66 993 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Jag körde från Sollentuna till Trångsund nyss. kl 16:30 tror start, och det var väldigt jobbigt. 80% av de (uppskattning) jag stannade för vid övergångsställen syntes knappt. Hur skulle jag ha mått om jag råkat kört på nån av dem?RoTe skrev:
Så @RoTe 👎👎👎👎👎
(Om du inte skämtade får du faen pudla).
Totalt ointressant hur jag gör, jag säger hur den stora majoriteten gör i Uppsala. Fan hatar du mig för?Maria T skrev:
Men du är ju lustig - jag beskrev min upplevlese utan att nämna var i landet det var, sen svarade du @RoTe att folk i Uppsala inte använder cykellyse trots att det är kolsvart,RoTe skrev:
Jag tyckte det var dåligt att - klipper in din text här" Fegt, här i Uppsala är det kolsvart som gäller och våga vägra cykellyse! " att de som cyklar inte använder lyse.
Är det kul eller? Att det som du sen skriver är den stora majoriteten, hjälper inte mycket.
Jag hatar inte dig, jag avskyr beteendet du beskriver, att inte använda reflexer eller relevanta lysen/lampor när en är ute i mörker.
Om du mår illa så spy nån annanstans.
Sen är det ju inte lagkrav på att ha reflex, men det är lagkrav på att framföra fordon på ett säkert sätt för omgivningen, samt att stanna för gående på övergångsställen.
Men håller med att det inte är lätt att se folk i mörkret, jag kör väldigt defensivt den här tiden på året
Men håller med att det inte är lätt att se folk i mörkret, jag kör väldigt defensivt den här tiden på året
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Ja, det får man väl säga att det var.Maria T skrev:
Men släpper man den humoristiska vinkeln kan man också vända frågan till kritik mot bilister och en fråga om hur de kör:
Hur fan kan man köra lika fort vintertid i mörker i bostadsområden som man gör dagtid på sommaren när ljuset är bra, sikten god och man vet att det inte är halt!? Fattar inte bilister att de har typ 10 % av den koll de har på sommaren? Det är som om de sätter sugrör framför ögonen och bara ser rakt fram men tänker ”äh, folk håller sig nog ur vägen; de fattar ju att jag inte ser nåt”.
Helt galet såklart, lika mycket som att anpassa hastighet efter underlag och väderlek ska man anpassa det efter hur bra/dålig sikten är annars borde man inte framföre ett fordon.Nötegårdsgubben skrev:
Hur fan kan man köra lika fort vintertid i mörker i bostadsområden som man gör dagtid på sommaren när ljuset är bra, sikten god och man vet att det inte är halt!? Fattar inte bilister att de har typ 10 % av den koll de har på sommaren? Det är som om de sätter sugrör framför ögonen och bara ser rakt fram men tänker ”äh, folk håller sig nog ur vägen; de fattar ju att jag inte ser nåt”.
En höstmorgon för två år sedan var jag ute och gick med hunden på vårt elljusspår. Spåret är rejält kuperat med branta backar och skarpa kurvor med ett knöligt underlag. Det är med andra ord inte i närheten av att likna en väg.
Tycker jag hör ett motorljud som från en bil men tänker att jag hör fel. Men bakom nästa krök kommer en gammal Ford Transit fullastad med Thailändare. Hur dom lyckats ta sig så långt utan att fastna eller spräcka oljetråget var en gåta. Jag försökte förklara att det inte går att köra här och att de måste backa tillbaka. Hur dom kunde få för sig att börja köra där är en gåta, men cashen ska väl in till varje pris.
.
Tycker jag hör ett motorljud som från en bil men tänker att jag hör fel. Men bakom nästa krök kommer en gammal Ford Transit fullastad med Thailändare. Hur dom lyckats ta sig så långt utan att fastna eller spräcka oljetråget var en gåta. Jag försökte förklara att det inte går att köra här och att de måste backa tillbaka. Hur dom kunde få för sig att börja köra där är en gåta, men cashen ska väl in till varje pris.
.
Ja, jag blir rätt förbannad på många som i vårt område (med 30 som hastighetsgräns, skolväg för många barn iom vi har en skola i området), till största del med gamla smala vägar utan trottoar, ligger och kör 40-50. Visst ska folk ha reflex, men alla har inte, sen har vi barn, katter, hundar som inte följer samma regler man kan förvänta från vuxna. Man bör snarare köra 20 är 30 och absolut inte 50. Och det är ingen genomfartsväg - det finns bara en väg in (och samma ut) till området så alla som är där ska antingen lämna en person, varor eller bor där. Många av de som kör värst verkar stressade att lämna barn på skolan. Vad är bäst, levande barn som är sena eller döda barn som inte kom till skolan alls? Eller är föräldrarna stressade att sen hinna till jobbet. Men inte är det värt en olycka för att hinna till jobbet - då får man kliva upp 2 minuter tidigare så man slipper köra 50 de 1500m som man ska in i området (iofs ut igen så det blir 3km).Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det får man väl säga att det var.
Men släpper man den humoristiska vinkeln kan man också vända frågan till kritik mot bilister och en fråga om hur de kör: