44 712 läst ·
52 svar
45k läst
52 svar
Hur lyckas få tätt med gängtejp?
Nu är jag knappt ens glad amatör när det gäller rördragning, så jag borde hålla tyst, men att räffla gängorna tycker jag bara borde ha en fördel när man använder lin? Tejp borde enligt mitt tycke inte ha någon fördel av det? Där borde två så jämna ytor som möjligt med så pass mycket tejp att det helt fyller alla mellanrum vara bäst?D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jo, men nu har ju denna glada husägare misslyckats med sina amatörmetoder, och är därför, gissar, jag lite mindre gladDan_Johansson skrev:
Säkert kommer han dessutom dra mer än en koppling under sitt glada husägarliv, En sådan flaska kommer då skänka mycket glädje i hemmet totalt sett, Jämfört med traumatiska tejpepisoder.
Men du DAN har kanske något konstruktivt BRA och BILLIGT tips att komma med till trådstartaren?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Lin har bevisligen funkat i "100 år" för både proffs och amatör. Billigt är det också. 
Haha,Rickard. skrev:
När jag har använt gängtejp tycker jag inte att jag upplevt att den vill flytta på sig så värst mycket.
Gängtejp har ju inte samma möjlighet som lin att fylla ut emellan räfflorna tänker jag. Räfflorna bör snarare riskera att skada tejpen så att den skyfflas ihop i högar. Detta i din tur borde göra att det inte går att lägga på tillräckligt mycket tejp.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
TS kopplar ju vatten, inte tryckluft? Rådet lin kom direkt, bra och billigt, vad ska man tillägga mer? Det var föv du som drog upp tryckluften...C callebergh skrev:Jo, men nu har ju denna glada husägare misslyckats med sina amatörmetoder, och är därför, gissar, jag lite mindre glad
Säkert kommer han dessutom dra mer än en koppling under sitt glada husägarliv, En sådan flaska kommer då skänka mycket glädje i hemmet totalt sett, Jämfört med traumatiska tejpepisoder.
Men du DAN har kanske något konstruktivt BRA och BILLIGT tips att komma med till trådstartaren?
Dessutom har ju flytande gängtätningar ett bästföredatum, men det vet väl ett proffs som du?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag tycker det ser ut som vanliga T-klämringskopplingar där man bytt muttern mot ballofix...S Stefan1972 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Min erfarenhet jag samlade ihop mig när jag för länge sedan gjorde ett gäng värmeväxlare var att räfflorna hjälper. Fabriksgjorda räckte gott och väl för tejp men för lin drar jag gärna 3 eller 4 drag med polygripen innan ändå.L Lilllen skrev:Haha,
När jag har använt gängtejp tycker jag inte att jag upplevt att den vill flytta på sig så värst mycket.
Gängtejp har ju inte samma möjlighet som lin att fylla ut emellan räfflorna tänker jag. Räfflorna bör snarare riskera att skada tejpen så att den skyfflas ihop i högar. Detta i din tur borde göra att det inte går att lägga på tillräckligt mycket tejp.
Din uppfattning/erfarenhet kan och får såklart skilja, vvstätningar är inte så komplicerade så är man i närheten så blir det bra
Redigerat:
Det brister i läsförståelse verkar det... poängen är ju att han kan, förutom att få till det där han håller på med just nu, dvs koppla ihop något som eg. inte verkar vara avsett att kopplas på det där viset, även använda det till en rad andra applikationer, luft, olja, bensin eller vvs... är du med?Dan_Johansson skrev:
Loctite visar på att man ska raspa gängorna i sin instruktionsvideo för snöret, så det är säkert ingen dum idé även om det kanske inte är nödvändigt. Tack för tipset för övrigt, hade inte hört om det tidigare och har nu beställt 50 meter från Amazon för 69 kronor fraktfritt.
Redigerat:
Ja, funderat lite. Gängtejp är ju av teflon, och har ju därför väldigt låg friktionskoefficient. Har man otur kan ju yttre gängan vara lite fnasig och då dra med sig tejpen. Kanske har jag haft tur att så inte varit fallet. Grova jack får jag dock fortfarande för mig bör vara sämre. Inre gängan bör bara behöva ha lite högre friktion än yttre. Nu är ju detta egentligen en onödig diskussion då det finns bättre grejer.Rickard. skrev:
Min erfarenhet jag samlade ihop mig när jag för länge sedan gjorde ett gäng värmeväxlare var att räfflorna hjälper. Fabriksgjorda räckte gott och väl för tejp men för lin drar jag gärna 3 eller 4 drag med polygripen innan ändå.
Din uppfattning/erfarenhet kan och får såklart skilja, vvstätningar är inte så komplicerade så är man i närheten så blir det bra![]()
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Ja, det stämmer att det är T-koppling med kämringskoppling. Röret nedåt sitter med klämring och den tidigare blandaren satt också med klämring.Dan_Johansson skrev:
Jag var på Rinkany rör tidigare idag. Han som hjälpte mig (verkade som en erfaren herre) sa att det ska gå att sätta ballofixen på den T-kopplingen. Man får "lite mindre gänga att jobba med" men med rätt tätning så ska det gå. Han sa också nåt i stil med att man "bara behöver 3 hårstrån att täta med, så länge de hamnar helt rätt i gängorna".
Nåja, jag köpte med mig en rulle Loctite 55 (den ska vara bra enligt herren). To be continued om jag lyckas få det tätt nu...