Jag jobbar med mjukvara inom finans och tom vi har krav på oss via FI.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Ja, om du vill att elinstallationerna ska bli ännu dyrare...
I tex schweiz behöver de egenkontrollerna efter installation som här görs av installatören utföras av 3. Part. Allt blir väsäntligt mycket dyrare.
Vad är det för problem du vill lösa?
Olycksstatistik

Det finns en poäng, sen om det är så att elsäkerhetsverket skyddar ett skrå pga lobbyism låter jag vara osagt.

Det finns ett problem med hempulad el i Sverige där det många gånger bara är ordentligt dåligt gjort och ser illa ut, andra gånger kan det vara direkt farliga installationer.

Har genom åren besökt många hus och lägenheter som man varit spekulant på och även bekanta. Det är skrämmande hur ofta man ser direkt farligheter.

Jag är ganska pragmatiskt lagd, tror inte hemkoppling skulle vara ett problem om folk hade lite mer självinsikt, höll det på en nivå som man behärskar. Nu ska man ta hjälp av sin farbors kompis som har koll på det där med el för att föra omfattande arbeten på elanläggningen för att det är för dyrt att ta in elektriker. Tar man in elektriker riskerar man också följdkostnader på bygg för att man måste öppna och justera väggar tex vilket kanske kringgås ibland…

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
Hannuse Hannuse skrev:
Så den som utför arbetet kan mycket väl få ta ansvar för konsekvenserna.
Var regleras straffsatserna för sådant?

P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kan garantera att kontrollen av prgrammerares kod är generellt obefintlig eller mycket bristfällig.
Det kan nog variera kraftigt. En del organisationer har mycket omfattande testsviter som programkod måste godkännas av för att koden ska få sättas i produktion. Det finns säkerligen blinda fläckar i testsviterna, men de är bättre än obefintlig kontroll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är inte jurist, så törs mig inte på ett kvalitativt svar där.
Men vet ett fall som betraktades som "Vållande till annans död", och då är det väl Brottsbalken?

Brister och undermålighet anmäler man ju till Elsäkerhetsverket, men om någon uppenbart har gjort någonting olagligt då är det ju via Polisen som man anmäler det.
Elsäkerhetsverkets utredning kan ju också leda vidare till en Polisanmälan, det har jag i alla fall erfarenhet om.
Så långt kan jag sträcka mig 🙃

Men, nej, jag ger mig inte in på villovägar där, någon kanske har bättre detaljkunskaper här?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Hannuse Hannuse skrev:
Jag är inte jurist, så törs mig inte på ett kvalitativt svar där.
Jag är inte heller jurist, så är vi på samma nivå. 😉
Hannuse Hannuse skrev:
Men vet ett fall som betraktades som "Vållande till annans död", och då är det väl Brottsbalken?
Verkar rimligt, men om vad händer om någon blir påkommen med att hempula el i strid med reglerna om elbehörighet? Innan någon har hunnit dö eller skadas, alltså.

P pmd skrev:
Verkar rimligt, men om vad händer om någon blir påkommen med att hempula el i strid med reglerna om elbehörighet? Innan någon har hunnit dö eller skadas, alltså.
Det ska man polisanmäla, så det går inte via Elsäkerhetsverket.
Det har jag i alla fall koll på 🙃

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
men om vad händer om någon blir påkommen med att hempula el i strid med reglerna om elbehörighet? Innan någon har hunnit dö eller skadas, alltså.
Troligen ingenting, men annars blir det böter på jättelåga belopp.

Fixar man enbart sitt eget och gör det rätt är risken noll.

Exemplet nedan är ju en fastighetsägare med hyresgäster som kommunen gjort inspektion hos.

Fastighetsägare döms för att ha utfört livsfarlig elinstallation utan behörighet: ”Ordentlig läxa”

Fastighetsägaren utförde elinstallationer trots att han saknade auktorisation. Till polisen säger fastighetsägaren att det som har hänt har lärt honom en ordentlig läxa.

En fastighetsägare i Filipstad var lite händig och löste hyresgästernas klagomål helt själv.

Bland annat installerade han tvättmaskiner i badrummen, utan jordfelsbrytare och med elkabeln indragen från köket.

När kommunen gjorde en inspektion konstaterades att elinstallationerna hade så allvarliga brister att de utgjorde livsfara.

Tog inte reda på regler i Sverige
I förhör med polisen uppger fastighetsägaren att han har en universitetsutbildning som elektronikingenjör från ett land i Östeuropa.

På frågan om han tog reda på vilka regler som gäller i Sverige innan han gjorde installationerna ifråga svarar han att nej, det gjorde han inte, men att han nu ångrar sig.

Fastighetsägaren säger i förhöret att han ”numera är påläst med vad han får och inte får göra vad gäller el i Sverige, och att han aldrig kommer att bryta mot de bestämmelserna. Det som har hänt har lärt honom en ordentlig läxa.”

Erkänner brott och får böter

Fastighetsägaren erkänner brott och döms för brott mot elsäkerhetslagen för att ha utfört elinstallationsarbete trots att han inte varit auktoriserad för arbetet.

Domen blir 2 500 kronor i dagsböter.
https://arbetet.se/2024/02/19/fasti...linstallation-utan-behorighet-ordentlig-laxa/

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Panor82
P pmd skrev:
Står inga straffsatser men i Handbok arbete vid risk för elektrisk fara kan man läsa om det civil-, offentlig- och straffrättsligt ur ett arbetsgivar perspektiv i del 8.

Men enligt brottsbalken (1962:700) får man till exempel inte skada eller framkalla fara för annan vilket kan bli tillämpligt vid en olycka och även 47-48 §§ i elsäkerhetslagen kan bli tillämpliga enligt 50 §§ står brottsbalken över dessa.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Ja, om du vill att elinstallationerna ska bli ännu dyrare...
I tex schweiz behöver de egenkontrollerna efter installation som här görs av installatören utföras av 3. Part. Allt blir väsäntligt mycket dyrare.
Vad är det för problem du vill lösa?
Problemet som kanske delvis löses är att även elektriker som jobbar under auktorisation kan göra allvarliga fel.
Om vi tar livsmedelsbranschen som exempel så är det vanligt med tredjepartskontroller av kommun eller länsstyrelse. Spelar ingen roll om du du själv har en magisterexamen i livsmedelstillsyn från SLU, dom gör kontroller ändå.
Och det finns en poäng i det. Egenkontrollprogram är ganska värdelösa eftersom dom förlitar sig på efterlevnad hos aktören själv.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Problemet som kanske delvis löses är att även elektriker som jobbar under auktorisation kan göra allvarliga fel.
Om vi tar livsmedelsbranschen som exempel så är det vanligt med tredjepartskontroller av kommun eller länsstyrelse. Spelar ingen roll om du du själv har en magisterexamen i livsmedelstillsyn från SLU, dom gör kontroller ändå.
Och det finns en poäng i det. Egenkontrollprogram är ganska värdelösa eftersom dom förlitar sig på efterlevnad hos aktören själv.
Egenkontroller är ett fantastiskt verktyg om dom används rätt, problemet är när man bara signerar av dom vid dagens slut i bilen utan att faktiskt göra en egen kontroll. Då blir helt plötsligt ett papper som vara ganska värdefullt helt plötsligt värdelöst.

Har man en seriös behörig elektriker på firman som ser till att upprätta bra egenkontrollprogram som faktiskt efterlevs så skulle man nog i princip få ner olyckorna till nära på 0. Nu är det tyvärr inte så det funkar i verkligheten utan allt går på rutin och egenkontroller levereras på sin höjd i större entreprenader.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Egenkontroller är ett fantastiskt verktyg om dom används rätt, problemet är när man bara signerar av dom vid dagens slut i bilen utan att faktiskt göra en egen kontroll.
Därför har vaktbolag fysisk koll att väktaren faktiskt varit på plats...den klassiska nyckeln i kedja som hängde utanför på typ 60-talet och senare med digital teknik, gps och annat.

Det är mänskligt att försöka ta genvägar, men om man är ansvarsfull gör man inte det även om man kan, särskilt när det finns alarliga konsekvenser

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Därför har vaktbolag fysisk koll att väktaren faktiskt varit på plats...den klassiska nyckeln i kedja som hängde utanför på typ 60-talet och senare med digital teknik, gps och annat.

Det är mänskligt att försöka ta genvägar, men om man är ansvarsfull gör man inte det även om man kan, särskilt när det finns alarliga konsekvenser
Har sett att många väktare och dylikt numera har QR-koder som ska scannas på rundan.

Värsta exemplet av slarv gällande egenkontroller har vi kanske med hissen i Sundbyberg. Och mest allvarligt att man inte lyckats döma någon trots att dom uppenbarligen inte gjort arbetet korrekt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Har sett att många väktare och dylikt numera har QR-koder som ska scannas på rundan.
Problemet med det är att den utskrivna qrkoden är skitenkel att kopiera, så man behöver även gps för att veta att man var på den platsen när man skannade koden vid den tiden.

Eller en fysisk port NFC som man blippar med en tag, den visar att tagen var där, då.
Släng på en kamera så är du hemma.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag jobbar med mjukvara inom finans och tom vi har krav på oss via FI.
Men har ni specifikt på programkod?
(Har jobbat nästan uteslutande inom bank.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.