8 560 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Hur länge håller en värmepump?
FolksamK Kurtivan skrev:
Så fungerar ersättningen för luftvärmepumpsanläggning
Två år utan åldersavdrag, och sedan 15 procents avdrag per påbörjat år. Efter nio påbörjade år blir anläggningen avskriven och då utgår ingen ersättning.
Övriga värmepumpsanläggningar
Två år utan åldersavdrag och sedan 10 procents avdrag per påbörjat år. Efter tolv påbörjade år blir anläggningen avskriven och då utgår ingen ersättning.
Om de första 6 åren är gratis, så har man ju sedan snittet 5500/år att lägga på reparationer istället för speciell försäkring för pumpen + den ersättning man eventuellt kan få från villaförsäkringen.D Dilato skrev:Folksam
Så fungerar ersättningen för luftvärmepumpsanläggning
Två år utan åldersavdrag, och sedan 15 procents avdrag per påbörjat år. Efter nio påbörjade år blir anläggningen avskriven och då utgår ingen ersättning.
Övriga värmepumpsanläggningar
Två år utan åldersavdrag och sedan 10 procents avdrag per påbörjat år. Efter tolv påbörjade år blir anläggningen avskriven och då utgår ingen ersättning.
Om man ska ha en försäkring som räcker 20 år så tror jag att försäkringsbolaget räknar med att man betalat med än 100% av pumpen då, iom att det troligen är över förväntad "normal" livslängd. Däremot tror jag att man kan ha tur och hålla liv i pumpar ganska länge.
Det är ju lite likadant med bilar. Maskinskada räcker nånstans till 8 år / 12.000 mil (ibland mer) - efter det så kan man ha tur men ekonomiskt så måste man räkna med att man kan behöva dyra reparationer eller utbyte.
Själv köpte jag en LLVP för ett par år sen (efter att grannens BVP som jag tror var jämngammal med min ca 20 år gick sönder och lagning var dyr och (vid den tidpunkten) nya pumpar hade långa leveranstider så han fick köpa lösa elelement och på svindyrt sätt värma sin kåk). Med en LLVP och kaminen så kan jag (förutom varmvattnet) hålla kåken varm till låg kostnad även om pumpen skulle rasa - oftast verkar man kunna fortsätta på bara elpatron (fast det blir dyrt) så man kan troligen klara varmvatten också under en kort period.
Jag skulle nog personligen inte betala dessa summor för försäkring - å andra sidan så betalar jag fortfarande helförsäkring på min 20 år gamla V70, men det är för att skillnaden var så liten mellan trafik och hel och jag vill ha bärgning/hyrbil mm i försäkringen då jag ibland åker långt med den.
Det är ju lite likadant med bilar. Maskinskada räcker nånstans till 8 år / 12.000 mil (ibland mer) - efter det så kan man ha tur men ekonomiskt så måste man räkna med att man kan behöva dyra reparationer eller utbyte.
Själv köpte jag en LLVP för ett par år sen (efter att grannens BVP som jag tror var jämngammal med min ca 20 år gick sönder och lagning var dyr och (vid den tidpunkten) nya pumpar hade långa leveranstider så han fick köpa lösa elelement och på svindyrt sätt värma sin kåk). Med en LLVP och kaminen så kan jag (förutom varmvattnet) hålla kåken varm till låg kostnad även om pumpen skulle rasa - oftast verkar man kunna fortsätta på bara elpatron (fast det blir dyrt) så man kan troligen klara varmvatten också under en kort period.
Jag skulle nog personligen inte betala dessa summor för försäkring - å andra sidan så betalar jag fortfarande helförsäkring på min 20 år gamla V70, men det är för att skillnaden var så liten mellan trafik och hel och jag vill ha bärgning/hyrbil mm i försäkringen då jag ibland åker långt med den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Vi pensionerade vår Greenline HT-C9 med ytjordvärme efter 19år, då lät kompressorn mycket och gick varm samtidigt som det drogs mer ström än specificerat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Detta var 2023 och värmepumpsbrist, så jag vågade inte chansa på att vänta närmare ett år ifall pumpen gav upp, beställde den nya pumpen i April och fick den i Augusti, men då började bristen lätta.J JohanLun skrev:
Klicka här för att svara