8 560 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Hur länge håller en värmepump?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Många gamla pannrum är nog oventilerade i och för sig.B BSOD skrev:En läcka i en flvp ventileras ju ut, så pass att man inte hamnar i brand eller explosionsområdet. Så det finns väl lite sanning. Men jag håller helt med, lobbyverksamheten som står bakom köldmedietillverkarna är ruggigt stark.
Så länger man inte sätter in en bvp med propan i en oventilerad skrubb är ju risken med r290 låg.
Finns många sätt att få en värmepump att gå bra och länge, framförallt se till driftförhållandena för maskinen är så optimala som möjligt. Lufta system, rengöra filter, se till att ha bra flöde på vattnet i systemet m.m.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vissa har kvar det men flera är högst troligen utan ventilation .K Kurtivan skrev:
Följer troligen med någon form av installationskrav för att montera en modell med tex propan.
Lite nyfiken på vad direktiven blir för luft/luft nu när dom snart dyker upp.
Märker att folk har en förmåga att stänga ventiler kors och tvärs i huset för att spara pengar och sen undrar dom varför det är konstig lukt i tex källaren.
Jag bytte efter lite drygt 20 år.L lbgu skrev:
Feg som jag är ville jag inte riskera att gamlingen skulle ge upp mitt i vintern när det är som kallast.
Så jag ville byta under kontrollerade former och vara säker på att det var +grader ute och att rörmokaren hade tid.
Planen höll inte fullt ut, nykomlingen la av som 4-åring i fjol när det var som kallast och visst tog garantin kostnaden för material och arbete.
Rörmokaren kom dagen efter men delarna tog tid och kylteknikern var strängt upptagen.
Så husets värme kom från elpatron nästan hela januari och 1½ vecka in i februari.
Elnotan för januari/februari blev hög.......😭
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Rätt svårt att få tex R32 att brinna medans propan inte är så svårt att tända på så viss skillnad på ”brandfarligt”useless skrev:
Men många är livrädda så fort det är texten med brandfarligt på en produkt.
Får hoppas det inte skrämmer allt för många.
Jo det finns undantag och olika grader såklart. Både R32 och propan har märkningen "extremt brandfarligt" i säkerhetsdatabladen. Jag vet inte hur R32 brinner, men propan är väldigt känsligt för vilken luftblandning det är för att det ska brinna på något farligt vis.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Samma med R32 men tusans svårt att få rätt blandning märkte jag när R32 kom och det var mycket prat om brandfara, snudd på omöjligt att få fjutt på men självklart går det.useless skrev:
Det var problem till en början att få leveranser då det var snack om att det bara fick vara ett visst antal maskiner i skåpet men det upphörde efter ett tag.
Blir väl någon liknande nu med leveranser av propanmaskiner kan jag tänka mig.
Måste även kolla om försäkringsbolaget har några direktiv när det gäller mängder.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Skulle vara bra att veta vilket fabrikat som packade ihop efter bara 4 år… 😢F Fuktskadad09 skrev:Jag bytte efter lite drygt 20 år.
Feg som jag är ville jag inte riskera att gamlingen skulle ge upp mitt i vintern när det är som kallast.
Så jag ville byta under kontrollerade former och vara säker på att det var +grader ute och att rörmokaren hade tid.
Planen höll inte fullt ut, nykomlingen la av som 4-åring i fjol när det var som kallast och visst tog garantin kostnaden för material och arbete.
Rörmokaren kom dagen efter men delarna tog tid och kylteknikern var strängt upptagen.
Så husets värme kom från elpatron nästan hela januari och 1½ vecka in i februari.
Elnotan för januari/februari blev hög.......😭
Mvh
Thermia Atlas 12.D Dortmunder DAB skrev:
Men jag hoppas det var ett måndagsexemplar på kompressorn och inverterboxen så att den tuffar på de närmaste 15/20 år utan att fallera.
Frågade mitt försäkringsbolag om dom hade någon statistik på vilka fabrikat/modeller/komponenter som fallerar.
Men det finns det inte.
Vore bra om försäkringsbolagen skulle ha någon gemensam statistikdatabas över försäkringsärenden med fabrikat/modeller/komponent som fallerar och ålder på pump när felet/försäkringsärendet inträffar det kanske skulle sätta lite press på leverantörerna.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Först är det garantier som inte försäkringsbolagen inte ser om något hänt och sen vet man inte hur många som är sålda av respektive modell så det säger nog inget om du får veta antalet skador på en viss modell.F Fuktskadad09 skrev:Thermia Atlas 12.
Men jag hoppas det var ett måndagsexemplar på kompressorn och inverterboxen så att den tuffar på de närmaste 15/20 år utan att fallera.
Frågade mitt försäkringsbolag om dom hade någon statistik på vilka fabrikat/modeller/komponenter som fallerar.
Men det finns det inte.
Vore bra om försäkringsbolagen skulle ha någon gemensam statistikdatabas över försäkringsärenden med fabrikat/modeller/komponent som fallerar och ålder på pump när felet/försäkringsärendet inträffar det kanske skulle sätta lite press på leverantörerna.
Sen kommer det nya modeller/uppdateringar titt som tätt så hur den senare modellen kommer klara sig går nog inte direkt att jämföra med en lite äldre.
Folksam brukade i alla fall tidigare släppa en årlig rapport över värmepumpskador. Hittar ingen nyare än 2020 just nu, men det kanske finns någonstans där ute.F Fuktskadad09 skrev:Frågade mitt försäkringsbolag om dom hade någon statistik på vilka fabrikat/modeller/komponenter som fallerar.
Men det finns det inte.
Vore bra om försäkringsbolagen skulle ha någon gemensam statistikdatabas över försäkringsärenden med fabrikat/modeller/komponent som fallerar och ålder på pump när felet/försäkringsärendet inträffar det kanske skulle sätta lite press på leverantörerna.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg