76 070 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Oj, regelförvirringen var betydligt värre än jag hade för mig. Tack för länken. Intressant läsning.C cpalm skrev:
För att knyta an till Trafikverket och deras publikationBo.Siltberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget krav att blinka höger in i rondellen.
Logga in
Skapa konto
När man ska köra ut ur rondellen blinkar man. Inte 11 år i förväg.
Ta detta exempel
Kalle Röd blinkar direkt till höger för att han ska svänga av i första avfarten.
Bertil Blå kan då tryggt köra in i rondellen eftersom deras vägar ej korsas.
Logga in
Skapa konto
Nästa exempel
Pelle Orange ska köra av i andra avfarten och blinkar höger redan när han kör in i rondellen. Han vrider ju minsann på ratten åt höger så då är det logiskt att blinka höger.
Bertil Blå ser att Pelle Orange blinkar höger för att svänga ut ur rondellen i första avfarten och kör ut.
Logga in
Skapa konto
En incident och osäker situation uppstår för att Pelle Orange kör otydligt.
Den där skriften kommer inte från Transportstyrelsen och innehåller en massa faktafel. Bl a det här som näppeligen någon på myndigheten med minsta lilla kunskap om gällande regler kan ha sagt:C cpalm skrev:
“Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg samt när du byter körfält. Men du bör även blinka när du svänger ut ur cirkulationen, säger Transportstyrelsens representant.
Läs den här istället som kommer från rätt källa så ser du att man ska blinka när man kör ut från cirkulationsplatsen:
https://www.transportstyrelsen.se/g...ter/att-koera-i-cirkulationsplats-a5-webb.pdf
- Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.
- När du ska köra ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger.
Jag kör regelbundet där och märkte senaste gången att linjerna är ommålade som du beskriver. Eftersom det blev en överraskning för mig så fortsatte jag i vänsterfilen utan att följa linjerna och köra ut i högerfilen. Samt som du skriver dolt i snön.Fairlane skrev:
Någon som kör regelbundet i Brommarondellen här?
Jag har kört igenom 2 ggr under en månad, från Vällingby-hållet på stan, och reagerade på markeringar i gatan. Det tyckte det såg ut som att även om man kom in i den yttre filen så leddes man till den inre som den avslutades i vänsterfil ut?!
Har jag sett rätt? Om det stämmer så antar jag att det är för att underlätta för trafik från Ekerö, men jag ser ett antal problem framför mig. Dels det vanliga, att folk kör som de alltid gjort, dels att man tvingas till ett filbyte även om man kört in i den yttre filen och dels att om det är som häromdagen, delvis snötäckt, så kommer förvirringen öka än mer (om möjligt).
Reglerna är väldigt enkla: Blinka när du kör ut eller om du byter fil inne i cirkulationsplatsen. Inga andra krav eller förväntningar finns.C cpalm skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det var inget svar på min fråga.,ClasseClas skrev:
För att knyta an till Trafikverket och deras publikation
[bild]
Det finns inget krav att blinka höger in i rondellen.
[bild]
När man ska köra ut ur rondellen blinkar man. Inte 11 år i förväg.
Ta detta exempel
Kalle Röd blinkar direkt till höger för att han ska svänga av i första avfarten.
Bertil Blå kan då tryggt köra in i rondellen eftersom deras vägar ej korsas.
[bild]
Nästa exempel
Pelle Orange ska köra av i andra avfarten och blinkar höger redan när han kör in i rondellen. Han vrider ju minsann på ratten åt höger så då är det logiskt att blinka höger.
Bertil Blå ser att Pelle Orange blinkar höger för att svänga ut ur rondellen i första avfarten och kör ut.
[bild]
En incident och osäker situation uppstår för att Pelle Orange kör otydligt.
Menar du att om 1/100 inte blinkar rätt, så ska övriga 99 inte blinka rätt?
Den enda förväntningen man ska ha som bilförare är att alla andra när som helst kan göra fel. Andra bilars blinkers ser jag som en ren upplysning och jag kör in i cirkulationen när jag kan utifrån att jag ska lämna företräde åt de som redan befinner sig där oavsett om de blinkar höger, vänster eller rakt fram.Alfredo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
He he, what? Det är ju just den publikationen jag länkade till initialt.useless skrev:
Det publicerades redan på Vägverkets tid med samma innehåll.
Problemet är, som påpekas i min andra länk, inklusive källhänvisningar, att Vägverket/Transportstyrelsen efter detta gjort uttalanden som antyder att publikationen enbart visar vad som gäller i stora cirkulationsplatser, och att "små" och "normalstora" cirkulationsplatser istället skall eller åtminstone kan betraktas som vanliga vägkorsningar.
Men visst, personligen är jag nöjd om alla blinkar ut sig, oavsett storlek på rondell. Ville bara påpeka att den regeln tyvärr inte är konkret, vare sig i lag, eller om man hårddrar det i Transportstyrelsens kommunikation.
Vad jag vet gäller reglerna för cirkulationsplatser oavsett hur stora de är. Annars blir det ju väldigt godtyckligt vad som eventuellt gäller...C cpalm skrev:He he, what? Det är ju just den publikationen jag länkade till initialt.
Det publicerades redan på Vägverkets tid med samma innehåll.
Problemet är, som påpekas i min andra länk, inklusive källhänvisningar, att Vägverket/Transportstyrelsen efter detta gjort uttalanden som antyder att publikationen enbart visar vad som gäller i stora cirkulationsplatser, och att "små" och "normalstora" cirkulationsplatser istället skall eller åtminstone kan betraktas som vanliga vägkorsningar.
Men visst, personligen är jag nöjd om alla blinkar ut sig, oavsett storlek på rondell. Ville bara påpeka att den regeln tyvärr inte är konkret, vare sig i lag, eller om man hårddrar det i Transportstyrelsens kommunikation.
Börja med att läsa HD-domen som startade hela debaclet då:useless skrev:
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591
Godtyckligt ja, det är ju precis det som är grejen.