C
useless useless skrev:
Reglerna är så enkla, så jag förstår inte hur man kan misslyckas med att följa dom:
Grejen är att de förefaller enkla för dig och mig och alla andra som är skolade utifrån Vägverkets/Trafikverkets "anvisning" / regeltolkning.

Man man måste inse att det inte är alla som är skolade på det sättet och att det tyvärr inte heller finns några glasklara rätt och fel här. Läser man trafikförordningen står det inte ett piss om rondellkörning där.

Isakare Isakare skrev:
Den beryktade Brommaplansrondellen i västra Stockholm har nyligen blivit ommålad och fått dikterade körfält från vissa håll.
Den är ju inte uppdaterad i maps och lite långt för mig att åka och kolla.. :)
Men är det är samma som Viaredsrondellen? Känns inte så krångligt med heldragen linje..
https://maps.app.goo.gl/L4aCX7JUz5fRtjJ58

Är skyltningen samma? Dvs rondellskylt och väjningsplikt bara på vänster sida?
För högerfilen på Viared har ju inget skylt för rondell och är väl då egentligen aldrig inne i cirkulationsplatsen?

O [old rusty] skrev:
Är skyltningen samma? Dvs rondellskylt och väjningsplikt bara på vänster sida?
För högerfilen på Viared har ju inget skylt för rondell och är väl då egentligen aldrig inne i cirkulationsplatsen?
Vilka gäller den där skylten för? Inte de som kommer i någon av de två filerna västerifrån i alla fall...

Vägmärkesförordning (2007:90)
3 § Vägmärken är uppsatta på höger sida av vägen, banan eller körfältet om inte annat framgår av denna förordning eller av föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är väldigt många som fokuserar på vad man "behöver" i stället för att fokusera på vad som hjälper medtrafikanterna...
Det kan vara intressant, men inte ur ett rent juridiskt perspektiv.

Man kan också argumentera att det ger en enhetlighet och därmed tydlighet att följa regelverket.
O [old rusty] skrev:
Jag är lite seg uppenbarligen.
Kan du ge ett exempel på en sådan cirkulationsplats?
Nästan alla tvåfiliga är sådana. Vänster fil går bara vänster och rakt, höger bara höger och rakt, i typfallet.

C cpalm skrev:
Grejen är att de förefaller enkla för dig och mig och alla andra som är skolade utifrån Vägverkets/Trafikverkets "anvisning" / regeltolkning.

Man man måste inse att det inte är alla som är skolade på det sättet och att det tyvärr inte heller finns några glasklara rätt och fel här. Läser man trafikförordningen står det inte ett piss om rondellkörning där.
Exakt. Vad som är rätt har varierat över tid, och folk lär inte om.

TF innehåller, precis som du säger, väldigt lite om cirkulationsplatser, och det mesta måste därför extrapoleras och tolkas från andra lagstiftningar.

T Troberg skrev:
Man kan också argumentera att det ger en enhetlighet och därmed tydlighet att följa regelverket.
Och att tydligt visa sin avsikt och därmed underlätta för sina medtrafikanter genom att använda körriktningsvisare är att följa regelverket.

Bild som visar en paragraftext om trafikregler, där vikten av att använda körriktningsvisare för att signalera avsikt betonas.

T Troberg skrev:
Nästan alla tvåfiliga är sådana. Vänster fil går bara vänster och rakt, höger bara höger och rakt, i typfallet
T Troberg skrev:
Då är inte utgången i vissa utfarter ett vägval, eftersom du inte får köra vidare i cirkluationsplatsen,
Så kombinationen av detta är då att man i de flesta cirkulationsplatser enligt dig inte får köra ett helt varv ("U-sväng") eller ändra sig när man väl kört in?

Har du några domar på det?
Nu har det ju kommit upp exempel på ställen med heldragna linjer, men det är inte såna du menar antar jag?

T Troberg skrev:
TF innehåller, precis som du säger, väldigt lite om cirkulationsplatser, och det mesta måste därför extrapoleras och tolkas från andra lagstiftningar.
Vilka andra lagstiftningar tänker du på att man nyttjar för att förstå rätt och fel i samband med cirkulationsplatser?

Alfredo Alfredo skrev:
Och att tydligt visa sin avsikt och därmed underlätta för sina medtrafikanter genom att använda körriktningsvisare är att följa regelverket.

[bild]
Och de sakerna kräver att det finns ett vägval.

O [old rusty] skrev:
Så kombinationen av detta är då att man i de flesta cirkulationsplatser enligt dig inte får köra ett helt varv ("U-sväng") eller ändra sig när man väl kört in?

Har du några domar på det?
Nu har det ju kommit upp exempel på ställen med heldragna linjer, men det är inte såna du menar antar jag?
Ja, det finns domar på det, framför allt var det en omskriven sådan för 10-15 år sedan. Körfältsanvisningarna är påbjudna, inte information.

Alfredo Alfredo skrev:
Vilka andra lagstiftningar tänker du på att man nyttjar för att förstå rätt och fel i samband med cirkulationsplatser?
Nu är jag ingen jurist, jag har bara jobbat med trafikjurister när jag utvecklat system på området. Men, som jag förstått det så är det i princip hela det vanliga paketet med väjningsplikt, signalering, filbyten osv. Man ser cirkulationsplatsen som en serie T-korsningar, avslutade med en raksträcka.

T Troberg skrev:
Och de sakerna kräver att det finns ett vägval.
Gör det inte alltid det när man kör i en cirkulationsplats? 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ja, det finns domar på det, framför allt var det en omskriven sådan för 10-15 år sedan.
Alltså någon som fälts för U-sväng i cirkulationsplats? Du har inga länkar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Ja, det finns domar på det, framför allt var det en omskriven sådan för 10-15 år sedan. Körfältsanvisningarna är påbjudna, inte information
Och då följer ju att filbyte från höger fil till vänster inne i cirkulationsplatsen (då byter man ju ofta körfältsanvisning) är förbjudet och att man inte får använda cirkulationsplats för u- sväng? (Aldrig sett den anvisningen)

Eller hur?
Känns som det krävs källa på det för det påverkar ganska många situationer..

Alfredo Alfredo skrev:
Gör det inte alltid det när man kör i en cirkulationsplats? 🤔
Nej, inte om det finns anvisning för hur man ska köra (pilar på marken eller på skyltar). Då får du bara köra som de visar, och det begränsar hur långt du får fortsätta i cirkulationsplatsen. Om du tex ligger i högerfilen (i en typisk cirkulationsplats), så har du ett vägval i första utfarten, men i andra måste du köra ut.

Alfredo Alfredo skrev:
Alltså någon som fälts för U-sväng i cirkulationsplats? Du har inga länkar?
Nej, jag sparar inte 10-15 år gamla länkar, jag har bytt dator flera gånger sedan dess.

T Troberg skrev:
jag har bytt dator flera gånger sedan dess.
Vad har byte av hårdvara att göra med vilken data man sparar? 😉🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Vad har byte av hårdvara att göra med vilken data man sparar? 😉🤔
Länkar sparar jag lokalt i browsern. Viktiga data på servern.

Jag skulle dock jättegärna se att Vivaldi (och andra program) kunde spara inställningar på gemensam plats på min filserver. Ju mindre man behöver handjaga vid en nyinstallation desto bättre.

Men, jag håller på att gå över till Linux, har bara två Windows-burkar kvar, och där kan man mappa hemkatalogen mot servern (så länge som det inte är en dator som ska funka på resande fot).

T Troberg skrev:
Men, jag håller på att gå över till Linux,
Klokt. Då kan du glömma begreppet nystallation... 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.