Hej, vi fick bytt pumpen i januari 2023, kostade ca 9000 SEK. Nu tre år senare var det dags att byta igen. Den nya installatören sa att den förra installationen inte var bra gjort, men kan det påverka livslängden? 3 år är ju inte så lång tid….gissar att inte finns någon garanti….

Hur var den gamla Grundfos Alpha2 installerad?
Hur satt motorn i förhållande till pumphuset?
Hur satt/pekade elanslutningen på pumpmotorn?

Vi har en Grundfos Alpha2 som jag installerade för ca 15 år sedan, snurrar på utan minsta missljud.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
9000 kr för att byta en ALFA , vad är pumpen för.

J jonaserik skrev:
9000 kr för att byta en ALFA , vad
J jonaserik skrev:
9000 kr för att byta en ALFA , vad är pumpen för.
Fjärrvärme anläggning (se faktura)

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Hur var den gamla Grundfos Alpha2 installerad?
Hur satt motorn i förhållande till pumphuset?
Hur satt/pekade elanslutningen på pumpmotorn?

Vi har en Grundfos Alpha2 som jag installerade för ca 15 år sedan, snurrar på utan minsta missljud.
Det kan jag tyvärr inte säga. Frun hade kontakt med firman som bytte och de hade sagt att det ”inte var snyggt gjort”…

S sepani skrev:
Det kan jag tyvärr inte säga. Frun hade kontakt med firman som bytte och de hade sagt att det ”inte var snyggt gjort”…
Vem gjorde bytet, en rörfirma som tog den nästan dyrate pumpen som finns. Ta ett par foton från olika vinklar och lägg in här.

S sepani skrev:
Fjärrvärme anläggning (se faktura)
Maskera personnummer, adress mm.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Maskera personnummer, adress mm.
Ja jag tog bort fakturan så länge…bra tips. Kanske blir det billigare denna gången 😳

J jonaserik skrev:
Vem gjorde bytet, en rörfirma som tog den nästan dyrate pumpen som finns. Ta ett par foton från olika vinklar och lägg in här.
Ja det var en firma som gjorde bytet. ROT mm

Och ge 30 % på pumppriset . Är säkert efter pris hos en dyr grossist ( inga namn )

• Wow
sepani
  • Laddar…
Jag tolkar det som att fakturan på 9000 sek inte var den mest prisvärda. Det tyckte jag iofs inte för tre år sedan heller….😳😳

Det ser ut att vara 5 års garanti på pumpen. Nu har ju installatören redan bytt den och antagligen kastat den gamla…annars kunde den vara bra att byta för att ha som reserv….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.