Lustigt att man får ha gasspis och kilovis med gasol inomhus, men är den instängd i värmepumpen så får man helt plötsligt bara ha några hundra gram med krav på ventilation etc.
Utan att vara särskilt konspiratorisk känns det som att någon har lobbat hårt för att försvåra övergången till propan...
 
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
Vi bytte vår IVT bergvärmepump från 1994 nu efter 30 år. Den fungerade men lät som en gammal bilmotor och gav COP bara ca 2. Vid installationen 94 borrade de snålt och räknade inte med att den skulle stå för mer än 80 % av värmebehovet. Sedan dess har vi byggt ut huset så det fanns flera anledningar att byta upp sig. Kompletterande hål borrat, nu COP ca 3,5 under januari. Det känns helt okej med bytet, investeringen och tryggheten att den inte dör av ålderskrämpor mitt i vintern.
 
T thomste skrev:
Vi har jordvärme sedan 16 år och en värmepump från Nibe.
Hur länge kan man förvänta sig att den håller?
Är det mera ekonomiskt att nu byta till en ny värmepump fastän den är fungerande?
Tack för alla svar !
 
Varför svarar du dig själv och tackar för alla svar? 🤔
 
L Lasrberglund skrev:
För att 2027 blir det propan i pumparna.
Gäller det alla modeller och alla typer av värmepumpar? Alltså både luft/luft och luft/vatten etc?
 
E Einh skrev:
Gäller det alla modeller och alla typer av värmepumpar? Alltså både luft/luft och luft/vatten etc?
Eftersom det ställs allt hårdare krav på kylmediernas GWP är det snart bara Propan som är användbart i praktiken även om det finns några få F-gaser som uppfyller kraven några år till. Men kylmediebranschen lär nog mjölka ur så mycket pengar som möjligt ur de dyra patenterade gasblandningarna, så man ska aldrig säga aldrig..
 
useless useless skrev:
Eftersom det ställs allt hårdare krav på kylmediernas GWP är det snart bara Propan som är användbart i praktiken även om det finns några få F-gaser som uppfyller kraven några år till. Men kylmediebranschen lär nog mjölka ur så mycket pengar som möjligt ur de dyra patenterade gasblandningarna, så man ska aldrig säga aldrig..
Kanske är ute och cyklar men är det inte Daikin som har någon form av patent på R32 och det är väl i så fall bara dom som vill behålla det så länge som möjligt och dom andra slipper eventuella patentkostnader om dom börjar med tex R290 (propan) så snart dom kan !
 
Boilerplate4U
A AndersS skrev:
Byt inget som fungerar, men ha en beredskap. Kolla vissa värden och gångtider, speciellt ts-el, vår och höst. Har du tur går den 20-25 år.
Bra tips! Vår maskin (IVT HT+E11) är inne på sitt 23:e år.

En vanlig orsak till att värmepumpen till slut dör är att kompressorn går sönder vilket tyvärr är den dyraste komponenten i maskinen. Om ni planerar att bo kvar en längre tid kan det vara värt att investera i en helt ny maskin. Annars kan ni byta ut enbart kompressorn vilket brukar kosta ca 40 tkr inklusive arbete och material. Detsamma gäller andra mindre fel som kan repareras på plats

Här kommer ytterligare några tips:

- Som beredskap kan ni redan nu börja leta efter leverantörer i närområdet med gott rykte som säljer och installerar bergvärmepumpar. Diskutera olika modeller från tex Nibe och IVT som skulle passa ert hus och kan levereras och installeras snabbt.

- Ni kan redan nu börja spara pengar i en reservfond för framtida inköp eller reparationer samt för kostnaden för eluppvärmning under 2–3 veckor beroende på leveranstid av maskin/reservdel.
 
C Comfort Thomas skrev:
Kanske är ute och cyklar men är det inte Daikin som har någon form av patent på R32 och det är väl i så fall bara dom som vill behålla det så länge som möjligt och dom andra slipper eventuella patentkostnader om dom börjar med tex R290 (propan) så snart dom kan !
Jo, men visst är det lustigt att varje gång kraven skärps så dyker det upp en ny gas/blandning som ligger exakt under det nya kravet. Om branschen verkligen ville hade man såklart för länge sedan satsat på en gas som inte bidrar till den globala uppvärmningen. Alternativen finns ju redan, men ingen vill satsa på dom eftersom man tjänar mer pengar på att hitta på "nya" kylmedier.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Det beror på hur mycket soppa det är i den, har den under 500gr tror jag inte den behöver ha ventilation ut.
310p 360p 410p har ingen ventilation ut och de har 495 gram propan. Man får väl handla på sig en 45a så man har i reserv =) eller åtminstone soppa och en kompressor
500gr är gränsen. Ingen bergvärme som klarar sig på det.
 
useless useless skrev:
Jo, men visst är det lustigt att varje gång kraven skärps så dyker det upp en ny gas/blandning som ligger exakt under det nya kravet. Om branschen verkligen ville hade man såklart för länge sedan satsat på en gas som inte bidrar till den globala uppvärmningen. Alternativen finns ju redan, men ingen vill satsa på dom eftersom man tjänar mer pengar på att hitta på "nya" kylmedier.
Borde bli svårt att hitta på något annat nu på ett tag om dom inte får för sig att köra Co2 om några år eller något helt annat
Vet inte hur känsliga folk är för brandfarligt propan i huset
 
C Comfort Thomas skrev:
Borde bli svårt att hitta på något annat nu på ett tag om dom inte får för sig att köra Co2 om några år eller något helt annat
Vet inte hur känsliga folk är för brandfarligt propan i huset
Jag har aldrig hört att folk tvekar på frånluftpumpar eller för den delen husvagnar fast det är propan i dem. Tror att det är en vanesak.
 
L Lasrberglund skrev:
Jag har aldrig hört att folk tvekar på frånluftpumpar eller för den delen husvagnar fast det är propan i dem. Tror att det är en vanesak.
Jo jag har själv 22kg gasol i husbilen men hör en del som vägrar ha gasol i husvagn/husbil så olika åsikter finns om mera brännbara saker
 
B
L Lasrberglund skrev:
500gr är gränsen. Ingen bergvärme som klarar sig på det.
https://www.qvantum.com/sv/consumer...mQMVA2YaBgGDPoiDqxdY3ThfzqfCR9ORoCF2wQAvD_BwE

Jodå, det går. De har 152gr per krets. 2 kretsar.
Men egentligen vill jag hålla med dig, för det är en riktigt dålig kompromiss att köra med så liten fyllnadsmängd i en bvp, vilket märks på cop i det hör fallet. Det hade nog varit bättre att ha några hundra gram till, har lite svårt att se nån större fara i det...
 
B
L Lasrberglund skrev:
Jag har aldrig hört att folk tvekar på frånluftpumpar eller för den delen husvagnar fast det är propan i dem. Tror att det är en vanesak.
En läcka i en flvp ventileras ju ut, så pass att man inte hamnar i brand eller explosionsområdet. Så det finns väl lite sanning. Men jag håller helt med, lobbyverksamheten som står bakom köldmedietillverkarna är ruggigt stark.

Så länger man inte sätter in en bvp med propan i en oventilerad skrubb är ju risken med r290 låg.
 
  • Gilla
CAE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.