ClasseClas ClasseClas skrev:
Min fråga var specifikt de som blinkar höger när de kör in i rondellen. För mig betyder det att de blinkar för att köra ut direkt i efterföljande avfart.
De flesta cirkulationsplatser i mitt område är relativt små. Då blinkar man höger redan när man kör in om man ska köra ut första höger.

• Gilla
returen
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vad jag förstår är det främst de yngre som lärt sig att blinka vänster in i cirkulationsplatsen- erfarenhet från jobbet med yngre kollegor. Nu tror jag att inte alla körskolor har lärt ut detta, utan det varierar. För egen del blinkar jag normalt inte vänster, dock finns det ett undantagsfall och det är minirondeller, där jag ser att vänsterblink kan hjälpa till med förståelsen vart jag är på väg (om det finns andra bilister, andra trafikanter som kan ha nytta av detta).

Min åsikt i frågan: tyvärr kör en del hormonstinna män allt för fort i cirkulationsplatser för att markera sin framfart. Detta leder till ojämn rytmn och att i vältrafikerade cirk-platser så får folk chansa ut i den nämnda.
Nja, jag fick lära mig att blinka innan rondellen i början på 90-talet och kan väl knappast anklagas för att vara ung med mitt halvsekel... :)
Men det har nog varit lite fram och tillbaka, en period skull man inte alls blinka annat än ut men nu är man nog tillbaka med även före.

Eller så är det så att de yngre fortfarande minns vad man lärts ut och kommer att sluta så småningom...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur kan detta vara så svårt? Att försöka tolka regler leder ingenstans. Det är synd att det finns cirkulationsplatser som knyter svansen så sig själv med konstiga vägmarkeringar.

Blinka istället när det kan hjälpa någon annan. Typiskt när det finns två vägval och någon annan gärna vill veta vilken väg du tänker ta. Jag brukar inte ens titta efter nån annan utan blinkar i alla fall.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Jag är av gardet att jag tycker sidoindikatorerna är riktigt bra och ska användas för att signaleras vart man ska. Jag har även förståelse att krångliga regler och riktlinjer sällan är av nytta och efterföljning lider.

Bara några år sen så gjorde man om cirkulationsplatsen till en enkelriktad väg där alla anslutande vägar har väjningsplikt. I praktiken en huvudled mao.

Jag blinkar höger om jag ska svänga ut ur nästa avfart (även om det är nästa). Jag har inga problem att blinka vänster om jag ligger innerst och ska fortsätta i rondellen ett tag. Jag förstår att man inte behöver göra detta men ser ytterst få problem med att göra detta.

Tycker de flesta kör skapligt även om moderna bilar med automatfarthållare har längsta avstånd som om man bodde i soliga Kalifornien. Jäklar vad nära vissa bilar ligger med adaptiva farthållare.

• Gilla
TorbjornEd
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
De flesta cirkulationsplatser i mitt område är relativt små. Då blinkar man höger redan när man kör in om man ska köra ut första höger.
Sälvklart. Grejen är dom som blinkar höger när de kör in i rondellen för att sedan köra ut i andra eller tredje avfarten.

D Dkvist skrev:
Bara några år sen så gjorde man om cirkulationsplatsen till en enkelriktad väg där alla anslutande vägar har väjningsplikt. I praktiken en huvudled mao.
Har det inte "alltid" varit så? I alla fall har inget ändrats sen jag tog körkort i början av 90-talet vad jag vet.

om det finns andra bilister, andra trafikanter som kan ha nytta av detta
Varför kastar du bort energi på att försöka bedöma det? Blinka korrekt vare sig du tror att det hjälper någon eller inte. Hur svårt är det? Som fotgängare blir jag exempelvis ganska ofta irriterad på bilar som inte blinkar som de ska och därmed försvårar för mig.

Sälvklart. Grejen är dom som blinkar höger när de kör in i rondellen för att sedan köra ut i andra eller tredje avfarten.
Det är ganska ovanligt enligt min erfarenhet. De flesta som blinkar höger brukar lyckas göra det vid rätt tillfälle. Däremot är det det många som inte blinkar alls eller blinkar vänster innan CP'n, hela vägen runt och en bit ut på nästa väg.

ClasseClas
useless useless skrev:
Det är ganska ovanligt enligt min erfarenhet
Tyvärr vanligare där jag håller till

A ajn82 skrev:
Fanns en stor rondel i Malmö som fram tills de gjorde om den för ett par år sedan fungerade så. Filmarkeringarna gick som en spiral, så skulle du köra rakt fram la du dig i vänster fil, efter du passerat första avfarten övergick din fil sedan över till ytterfil lagom till nästa avfart.

Tyckte det var väldigt trevligt och önskar att fler rondeller var gjorda på det sättet, men tyvärr blev det istället tvärtom och de tog bort denna lösning till förmån för klassiska cirkulära markeringar.
Trelleborgsrondellen va? Är väl den enda riktigt stora förutom Västkustvägen som hade sine egna utmaningar.

Turbinrondeller är verkligen en gudelig behaglig uppfinning. Fjelierondellen i Lund har kvar upplägget vilket gör livet så mycket enklare i tätare trafik. Sedan de stängt 5:e anslutningen till Öresundsvägen så och dragit om linjerna så stämmer dessutom skyltningen innan när man komemr från Lommahållet och ska vidare till Norra ringen.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
så länge de håller sig inom fjöllträsk så är det skit samma
värre när de åker ut på semester och dy. och förstör för de som kan köra bil och har betydligt större vana över att framföra dy tingest

U Ursidae skrev:
Turbinrondeller är verkligen en gudelig behaglig uppfinning.
Ända tills det blir snö och linjerna försvinner...

ClasseClas
returen returen skrev:
så länge de håller sig inom fjöllträsk så är det skit samma
Nä, det landar på din bilförsäkring också när du ska finansiera plåtskadorna som händer här

useless useless skrev:
Ända tills det blir snö och linjerna försvinner...
Förvisso, men då faller man ju tillbaka på en standardrondell.

Hur många procent av befolkningen kan inte höger o vänster?
Med tanke på hur ofta man får säga till folk "det andra höger" så rätt stor andel...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.