76 070 läst ·
1 539 svar
76k läst
1,5k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
För att i stora cirkulationsplatser är det oftast mer än en fil. Dessa kan då ses som en rund huvudled med flera filer. Blinkar du då vänster så är informationen du ger att du tänker byta fil, inget annat.Alfredo skrev:
Ligger du då i vänster fil och blinkar vänster så är den enda informationen du ger mig att du antagligen har glömt blinkersen på och är senil och jag inte kan lita på dig alls.
Ligger du i höger fil och blinkar vänster så visar du att du tänker byta till vänster fil och jag får anpassa mig efter det.
Finns säkert "stora enfiliga" rondeller också, där vänsterblink kanske kan underlätta. Men jag kommer inte på någon i dagsläget.
Ja, man får ju givetvis inte ligga i ytterfil och blinka vänster, det är underförstått att man bara använder ytterfilen om man ska köra ut på någon av de två efterföljande utfarterna. (Svänga höger eller köra rakt fram i en "vanlig" fyrvägsrondell)O [old rusty] skrev:För att i stora cirkulationsplatser är det oftast mer än en fil. Dessa kan då ses som en rund huvudled med flera filer. Blinkar du då vänster så är informationen du ger att du tänker byta fil, inget annat.
Ligger du då i vänster fil och blinkar vänster så är den enda informationen du ger mig att du antagligen har glömt blinkersen på och är senil och jag inte kan lita på dig alls.
Ligger du i höger fil och blinkar vänster så visar du att du tänker byta till vänster fil och jag får anpassa mig efter det.
Finns säkert "stora enfiliga" rondeller också, där vänsterblink kanske kan underlätta. Men jag kommer inte på någon i dagsläget.
Yay, ny rondelltråd!O [old rusty] skrev:För att i stora cirkulationsplatser är det oftast mer än en fil. Dessa kan då ses som en rund huvudled med flera filer. Blinkar du då vänster så är informationen du ger att du tänker byta fil, inget annat.
Fast du har ju fel. Ingen ute i verkligheten ser rondellen som en rund huvudled, det är en teoretisk tolkning, utan den ses som en egen sak.
Just därför blir ingen ute i verkligheten förvirrad om man blinkar vänster så länge man inte ska köra ut.
Det kan man inte vara säker på... Stöter ofta på folk som blinkar vänster redan innan cirkulationsplatsen för att de ska ta tredje avfarten. Sen fortsätter de blinka vänster tills de har kommit ut på rätt väg och märker att blinkersen är på.Alfredo skrev:
Som sagt var verkar det finnas många, i övrigt normalbegåvade, som tror att man ska blinka innan cirkulationsplatsen utifrån vilket väderstreck man ämnar fortsätta färden i.
Problemet jag, och andra upplever, är att många ser cirkulationpltsen som en korsning och därför inte slutar blinka när de ska ut. Sen är det ju många som inte blinkar vänster. I enlighet med lagen.Alfredo skrev:
Personligen vill jag bara se ett enhetligt beteende. Om åtminstone 90% gjorde likadant skulle effektiviteten i cirkulationsplatserna öka betydligt. Eller det tror jag i alla fall. Nu när jag övningskör med grabben har jag blivit extra medveten om hur jobbigt det är för en ovan förare att försöka läsa beteenden hos andra. Han står och väntar på att bilarna i rondellen ska blinka ut så att han köra in.
Nej man kan givetvis aldrig vara säker på att en bil ska dit den blinkar eller blinkar dit den ska...useless skrev:
Ja att blinka vänster när man borde blinka höger är givetvis ett direkt felaktigt blinkande. Det tror jag vi alla är överens om. Men att folk skiter i högerblink när de ska ut ur cirkulationsplatsen är ett lite annat problem än det vi diskuterar kring vänsterblink.useless skrev:
Hur många procent av befolkningen kan inte höger o vänster?
Rent generellt har inte jag några större problem att köra i cirkulationsplatser. Jag brukar utgå ifrån att ingen blinkar när dom ska och kör in när det finns en lucka.
Det största problemet är väl snarare folk som inte kör in i cirkulationsplatsen? Drabbades av det senast under julhelgen när jag besökte ett större köpcentrum och det ar köer både in och ut ur cirkulationsplatsen från alla håll. De flesta bilar tillämpade blixtlåsprincipen, men några bilar framför mig var det nån ängslig jävel som verkade vänta på att det skulle bli helt tomt innan vederbörande kunde köra in - Trots att flera bilar som redan var inne i cirkulationsplatsen stannade till för att bilen skulle kunna komma in. Efter några minuter och ilsket tutande och blinkande från bilarna bakom vågade till slut bilisten köra in.
Det största problemet är väl snarare folk som inte kör in i cirkulationsplatsen? Drabbades av det senast under julhelgen när jag besökte ett större köpcentrum och det ar köer både in och ut ur cirkulationsplatsen från alla håll. De flesta bilar tillämpade blixtlåsprincipen, men några bilar framför mig var det nån ängslig jävel som verkade vänta på att det skulle bli helt tomt innan vederbörande kunde köra in - Trots att flera bilar som redan var inne i cirkulationsplatsen stannade till för att bilen skulle kunna komma in. Efter några minuter och ilsket tutande och blinkande från bilarna bakom vågade till slut bilisten köra in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Någon som kör regelbundet i Brommarondellen här?
Jag har kört igenom 2 ggr under en månad, från Vällingby-hållet på stan, och reagerade på markeringar i gatan. Det tyckte det såg ut som att även om man kom in i den yttre filen så leddes man till den inre som den avslutades i vänsterfil ut?!
Har jag sett rätt? Om det stämmer så antar jag att det är för att underlätta för trafik från Ekerö, men jag ser ett antal problem framför mig. Dels det vanliga, att folk kör som de alltid gjort, dels att man tvingas till ett filbyte även om man kört in i den yttre filen och dels att om det är som häromdagen, delvis snötäckt, så kommer förvirringen öka än mer (om möjligt).
Jag har kört igenom 2 ggr under en månad, från Vällingby-hållet på stan, och reagerade på markeringar i gatan. Det tyckte det såg ut som att även om man kom in i den yttre filen så leddes man till den inre som den avslutades i vänsterfil ut?!
Har jag sett rätt? Om det stämmer så antar jag att det är för att underlätta för trafik från Ekerö, men jag ser ett antal problem framför mig. Dels det vanliga, att folk kör som de alltid gjort, dels att man tvingas till ett filbyte även om man kört in i den yttre filen och dels att om det är som häromdagen, delvis snötäckt, så kommer förvirringen öka än mer (om möjligt).
Vad jag förstår är det främst de yngre som lärt sig att blinka vänster in i cirkulationsplatsen- erfarenhet från jobbet med yngre kollegor. Nu tror jag att inte alla körskolor har lärt ut detta, utan det varierar. För egen del blinkar jag normalt inte vänster, dock finns det ett undantagsfall och det är minirondeller, där jag ser att vänsterblink kan hjälpa till med förståelsen vart jag är på väg (om det finns andra bilister, andra trafikanter som kan ha nytta av detta).ClasseClas skrev:
Min åsikt i frågan: tyvärr kör en del hormonstinna män allt för fort i cirkulationsplatser för att markera sin framfart. Detta leder till ojämn rytmn och att i vältrafikerade cirk-platser så får folk chansa ut i den nämnda.
Jag blinkar också vänster i just den typen av smårondeller för tydligheten.trähandtag skrev:
Min fråga var specifikt de som blinkar höger när de kör in i rondellen. För mig betyder det att de blinkar för att köra ut direkt i efterföljande avfart.