76 294 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Grejen är att de förefaller enkla för dig och mig och alla andra som är skolade utifrån Vägverkets/Trafikverkets "anvisning" / regeltolkning.useless skrev:
Man man måste inse att det inte är alla som är skolade på det sättet och att det tyvärr inte heller finns några glasklara rätt och fel här. Läser man trafikförordningen står det inte ett piss om rondellkörning där.
Den är ju inte uppdaterad i maps och lite långt för mig att åka och kolla..Isakare skrev:
Men är det är samma som Viaredsrondellen? Känns inte så krångligt med heldragen linje..
https://maps.app.goo.gl/L4aCX7JUz5fRtjJ58
Är skyltningen samma? Dvs rondellskylt och väjningsplikt bara på vänster sida?
För högerfilen på Viared har ju inget skylt för rondell och är väl då egentligen aldrig inne i cirkulationsplatsen?
Vilka gäller den där skylten för? Inte de som kommer i någon av de två filerna västerifrån i alla fall...O [old rusty] skrev:
Vägmärkesförordning (2007:90)
3 § Vägmärken är uppsatta på höger sida av vägen, banan eller körfältet om inte annat framgår av denna förordning eller av föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning.
Det kan vara intressant, men inte ur ett rent juridiskt perspektiv.Alfredo skrev:
Man kan också argumentera att det ger en enhetlighet och därmed tydlighet att följa regelverket.
Nästan alla tvåfiliga är sådana. Vänster fil går bara vänster och rakt, höger bara höger och rakt, i typfallet.O [old rusty] skrev:
Exakt. Vad som är rätt har varierat över tid, och folk lär inte om.C cpalm skrev:Grejen är att de förefaller enkla för dig och mig och alla andra som är skolade utifrån Vägverkets/Trafikverkets "anvisning" / regeltolkning.
Man man måste inse att det inte är alla som är skolade på det sättet och att det tyvärr inte heller finns några glasklara rätt och fel här. Läser man trafikförordningen står det inte ett piss om rondellkörning där.
TF innehåller, precis som du säger, väldigt lite om cirkulationsplatser, och det mesta måste därför extrapoleras och tolkas från andra lagstiftningar.
Och att tydligt visa sin avsikt och därmed underlätta för sina medtrafikanter genom att använda körriktningsvisare är att följa regelverket.T Troberg skrev:
T Troberg skrev:
Så kombinationen av detta är då att man i de flesta cirkulationsplatser enligt dig inte får köra ett helt varv ("U-sväng") eller ändra sig när man väl kört in?T Troberg skrev:
Har du några domar på det?
Nu har det ju kommit upp exempel på ställen med heldragna linjer, men det är inte såna du menar antar jag?
Och de sakerna kräver att det finns ett vägval.Alfredo skrev:
Ja, det finns domar på det, framför allt var det en omskriven sådan för 10-15 år sedan. Körfältsanvisningarna är påbjudna, inte information.O [old rusty] skrev:
Nu är jag ingen jurist, jag har bara jobbat med trafikjurister när jag utvecklat system på området. Men, som jag förstått det så är det i princip hela det vanliga paketet med väjningsplikt, signalering, filbyten osv. Man ser cirkulationsplatsen som en serie T-korsningar, avslutade med en raksträcka.Alfredo skrev:
Och då följer ju att filbyte från höger fil till vänster inne i cirkulationsplatsen (då byter man ju ofta körfältsanvisning) är förbjudet och att man inte får använda cirkulationsplats för u- sväng? (Aldrig sett den anvisningen)T Troberg skrev:
Eller hur?
Känns som det krävs källa på det för det påverkar ganska många situationer..
Nej, inte om det finns anvisning för hur man ska köra (pilar på marken eller på skyltar). Då får du bara köra som de visar, och det begränsar hur långt du får fortsätta i cirkulationsplatsen. Om du tex ligger i högerfilen (i en typisk cirkulationsplats), så har du ett vägval i första utfarten, men i andra måste du köra ut.Alfredo skrev:
Nej, jag sparar inte 10-15 år gamla länkar, jag har bytt dator flera gånger sedan dess.Alfredo skrev:
Länkar sparar jag lokalt i browsern. Viktiga data på servern.Alfredo skrev:
Jag skulle dock jättegärna se att Vivaldi (och andra program) kunde spara inställningar på gemensam plats på min filserver. Ju mindre man behöver handjaga vid en nyinstallation desto bättre.
Men, jag håller på att gå över till Linux, har bara två Windows-burkar kvar, och där kan man mappa hemkatalogen mot servern (så länge som det inte är en dator som ska funka på resande fot).