8 560 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Hur länge håller en värmepump?
Förr var det vanligt med en särskild värmepumpsförsäkring via Arctic. Den funkade så att din "vanliga" försäkring tog skadan och Arctic ersatte självrisk och åldersavdrag.A ajn82 skrev:
Jag vet inte om det är det konceptet som fortfarande gäller?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Har du hem/villa försäkring så täcker dom tex vitvaror/värmepumpar , skiljer lite mellan försäkringar med självrisker.A ajn82 skrev:
Första 2 åren är det normalt inget åldersavdrag .
Jag har en sådan, ingick i köpet av bvp'n, men jag är väldigt skeptisk hur det skulle fungera i praktiken. Det står inget om vilken nivå på självrisk de ersätter, och jag förstår inte varför min villaförsäkring skulle ersätta slitage eller produktionsfel på pumpen, det gör den väl inte för något annat?useless skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Gäller att hålla koll så inte actic höjer priset ordentligt då det troligen är olika premier för varje årsförnyelse.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja beror på priset.Immobil skrev:
Man vill inte betala en ny pump i bara försäkringspengar!
En variant är att man istället lägger beloppet som försäkringen kostar i någon fond/aktie och hoppas man är skadefri en 7-10 år 😎
Jag har en 15 år gammal Comfortzone CE65 frånluftsvärmepump som fortfarande går bra. Enda felet under dessa har varit ett styrkort som gick sönder för några år sedan. Kostnaden, ca 20 000 kr, togs av Arctic försäkringen. Nu har vi fått erbjudande om förlängning av försäkringen ett sista år. Premien är hög, 8300 kr för ett år. Jag kollade upp villkoren och det visar sig att maximal ersättning är 80 % av nypriset 2010. Det krävs också att man har kvar fakturan. Jag får alltså max 56000 kr vid ett totalhaveri. En ny motsvarande värmepump kostar ca 130 000 kr inkl installation. Premien har ökat kontinuerligt under dessa 15 år. Första premien efter 6 år var på 3000 kr, nu 8300 kr. (De första 6 åren ingick i priset) Snittpremien är ca 5500 kr/år i 10 år. Det ger att vi betalat ca 55000 i premie. Vi fick ut 20000 vid skadan så netto har vi betalat ca35000 kr.
För oss hade det hittills varit bättre att inte betala försäkringen efter de första 6 åren. Med tanke på att vi bara får ut 56000 kr och att det långtifrån räcker till en ny värmepump kommer jag nog inte teckna någon Arctic försäkring för nästa värmepump. Omm jag ska förlänga försäkringen ett sista år har jag inte bestämt mig för ännu. Det vore ju snöpligt att ha betalat så många år om den skulle pajja nästa år.
För oss hade det hittills varit bättre att inte betala försäkringen efter de första 6 åren. Med tanke på att vi bara får ut 56000 kr och att det långtifrån räcker till en ny värmepump kommer jag nog inte teckna någon Arctic försäkring för nästa värmepump. Omm jag ska förlänga försäkringen ett sista år har jag inte bestämt mig för ännu. Det vore ju snöpligt att ha betalat så många år om den skulle pajja nästa år.
Är generellt sett emot försäkringar, försäkrar bara sånt jag ej kan betala själv. Vår VP har 5 års garanti sen får man pröjsa för extra försäkring. Men knappa in 500kr varje månad i 20 år så har man mer än tillräckligt för en ny pump.
Men med det sagt så kanske jag tar VP försäkringen de första åren om premien är tillräckligt låg.
Men med det sagt så kanske jag tar VP försäkringen de första åren om premien är tillräckligt låg.