Vi har byggt till huset med bland annat ett nytt badrum. Nu undrar jag hur vi bäst gör med frånluften. Befintligt badrum och tvättstuga har fläktar i taket som blåser ut luften genom ett rör på vinden och upp i en huv. I samma huv går även luftningen för avloppet upp.

Där är ganska trångt upp i huven. Vad är enklaste, billigaste resp bästa lösningen att lösa frånluften?

De alternativ jag kommer på är följande men jag kan inte avgöra hur dyrt eller svårt det är.

1. Takfläkt och nytt hål i taket rakt upp
2. Takfläkt och dra ett nytt rör till huven och försöka klämma in det där
3.Bort med takfläktarna och sätta en frånluftsfläkt i huven

Har noll koll på detta så det kan finnas fler och bättre alternativ, då tar jag gärna tips på det också. Lägger med två (kanske inte jättebra) bilder på där rören går in i huven. Bild av ett isolerat rör som går in i taket, omgiven av träpaneler och isolering. Rörsystem för avluftning i husets vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade ventilationsrör och träreglar på en vind med belysning och synliga skruvbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SFonderat
  • Laddar…
M Molnius skrev:
Vi har byggt till huset med bland annat ett nytt badrum. Nu undrar jag hur vi bäst gör med frånluften. Befintligt badrum och tvättstuga har fläktar i taket som blåser ut luften genom ett rör på vinden och upp i en huv. I samma huv går även luftningen för avloppet upp.

Där är ganska trångt upp i huven. Vad är enklaste, billigaste resp bästa lösningen att lösa frånluften?

De alternativ jag kommer på är följande men jag kan inte avgöra hur dyrt eller svårt det är.

Har noll koll på detta så det kan finnas fler och bättre alternativ, då tar jag gärna tips på det också. Lägger med två (kanske inte jättebra) bilder på där rören går in i huven. [bild][bild]
Måste du ha en fläkt på taket till varje frånluftsrum? Kan du inte koppla in dig på samma befintlig frånluftskanal till nya rummet

Kanalfläkt på vinden som tar luft från alla rum hade jag valt alla dar i veckan. Jag hade dessutom kopplat denna till fuktsensorer så att den kör extra snabbt när någon duschat/badat för att snabbare torka ur rummet. Här hade man naturligtvis kunnat tänka sig att därför ha separat fläkt per badrum, men de pengarna får du aldrig igen.

H Håbbe01 skrev:
Måste du ha en fläkt på taket till varje frånluftsrum? Kan du inte koppla in dig på samma befintlig frånluftskanal till nya rummet
Befintliga fläktar är alltså vanliga badrumsfläktar som sitter i innertaket i resp rum och blåser ut luften i en kanal som går ut i en huv på taket. Jag har gärna en fläkt för alla rum på vinden istället men hur ska jag koppla ihop rören då det är ju redan rätt trångt med de rör som går ut där idag.

pacman42 pacman42 skrev:
Kanalfläkt på vinden som tar luft från alla rum hade jag valt alla dar i veckan. Jag hade dessutom kopplat denna till fuktsensorer så att den kör extra snabbt när någon duschat/badat för att snabbare torka ur rummet. Här hade man naturligtvis kunnat tänka sig att därför ha separat fläkt per badrum, men de pengarna får du aldrig igen.
Vad ska jag ha för fläkt isåfall? Vad kostar det att köpa och installera en sådan på ett ungefär? Kan jag dra rören själv eller är det en försumlig kostnad att låta någon som kan göra det istället?

Svårt att se på bilderna men det går inte att behålla röret ut genom taket samt första biten som kommer från resp. rum men sedan dra nya rör till en centralt placerad fläkt?

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
M Molnius skrev:
Befintliga fläktar är alltså vanliga badrumsfläktar som sitter i innertaket i resp rum och blåser ut luften i en kanal som går ut i en huv på taket. Jag har gärna en fläkt för alla rum på vinden istället men hur ska jag koppla ihop rören då det är ju redan rätt trångt med de rör som går ut där idag.
ok trodde det var en fläkt på taket och inte badrumsfläktar

Fläkt finns att köpa i många olika prisklasser, allt från Biltema till proffsprodukterna. Även Biltemas fläktar är helt OK, men jag kanske skulle gå upp en aning i prisklass. Att dra rör är inte svårt alls, de kommer i färdiga krökar med olika vinklar och sedan raka rör där emellan. Kom bara ihåg att isolera dem så att du inte får kondens. Det finns även oisolerad och isolerad flexslang att köpa om du vill göra det lätt för dig, men då kostar det lite mer...

Om det nu är en ny tillbyggnad för just badrummet så undrar man ju såklart var ventilationen tog vägen i planeringsstadiet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Svårt att se på bilderna men det går inte att behålla röret ut genom taket samt första biten som kommer från resp. rum men sedan dra nya rör till en centralt placerad fläkt?
Jag kom på att jag skulle ta bilder efter att jag duschat och bytt om efter en lång dag krypande på vinden så jag ville inte gå upp igen utan tog dem bara från vindstrappan (vars installation var en av anledningarna till att jag krupit runt där). Ska se om jag kan få till en bättre överblicksbild idag.
H Håbbe01 skrev:
ok trodde det var en fläkt på taket och inte badrumsfläktar
Förståeligt, jag var inte supertydlig.
pacman42 pacman42 skrev:
Fläkt finns att köpa i många olika prisklasser, allt från Biltema till proffsprodukterna. Även Biltemas fläktar är helt OK, men jag kanske skulle gå upp en aning i prisklass. Att dra rör är inte svårt alls, de kommer i färdiga krökar med olika vinklar och sedan raka rör där emellan. Kom bara ihåg att isolera dem så att du inte får kondens. Det finns även oisolerad och isolerad flexslang att köpa om du vill göra det lätt för dig, men då kostar det lite mer...
Är det typ en sån här fläkt man ska ha (med rätt rördimension)? https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/10377-ostberg-ck-200-a1-ec-y1-kanalflakt.html Sätter man då den uppe i huven och låter ett rör gå ner från den där jag sen sätter två t-kopplingar för att koppla in de andra rummen? Hur funkar det om man vill ha fuktstyrning så att det drar igång med lite högre fart när någon duschar t.ex?
S Stefan1972 skrev:
Om det nu är en ny tillbyggnad för just badrummet så undrar man ju såklart var ventilationen tog vägen i planeringsstadiet?
Badrummet är bara en liten del av tillbyggnaden. Planen var att dra ett rör rätt upp genom taket och sätta in en badrumsfläkt där. Men jag har börjat inse att jag nog inte vill ha den lösningen. Därav denna tråd.

M Molnius skrev:
Är det typ en sån här fläkt man ska ha (med rätt rördimension)? [länk] Sätter man då den uppe i huven och låter ett rör gå ner från den där jag sen sätter två t-kopplingar för att koppla in de andra rummen? Hur funkar det om man vill ha fuktstyrning så att det drar igång med lite högre fart när någon duschar t.ex?
Ja, eller någon av de andra modellerna i den kategorin i samma butik. Jag hade valt en som monteras i bjälklaget, mindre risk för ljud då.

Två Y-kopplingar hade jag valt, inte T (luften gillar inte att svänga snabbt, blir lätt oljud då).

Om man inte är händig och kan göra det själv så finns finns sensorer av denna typ:
- https://www.amazon.se/ELEKTROBOCK-SN130-fuktighetssensor-fläktstyrning-luftfuktighet/dp/B0D9KKWMMK

De kan parallellkopplas (en i varje badrum) för att styra fläkten på vinden.

Ytterligare ett alternativ är att styra med hemautomation och ha trådlösa fuktsensorer i badrummen.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, eller någon av de andra modellerna i den kategorin i samma butik. Jag hade valt en som monteras i bjälklaget, mindre risk för ljud då.

Två Y-kopplingar hade jag valt, inte T (luften gillar inte att svänga snabbt, blir lätt oljud då).
Är det de fyrkantiga modellerna som är för installation i bjälklaget?

Att jag skrev T-kopplingar var för att det var det enda jag hittade. Och jag kan fortfarande inte hitta Y-kopplingar. Letar jag kanske på fel ställen, jag är novis på området ventilation.

BirgitS
M Molnius skrev:

Har noll koll på detta så det kan finnas fler och bättre alternativ, då tar jag gärna tips på det också.
Om badrummet har en yttervägg så bör det gå att ha en frånluftskanal (med badrumsfläkt) genom den väggen.

Har fortsatt läsa på om detta nu och diskuterat lite med Chat GPT och skulle vilja stämma av lite saker för att säkerställa att de stämmer

Rören jag har idag är på 160mm från badrum och tvättstuga. I nya badrummet tänker jag då sätta ett nytt 160-rör. Sen tänker jag följande kopplingar:
1. Efter ca 2m på röret från tvättstugan och 4m från nya badrummet kopplar jag ihop dessa rör i en Y-koppling (hittade några sådana till slut, de kallades fortfarande T-rör med tillägget 45 grader)
2. Efter ytterligare två meter kopplas detta nya rör ihop med röret från befintligt badrum i en ny Y-koppling. Sen går det vidare till en kanalfläkt och upp genom huven på taket. Totalt max 3m från koppling till utlopp i huven

Chat GPT tycker att jag i första Y-kopplingen ska låta de två 160-rören gå ihop till ett 200-rör. Däremot kan det 200-röret sen slås ihop med 160-röret från befintligt badrum och fortsätta som 200mm. Vad säger ni om det?

Sen verkar det som att jag ska ha en fläkt med motor av EC-typ. Dock förstår jag fortfarande inte hur jag ska få till fuktstyrningen. Behöver jag en sensor i varje rum eller finns det fläktar med inbyggd sensor så att den läser av inkommande luft och styr hastigheten utifrån det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.