man ändå vill montera ihop med metalldelar med gänga får lite färre antal gängvarv. köper man ett T-stycke där en utgång är tänkt att användas med gängad del är gängan mycket längre. blir lättare o få tätt om man är ovan. men brukar funka bra med den kortare gängan om man har koll
gängsnöre tycker jag inte man behöver repa gängorna på. mest lin
gängsnöre tycker jag inte man behöver repa gängorna på. mest lin
Det här har jag använt någon gång när det jävlats. Använder ochså gärna industrivarianten 577 på alla luftkopplingar i garaget och på jobbet. 148 verkar vara i stort sett samma som 577, båda är livsmedelsgodkända.J jonspete skrev:Jag vill koppla in 2 st ballofix-ventiler innan min blandare i handfatet. Jag kör med gängtejp och har fått en tät. Den andra har jag testat 4 ggr utan att få tät. Det droppar inre mycket men ändå runt 1 droppe varannan minut. Vad gör jag för fel?
Jag lindar medurs, tar mycket (ca 15 varv) och spänner den lite grann över gängorna. Jag har inte vågat rispa i gängorna då jag är rädd att förstöra dem. När jag skruvar av för att försöka igen ligger tejpen som små korvar, inte mycket kvar i spåren (förväntat?)
Nån som vet en bra guide eller kan ge några bra tips?
Jag är amatör och ska bara lyckas få dit 2 ventiler så lin och grejer känns som överkurs (eller?)
Tack!
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/loctite-vvs-tatning-50-kbcm.html
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Annars är ju luftkopplingar det enda ställe där den billiga teflontejpen funkar...C callebergh skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jo, men om man som glad husägare (vilka det här forumet riktar sig till) drar en tryckluftskoppling om året, så kanske man inte nödvändigtvis måste köpa loctite för 400 spänn flaskan ...C callebergh skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Vissa gängor är "hackade" redan från fabrik.J jonspete skrev:
Det är ju inte gängorna i sig som tätar så det är ingen risk att förstöra om man inte filar bort dem helt och hållet.