ClasseClas ClasseClas skrev:
Nä, det landar på din bilförsäkring också när du ska finansiera plåtskadorna som händer här
bedömt att premierna i fjollvärlden är högre men visst en del av slängen får nog vi som kan köra bil oxå.

U Ursidae skrev:
Förvisso, men då faller man ju tillbaka på en standardrondell.
Fast gör man det, 90+% plus av de som kör där vet ju hur markeringarna går ändå, eftersom de kör där varje dag, ska de då "köra" fel för att anpassa sig till att där ev. finns några som inte vet hur man ska köra?

Hade alla två filiga rondeller alltid byggs så hade det inte varit något problemn

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Förvisso, men då faller man ju tillbaka på en standardrondell.
Nja. De som är vana att köra där fortsätter i spiralmönster och krockar med de som tror att det är en standardrondell.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast gör man det, 90+% plus av de som kör där vet ju hur markeringarna går ändå, eftersom de kör där varje dag, ska de då "köra" fel för att anpassa sig till att där ev. finns några som inte vet hur man ska köra?

Hade alla två filiga rondeller alltid byggs så hade det inte varit något problemn
Samtidigt är turbinen ett exemplariskt sätt at köra rondell så de flesta borde falla in i det körsättet oavsett linjer. Ev har jag för stort förtroende för mina mottrafikanter. Finns det inga linje att hävda sin rätt att hålla sin fil så är inte folk fullt så komikaze heller.

C
Bart Bart skrev:
Problemet jag, och andra upplever, är att många ser cirkulationpltsen som en korsning och därför inte slutar blinka när de ska ut. Sen är det ju många som inte blinkar vänster. I enlighet med lagen.
Grejen är väl att det tidvis ansetts att en cirkulationsplats ska betraktas som en korsning.
Att blinka vänster för att man ur ett formellt perspektiv skall fortsätta i cirkulationsplatsen skulle jag vilja påstå saknar stöd i regelverket, även om många tänker så. Man blinkar vänster för att man ska ta "tredje" eller "fjärde" utfarten, precis som i en korsning. Vilket förvisso blir nonsens eftersom övriga trafikanter inte nödvändigtvis vet vart du kört in, det är ju där "korsningsregeln" fallerar.

Fast numera anses det ju vara ett krav att blinka höger ut ur cirkulationsplatsen, så det blir ju hur som helst fel att fortsätta blinka vänster vid utfart, som man kan göra i en "vanlig" korsning.

Tycker att det är förvånansvärt få som verkar nå med fingrarna till blinkers idag. Förr irriterade jag mig då och då för att man väntade på någon som likt förbannat skulle svänga men nu är det ju 50% om framförvarande bil någons använder blinkers.

Jag blinkar höger innan jag ska in i en rondell om jag ska ut igen första avfart, detta gör jag för att visa andra vart jag är på väg. Gör ju även att de som står och väntar på den infarten vet att de kan räkna med att jag är det andrummet de behöver för att komma iväg om inte någon annan byter ut från en inre fil.

Vi har en rondell i relativ närhet där det är två filer igenom och även 2 filer in/ut där jag (och alla andra) ligger i höger fil fast vi inte ska rakt fram och då blinkas det som oftast vänster för att visa att man inte kommer att köra rakt ut genom rondellen utan avser fortsätta använda ytterlinjen runt rondellen. Anledningen är att påfarten ner på E18 är direkt efter utfarten ur rondellen så skulle man ligga i vänsterfilen så skulle det bara stoppa upp allting när man i alla fall då skulle behöva korsa filerna. Här finns inte någon skyltning som hänvisar vissa körfält åt något särskilt håll. Men vänsterblinkning här är främst för att markera till de som ligger i vänster fil vad som kommer att hända då även utfarten man passerar har två filer ut. Vilket ofta annars brukar skyltas som med att höger fil ska användas för att köra köra rakt fram.
Satellitbild av en rondell med två filer, in- och utfarter, och en vägledd färdväg med röd markering på Hjulsätarondellen vid E18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grejen är väl att det tidvis ansetts att en cirkulationsplats ska betraktas som en korsning.
Att blinka vänster för att man ur ett formellt perspektiv skall fortsätta i cirkulationsplatsen skulle jag vilja påstå saknar stöd i regelverket, även om många tänker så. Man blinkar vänster för att man ska ta "tredje" eller "fjärde" utfarten, precis som i en korsning. Vilket förvisso blir nonsens eftersom övriga trafikanter inte nödvändigtvis vet vart du kört in, det är ju där "korsningsregeln" fallerar.

