2 551 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Hur lokaliserar man var dragfjädern stoppar?
Jag har ett ringledningsnät i huset som går i gamla metallrör. Det är draget till sovrum, vardagsrum, matsal och kök så jag skulle ju gärna använda det för lite modernare kommunikationsmetoder.
Men när jag knuffar in dragfjädern i det viktigaste röret (det som skall mata hela ringledningsnätet med inter-nätet), så stoppar den upp och jag blir inte klok på var den har stannat. Jag vet inte exakt hur rören är dragna så det hjälper inte att jag vet avståndet till stoppet. Jag misstänker att det kan finnas en dosa som är övertapetserad som den stannar i.
Finns det någon bra pryl för att lokalisera änden på en dragfjäder? Typ en liten beeper som man kan ha i toppen på dragfjädern så man kan höra var den är?
Jag har regeldetektor som hittar metall och el också, men med tanke på alla metallrör som går i väggarna för elen, så är det svårt att dra några slutsatser av den.
Men när jag knuffar in dragfjädern i det viktigaste röret (det som skall mata hela ringledningsnätet med inter-nätet), så stoppar den upp och jag blir inte klok på var den har stannat. Jag vet inte exakt hur rören är dragna så det hjälper inte att jag vet avståndet till stoppet. Jag misstänker att det kan finnas en dosa som är övertapetserad som den stannar i.
Finns det någon bra pryl för att lokalisera änden på en dragfjäder? Typ en liten beeper som man kan ha i toppen på dragfjädern så man kan höra var den är?
Jag har regeldetektor som hittar metall och el också, men med tanke på alla metallrör som går i väggarna för elen, så är det svårt att dra några slutsatser av den.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Tycker det borde höras var dragfjädern tar vägen. I så fall är sällskap ett smidigt alternativ. Iaf för att tillsammans med längden på dragfjädern få en rimlig indikation på var stoppet är.
Medlem
· Västragötaland
· 34 inlägg
Använd en dragfjäder avmetall och låna enslingökare (för robotklippare)den sänder ut en radiosignal och följ fjädern med sökaren.DIY_freak skrev:Jag har ett ringledningsnät i huset som går i gamla metallrör. Det är draget till sovrum, vardagsrum, matsal och kök så jag skulle ju gärna använda det för lite modernare kommunikationsmetoder.
Lycka till
Jag har försökt det, men ljudet är för diffust för att jag skall höra var det är. Väggarna är byggda av stående solida träplank med puts utanför så skrapljudet från dragfjädern är inte tillräckligt distinkt för att jag skall kunna lokalisera det.under_construction skrev:
Jag hade samma problem. Se denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/el/198000-inga-dosor.html
Det var inte helt enkelt att hitta var det tog stopp. Försök att stöta med
dragfjädern mot stoppet. Det borde ge ett knackande ljud som kan tränga
igenom väggarna. Ett lämpligt jobb att göra mitt i natten när det verkligen
är tyst i huset och omgivningen.
https://www.byggahus.se/forum/el/198000-inga-dosor.html
Det var inte helt enkelt att hitta var det tog stopp. Försök att stöta med
dragfjädern mot stoppet. Det borde ge ett knackande ljud som kan tränga
igenom väggarna. Ett lämpligt jobb att göra mitt i natten när det verkligen
är tyst i huset och omgivningen.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Dra i fjädern och där det stoppar så markerar du hur långt in i röret fjädern gick med en liten tejp på fjädern. Det kan hjälpa dig veta hur långt bort fjädern stack iväg. Är det gamla sp-rör (metallrör) är det för det mesta raka vägen och skarpa böjar.
Jag har gjort samma övning genom att mata in fjädern från tre håll, mäta hur långt den gick, och sedan på vinst och förlust sätta borrmaskinen i väggen. Visade sig att min dosa hade gipsats över för 40 år sen.
I mitt fall kunde jag räkna ut vilka rör som gick var, det underlättade rejält.
I mitt fall kunde jag räkna ut vilka rör som gick var, det underlättade rejält.
Medlem
· Västra Götaland
· 56 inlägg
Oerhört vanligt att dosor byggdes igen förr i tiden. Kan även hittas bakom platsbyggda garderober osv.
Klicka här för att svara