B BSOD skrev:
En läcka i en flvp ventileras ju ut, så pass att man inte hamnar i brand eller explosionsområdet. Så det finns väl lite sanning. Men jag håller helt med, lobbyverksamheten som står bakom köldmedietillverkarna är ruggigt stark.

Så länger man inte sätter in en bvp med propan i en oventilerad skrubb är ju risken med r290 låg.
Många gamla pannrum är nog oventilerade i och för sig.
 
C Comfort Thomas skrev:
Många gamla pannrum är nog oventilerade i och för sig.
Inte om de haft olje- eller vedpanna då krävdes det luftventil för funktionen.
 
Finns många sätt att få en värmepump att gå bra och länge, framförallt se till driftförhållandena för maskinen är så optimala som möjligt. Lufta system, rengöra filter, se till att ha bra flöde på vattnet i systemet m.m.
 
K Kurtivan skrev:
Inte om de haft olje- eller vedpanna då krävdes det luftventil för funktionen.
Vissa har kvar det men flera är högst troligen utan ventilation .
Följer troligen med någon form av installationskrav för att montera en modell med tex propan.
Lite nyfiken på vad direktiven blir för luft/luft nu när dom snart dyker upp.
Märker att folk har en förmåga att stänga ventiler kors och tvärs i huset för att spara pengar och sen undrar dom varför det är konstig lukt i tex källaren.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vet inte hur känsliga folk är för brandfarligt propan i huset
De flesta kylmedier är ju brandfarliga, så det blir ingen större skillnad med propan. Det är nog mest folk som tror propan är extra farligt bara för att man brukar elda det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det billigaste lär vara att köra på den fungerande pumpen så länge det går. Varför byta något som fungerar?
Jag bytte efter lite drygt 20 år.
Feg som jag är ville jag inte riskera att gamlingen skulle ge upp mitt i vintern när det är som kallast.
Så jag ville byta under kontrollerade former och vara säker på att det var +grader ute och att rörmokaren hade tid.

Planen höll inte fullt ut, nykomlingen la av som 4-åring i fjol när det var som kallast och visst tog garantin kostnaden för material och arbete.
Rörmokaren kom dagen efter men delarna tog tid och kylteknikern var strängt upptagen.
Så husets värme kom från elpatron nästan hela januari och 1½ vecka in i februari.
Elnotan för januari/februari blev hög.......😭
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De flesta kylmedier är ju brandfarliga, så det blir ingen större skillnad med propan. Det är nog mest folk som tror propan är extra farligt bara för att man brukar elda det.
Rätt svårt att få tex R32 att brinna medans propan inte är så svårt att tända på så viss skillnad på ”brandfarligt”
Men många är livrädda så fort det är texten med brandfarligt på en produkt.
Får hoppas det inte skrämmer allt för många.
 
  • Gilla
sjoelund
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Rätt svårt att få tex R32 att brinna medans propan inte är så svårt att tända på så viss skillnad på ”brandfarligt”
Jo det finns undantag och olika grader såklart. Både R32 och propan har märkningen "extremt brandfarligt" i säkerhetsdatabladen. Jag vet inte hur R32 brinner, men propan är väldigt känsligt för vilken luftblandning det är för att det ska brinna på något farligt vis.
 
useless useless skrev:
Jo det finns undantag och olika grader såklart. Både R32 och propan har märkningen "extremt brandfarligt" i säkerhetsdatabladen. Jag vet inte hur R32 brinner, men propan är väldigt känsligt för vilken luftblandning det är för att det ska brinna på något farligt vis.
Samma med R32 men tusans svårt att få rätt blandning märkte jag när R32 kom och det var mycket prat om brandfara, snudd på omöjligt att få fjutt på men självklart går det.
Det var problem till en början att få leveranser då det var snack om att det bara fick vara ett visst antal maskiner i skåpet men det upphörde efter ett tag.
Blir väl någon liknande nu med leveranser av propanmaskiner kan jag tänka mig.
Måste även kolla om försäkringsbolaget har några direktiv när det gäller mängder.
 
F Fuktskadad09 skrev:
Jag bytte efter lite drygt 20 år.
Feg som jag är ville jag inte riskera att gamlingen skulle ge upp mitt i vintern när det är som kallast.
Så jag ville byta under kontrollerade former och vara säker på att det var +grader ute och att rörmokaren hade tid.

Planen höll inte fullt ut, nykomlingen la av som 4-åring i fjol när det var som kallast och visst tog garantin kostnaden för material och arbete.
Rörmokaren kom dagen efter men delarna tog tid och kylteknikern var strängt upptagen.
Så husets värme kom från elpatron nästan hela januari och 1½ vecka in i februari.
Elnotan för januari/februari blev hög.......😭
Skulle vara bra att veta vilket fabrikat som packade ihop efter bara 4 år… 😢

Mvh
 
D Dortmunder DAB skrev:
Skulle vara bra att veta vilket fabrikat som packade ihop efter bara 4 år… 😢

Mvh
Thermia Atlas 12.
Men jag hoppas det var ett måndagsexemplar på kompressorn och inverterboxen så att den tuffar på de närmaste 15/20 år utan att fallera.

Frågade mitt försäkringsbolag om dom hade någon statistik på vilka fabrikat/modeller/komponenter som fallerar.
Men det finns det inte.
Vore bra om försäkringsbolagen skulle ha någon gemensam statistikdatabas över försäkringsärenden med fabrikat/modeller/komponent som fallerar och ålder på pump när felet/försäkringsärendet inträffar det kanske skulle sätta lite press på leverantörerna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F Fuktskadad09 skrev:
Thermia Atlas 12.
Men jag hoppas det var ett måndagsexemplar på kompressorn och inverterboxen så att den tuffar på de närmaste 15/20 år utan att fallera.

Frågade mitt försäkringsbolag om dom hade någon statistik på vilka fabrikat/modeller/komponenter som fallerar.
Men det finns det inte.
Vore bra om försäkringsbolagen skulle ha någon gemensam statistikdatabas över försäkringsärenden med fabrikat/modeller/komponent som fallerar och ålder på pump när felet/försäkringsärendet inträffar det kanske skulle sätta lite press på leverantörerna.
Först är det garantier som inte försäkringsbolagen inte ser om något hänt och sen vet man inte hur många som är sålda av respektive modell så det säger nog inget om du får veta antalet skador på en viss modell.

Sen kommer det nya modeller/uppdateringar titt som tätt så hur den senare modellen kommer klara sig går nog inte direkt att jämföra med en lite äldre.
 
F Fuktskadad09 skrev:
Frågade mitt försäkringsbolag om dom hade någon statistik på vilka fabrikat/modeller/komponenter som fallerar.
Men det finns det inte.
Vore bra om försäkringsbolagen skulle ha någon gemensam statistikdatabas över försäkringsärenden med fabrikat/modeller/komponent som fallerar och ålder på pump när felet/försäkringsärendet inträffar det kanske skulle sätta lite press på leverantörerna.
Folksam brukade i alla fall tidigare släppa en årlig rapport över värmepumpskador. Hittar ingen nyare än 2020 just nu, men det kanske finns någonstans där ute.
 
useless useless skrev:
Folksam brukade i alla fall tidigare släppa en årlig rapport över värmepumpskador. Hittar ingen nyare än 2020 just nu, men det kanske finns någonstans där ute.
Säger nästan ingenting då man inte vet antalet av den modellen som är sålda.
 
Hur blir försäkringsbolag ens inblandade, de ersätter väl normalt bara plötsliga yttre händelser? Inte att en kompressor rasar i förtid pga dålig kvalitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.