249 läst ·
2 svar
249 läst
2 svar
Konstruktion pulpettak (papp) - isolerat ouppvärmt förråd
Hej,
Håller på att bygga ett förråd med gjuten platta och murad stomme (lättbetong).
Måtten på byggnaden är 5000x3200, väggstommen är 200mm.
Som rubrik ska det vara pulpettak för att matcha huset och lutningen kommer vara ca 6 grader.
Tänker inte ha någon uppvärmning men vill gärna förvara saker där och hålla temperaturen så långt så möjligt över nollan. Tänker därför en takkonstruktion med 195x45 reglar för att få ca 200mm isolering.
Enligt träguiden dimensionering bör 195x45 C24 med cc60 ha en utnyttjandegrad på 47% - rimligt eller under/överdimensionerat?
Plast/ångspärr ska undvikas som jag förstått det, men lite osäker på exakt hur man bör konstruera taket i alla skikt.
Träguiden har till viss del beskrivningar, men vissa detaljer saknas:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
Har någon vänlig själ möjligtvis konstruktionsritningar att dela eller kan fylla i mina frågetecken?
Tänker konstruktionen ungefär såhär - utifrån och in:
1. Ytpapp (Förslag produkt?)
2. Underlagspapp (Förslag produkt?)
3. Råspont
4. Takstol av konstruktionsvirke - 195x45 C24?
5. Luftspalt mellan råspont och takstolar - 45x45 regel eller läkt/gles (vilket hade ni valt?) fäst mot takstolar och masonitskiva
6. Isolering
7. Ytskikt - här velar jag - gles/gips eller någon form av träpanel med mellanrum för att luft taket/isoleringen bäst?
Hur löser man övergången mellan vägg/taksprång? Takstolarna kommer stå/fästas på stommen (gjuten betongkrans högst uppe). Isolering ut till väggens slut och sen masonit/plywood el. liknande?
Funderar även på ventilation - tänker 1 el. 2 ventiler i vägg (nere vid golvet) och 1 el. 2 ventiler i tak som mynnar ut i taksprånget för självdrag. Funkar det?
Har jag missat något? Andra tankar från kunniga?
Tack på förhand!
/F
Håller på att bygga ett förråd med gjuten platta och murad stomme (lättbetong).
Måtten på byggnaden är 5000x3200, väggstommen är 200mm.
Som rubrik ska det vara pulpettak för att matcha huset och lutningen kommer vara ca 6 grader.
Tänker inte ha någon uppvärmning men vill gärna förvara saker där och hålla temperaturen så långt så möjligt över nollan. Tänker därför en takkonstruktion med 195x45 reglar för att få ca 200mm isolering.
Enligt träguiden dimensionering bör 195x45 C24 med cc60 ha en utnyttjandegrad på 47% - rimligt eller under/överdimensionerat?
Plast/ångspärr ska undvikas som jag förstått det, men lite osäker på exakt hur man bör konstruera taket i alla skikt.
Träguiden har till viss del beskrivningar, men vissa detaljer saknas:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
Har någon vänlig själ möjligtvis konstruktionsritningar att dela eller kan fylla i mina frågetecken?
Tänker konstruktionen ungefär såhär - utifrån och in:
1. Ytpapp (Förslag produkt?)
2. Underlagspapp (Förslag produkt?)
3. Råspont
4. Takstol av konstruktionsvirke - 195x45 C24?
5. Luftspalt mellan råspont och takstolar - 45x45 regel eller läkt/gles (vilket hade ni valt?) fäst mot takstolar och masonitskiva
6. Isolering
7. Ytskikt - här velar jag - gles/gips eller någon form av träpanel med mellanrum för att luft taket/isoleringen bäst?
Hur löser man övergången mellan vägg/taksprång? Takstolarna kommer stå/fästas på stommen (gjuten betongkrans högst uppe). Isolering ut till väggens slut och sen masonit/plywood el. liknande?
Funderar även på ventilation - tänker 1 el. 2 ventiler i vägg (nere vid golvet) och 1 el. 2 ventiler i tak som mynnar ut i taksprånget för självdrag. Funkar det?
Har jag missat något? Andra tankar från kunniga?
Tack på förhand!
/F
Utan uppvärmning bromsar isoleringen bara uppvärmning och nedkylning. Du får inte nödvändigtvis färre timmar under nollan, du förskjuter dem dock.
Takstolsdimension bestäms i första steget av bärighet och i andra steget av hur mycket isolering du ska få in. Att sätta in 195 mm isolering utan uppvärmning är jag tveksam till nyttan i. Gällande råsponten kan du nog gå ner till 16/17 med cc60, det gör friggebodstillverkarna. Annars är det nog att föredra 23 på 1200cc.
Eftersom du inte har tillförsel av varken fukt eller värme så känns mycket som överkurs. Vill du i framtiden varmställa förrådet så bygg för det. Ämnar du ha det som du skriver: som ett kallförråd så bygg för det. Men bygg inte ett varmförråd som du ändå kommer ha kallställt.
Takstolsdimension bestäms i första steget av bärighet och i andra steget av hur mycket isolering du ska få in. Att sätta in 195 mm isolering utan uppvärmning är jag tveksam till nyttan i. Gällande råsponten kan du nog gå ner till 16/17 med cc60, det gör friggebodstillverkarna. Annars är det nog att föredra 23 på 1200cc.
Eftersom du inte har tillförsel av varken fukt eller värme så känns mycket som överkurs. Vill du i framtiden varmställa förrådet så bygg för det. Ämnar du ha det som du skriver: som ett kallförråd så bygg för det. Men bygg inte ett varmförråd som du ändå kommer ha kallställt.
Tack för dina tankar.H Huzzbutt skrev:Utan uppvärmning bromsar isoleringen bara uppvärmning och nedkylning. Du får inte nödvändigtvis färre timmar under nollan, du förskjuter dem dock.
Då tänker jag nog i första hand bygga det för att kunna sätta in en värmekälla och hålla det över nollan i framtiden.
Har du (eller någon annan) en uppfattning om hur pass mycket effekt som går åt för att hålla det på lagom temperatur vintertid. Kommer i så fall bli någon form av enkel radiator tänker jag. Runt 10 grader kanske man ska sikta på i så fall?
Bor nere i Skåne ska tilläggas.
Håller du med om att takstolsdimensioneringne är rätt för bärigheten då?
Tankar om ångspärr eller ej samt ytskikt i tak givet ovan förutsättningar?
/F
Klicka här för att svara