F fsn skrev:
Men när bylingen tar dig så förutsätter jag att du tar det som en man utan att käfta.
Självklart , det blir otroligt prisvärt om man kör i bussfilen jämt 😁

• Haha
fsn
  • Laddar…
Fairlane
S Stuff skrev:
Nu var ju hans exempel från rusningstrafik. Då går det inte i 90 km/h, utan snarare i 9km/h
Går det 9 km/h så är det såklart inget problem. Det kan också gå 70 km/h, 80 km/h, 90 km/h etc i rusningstrafik.
Mellan Södertälje och Hallunda går det ofta i 80 km/h i rusningstrafik (det är 100 km/h på platsen), mest beroende på alla som ligger i den hastigheten i mittfilen så vägen inte nyttjas. De ligger iofs inte med 3 sekundersavtånd (cirka 65 meter) utan snarare 5-15 meters avstånds.

För dem av oss som minns när det var tvåfiligt där är det ändå en oerhörd skillnad. Dragspelsköerna kom direkt så fort det blev minsta antydan till trafik.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För dem av oss som minns när det var tvåfiligt där är det ändå en oerhörd skillnad. Dragspelsköerna kom direkt så fort det blev minsta antydan till trafik.
Tidigt 80-tal körde jag ofta från kontoret i Kista till Stockholm innerstad på morgon vid 8-9 snåret. Då undvek man E4an med Haga Norra och istället tog vägen via Solvalla, in mot Duvbo, vidare mot Karolinska och över E4an, sedan St. Eriksgatan och vidare till Luntmakargatan 80 där man kunde parkera i ett källargarage.
Tillbaka till kontoret blev det E4an och med lite tur fanns det välbränt kaffe kvar i glaskannan, som med lite vatten var drickbart.😉
Det är skillnad mot idag.😎

Idag har Stockholmstrafiken visat sig från sin bästa sida. Tät trafik och köer in och ut från stormarknader och varuhusparkeringar. Stressade människor som måste lösa sista minuten-handlandet. Men på nåt vis enas vi om att det ska funka, och hur.

Folk blinkar vart de ska. Korsningar blockeras inte för att en bil till tvingar sig fram utan plan på att få plats på andra sidan. Blixtlåsprincipen tillämpas på såväl ”vanliga” platser som ”nya” köställen. Generositet erbjuds.

Visst finns det någon enstaka idiot som utnyttjar systemet, men över lag inte.

God jul på er, mottrafikanter!

• Gilla
  • Älska
RoTe och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Idag är det intressant att se hur folk kör i Stockholm. Generellt lugnt vad jag sett, men sopa bilen ren från snö är det si och så med. En hel del som kör med 1 dm snö på taket. Jag såg nyss någon hoppa in i bilen och köra lite med vindrutetorkarna fram och torkaren bak och sen iväg. På sidan såg det ut ungefär som på bilden nedan. (Bilden är på en parkerad bil)

Bil täckt med snö parkerad på vinterväg, snöande väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Här kör folk sakta och försiktigt, snöiga bilar finns det gott om. 🌨️⛄❄️

Fairlane
Jag satt omkring 45 minuter på en restaurang idag och såg två förare dra iväg med snötäckta sidorutor som bilen i inlägget 2 upp. Ytterligare kanske 10 förare som sänkt rutan 5 cm och sen upp igen, så kanske 5 cm rand att se ut igenom. Mängder med bilister med 15 cm snö på taket och så såklart ett antal som inte tycker man behöver ha belysning på bilen.

• Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag satt omkring 45 minuter på en restaurang idag och såg två förare dra iväg med snötäckta sidorutor som bilen i inlägget 2 upp. Ytterligare kanske 10 förare som sänkt rutan 5 cm och sen upp igen, så kanske 5 cm rand att se ut igenom. Mängder med bilister med 15 cm snö på taket och så såklart ett antal som inte tycker man behöver ha belysning på bilen.
Galningar .....

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Rondellkörningen i Sverige är det mest otydliga som kan tänkas. Folk blinkar vänster som höger när de kör in i rondellen.
Det är ju rimligt, beroende på vart de ska.
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem blinkar vänster när man kör höger vid infarten i rondellen? Idioti.
De gör ju bara fel. Det finns det människor som gör i alla situationer, vilket det i synnerhet i trafiken är bra att vara beredd på.
T Thomas_Blekinge skrev:
Sedan kör folk från innerfilen rakt framför näsan på mig i ytterfilen för att lämna rondellen.
Det är det rimliga sättet att köra på i många lägen (om man inte kör ut till högerfil från innerfil i rondellen; sådana finns det en särskild plats i helvetet för). Tyvärr finns det en dom i högsta domstolen som säger tvärtom, vilket gör normalt körande i innerfilen i en rondell högst vanskligt.
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom tror att vissa skyltningar innan rondellen ger rätt för det men det är fel.
Ja, tyvärr har du juridiskt rätt. Det skulle dock förta mycket av värdet i stora rondeller om man inte i praktiken gav dem i innerfil fri väg ut.
T Thomas_Blekinge skrev:
En sådan idiot krockade med mig och hans försäkring betalade min skada utan att ens diskutera.
Jag gissar att det var du som betedde dig klumpigt, även om du har lagen på din sida.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är mycket enklare och tydligare med vanliga korsningar men det är väl för dyrt med lampbyte på trafiksignalerna, på lång sikt.
Det är både säkrare och smidigare med rondeller.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, tyvärr har du juridiskt rätt. Det skulle dock förta mycket av värdet i stora rondeller om man inte i praktiken gav dem i innerfil fri väg ut.
Fanns en stor rondel i Malmö som fram tills de gjorde om den för ett par år sedan fungerade så. Filmarkeringarna gick som en spiral, så skulle du köra rakt fram la du dig i vänster fil, efter du passerat första avfarten övergick din fil sedan över till ytterfil lagom till nästa avfart.

Tyckte det var väldigt trevligt och önskar att fler rondeller var gjorda på det sättet, men tyvärr blev det istället tvärtom och de tog bort denna lösning till förmån för klassiska cirkulära markeringar.

I övrigt finns det bara ett rimligt sätt att blinka i rondell:
- Ska du ta 1:a utfarten, blinka höger när du kör in och sluta inte blinka förrän du lämnat rondellen
- Ska du ta 2:a utfarten, blinka inte när du kör in, börja blinka höger efter du passerat 1:a utfarten (genomför filbyte om nödvändigt)
- Ska du ta 3+:e utfarten, blinka vänster när du kör och ligger i innerfil om möjligt. Sluta blinka vänster när det bara är 2 utfarter kvar. Blinka höger när du ska köra ut på nästa utfart (genomför filbyte om nödvändigt)

Det är enda sättet signaleringen med blinkersen ger informativ och konsekvent information till medtrafikanterna.

• Gilla
  • Älska
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I övrigt finns det bara ett rimligt sätt att blinka i rondell:
- Ska du ta 1:a utfarten, blinka höger när du kör in och sluta inte blinka förrän du lämnat rondellen
- Ska du ta 2:a utfarten, blinka inte när du kör in, börja blinka höger efter du passerat 1:a utfarten (genomför filbyte om nödvändigt)
- Ska du ta 3+:e utfarten, blinka vänster när du kör och ligger i innerfil om möjligt. Sluta blinka vänster när det bara är 2 utfarter kvar. Blinka höger när du ska köra ut på nästa utfart (genomför filbyte om nödvändigt)

Det är enda sättet signaleringen med blinkersen ger informativ och konsekvent information till medtrafikanterna.
Att blinka in är frivilligt, och kan orsaka förvirring.

Man har under åren lärt ut på tre olika sätt:

* Blinka in
* Blinka inte in
* Blinka vänster tills du ska ut ur cirkulationsplatsen, då blinkar du höger

Detta gör att det finns olika sätt man möter i verkligheten, vilket kan uppfattas fel. Jag väljer därför en juridiskt minimalistisk modell och blinkar inte in.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Detta gör att det finns olika sätt man möter i verkligheten, vilket kan uppfattas fel. Jag väljer därför en juridiskt minimalistisk modell och blinkar inte in.
Denna diskussion har ju varit uppe här några gånger. Det brukar bli fullt krig, till stor del för att vissa åker mest i stora rondeller där vänsterblink bara blir förvirrande och andra i pytterondeller där vänsterblink underlättar flödet.

Själv anpassar jag mig efter vilken slags cirkulationsplats det gäller. ;)

• Gilla
Jasen2 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Att blinka in är frivilligt, och kan orsaka förvirring.

Man har under åren lärt ut på tre olika sätt:

* Blinka in
* Blinka inte in
* Blinka vänster tills du ska ut ur cirkulationsplatsen, då blinkar du höger

Ja, tyvärr är reglerna flexibla, vilket gör att man inte kan lite på hur någon blinker, eller inte blinkar.

Det jag ovan beskriver är det som ger mest information till medtrafikanterna
- vänster blink, kommer inte svänga ut på närmsta två utfarterna,
- inget blink, kommer inte svänga ut på närmsta avfarten
- högerblink kommer svänga ut.

Det är enligt reglerna att blinka enligt ovan, därför gör jag så, men hälften av dem jag möter blinkar inte ens höger när de ska lämna rondellen.. så har gett upp hoppat om mänskligheten.. istället får alla stå och vänta till sista sekund för att bestämma om man kan köra in eller inte

O [old rusty] skrev:
till stor del för att vissa åker mest i stora rondeller där vänsterblink bara blir förvirrande
Hur kan det förvirra? Det är ju tydligt att de inte är på väg ut ur cirkulationsplatsen så länge de blinkar vänster.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.