Fast numera anses det ju vara ett krav att blinka höger ut ur cirkulationsplatsen, så det blir ju hur som helst fel att fortsätta blinka vänster vid utfart, som man kan göra i en "vanlig" korsning.
När jag tog körkort var en cirkulationsplats en korsning. Nu är det ju inte det. Lagen säger att blinka ut till höger är det som gäller. I körskolan får de lära sig att blinka vänster om de ska längre än två korsningar. Sedan höger ut.

Jag har anammat det också då det känns tydligast för andra trafikanter.

Bart Bart skrev:
I körskolan får de lära sig att blinka vänster om de ska längre än två korsningar. Sedan höger ut.
Jag skulle påstå att det beror på körskola/körskolelärare. Tror det är få saker i trafiken som jag läst så många motstridiga åsikter om från "proffs" som just vänsterblink vid cirkulationsplatser.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Kan vara så. Min erfarenhet sträcker sig endast till två olika körskolor. De lär dock ut det som Trafikverket säger är ett bra sätt att hantera en cirkulationsplats på. I alla fall enligt körskolorna själva.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Grejen är dom som blinkar höger när de kör in i rondellen för att sedan köra ut i andra eller tredje avfarten.
Och hur vill du lösa det? Vill du att ingen ska blinka höger här?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Bart Bart skrev:
De lär dock ut det som Trafikverket säger är ett bra sätt att hantera en cirkulationsplats på. I alla fall enligt körskolorna själva.
Enligt Transportstyrelsen "finns inget krav på att ge tecken vid infart". Så det är lite tvetydigt.

Illustration av bil som kör in i rondell utan blinkers, text beskriver att signal inte krävs vid infart i rondellen.
Skapa konto

https://www.transportstyrelsen.se/g...ter/att-koera-i-cirkulationsplats-a5-webb.pdf

Men för att förvirra finns det å andra sidan något mer specifikt uttalande att små cirkulationsplatser ska betraktas som korsningar, och att publikationen anger hur man skall köra i stora cirkulationsplatser.

Att blinka höger vid utfart känns självklart och tydligt, men jag tror faktiskt inte att lagen är uttrycklig där, utan att det är Transportstyrelsens aktuella tolkning av lagen. Som ju tyvärr ändrat sig vid flera tillfällen genom historien.

Redigerat:
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Enligt Transportstyrelsen "finns inget krav på att ge tecken vid infart". Så det är lite tvetydigt.

[bild]
[länk]

Att blinka höger vid utfart känns självklart och tydligt, men jag tror faktiskt inte att lagen är uttrycklig där, utan att det är Transportstyrelsens aktuella tolkning av lagen. Som ju tyvärr ändrat sig vid flera tillfällen genom historien.
Trafikverket håller i körkortsproven. De tittar inte bara på vad lagen säger, utan även vad som är lämpligt beteende i trafiken. Jag förmedlar bara det jag fått med mig från körskolor. En instans jag håller ganska högt i frågan då de lyckas få sina elever att ta körkort med det de lär ut.

Mig veterligen har cirkulationsplatsernas regler ändrats två gånger. Vid omläggning till högertrafik samt 1998. Men jag kan ha fel. Jag är knappast någon säker instans.

U Ursidae skrev:
Fast du har ju fel. Ingen ute i verkligheten ser rondellen som en rund huvudled, det är en teoretisk tolkning, utan den ses som en egen sak.
Just därför blir ingen ute i verkligheten förvirrad om man blinkar vänster så länge man inte ska köra ut.
Vad var fel i det jag skrev?

Självklart förvirrar vänsterblink i tvåfilig större rondell.

Här har t.om. korkortonline mitt exempel på dålig vänsterblink med:
Bild av en rund trafikplats med bilar, visar felaktigt blinkersanvändning. Bil A blinkar vänster, orsakar förvirring för bil B i omkörningsfilen.
Skapa konto

(https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/)

I mindre rondeller där man ser alla infrater så kan vänsterblink såklart underlätta. Men i större rondeller är det mest förvirrande.

C
Bart Bart skrev:
Trafikverket håller i körkortsproven.
Trafikverket har ingen auktoritet i regelfrågan.
Bart Bart skrev:
Mig veterligen har cirkulationsplatsernas regler ändrats två gånger.
Jo, men precis. Det är inte lagen som har ändrats, utan myndigheten som bytt fot i regeltolkningen vid ett antal tillfällen. Se sammanfattning här:
https://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

• Gilla
Bart
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Trafikverket har ingen auktoritet i regelfrågan.

Jo, men precis. Det är inte lagen som har ändrats, utan myndigheten som bytt fot i regeltolkningen vid ett antal tillfällen. Se sammanfattning här:
[länk]
Trafikverkets inspektörer håller i uppkörningen. Huruvida de är en auktoritet eller inte spelar mindre roll när någon genomfört en uppkörning, följt alla lagar, men ändå inte får sitt körkort för att de inte kört på ett sätt som anses lämpligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.