Isakare Isakare skrev:
Om leverantören kom med lådcykel, vilket staden helst önskar för lokala leveranser, ska den då ställas på cykelbanan eller vägen ??
Jo, det är en seriös fråga.
På trottoaren så klart. "Shit flows downwards", det är alltid det "lägre" trafikslaget som får flytta på sig.

S Staffan-N skrev:
På trottoaren så klart. "Shit flows downwards", det är alltid det "lägre" trafikslaget som får flytta på sig.
Så blinda, rullstolsbundna och barn ska ut i körbanan?

• Älska
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så blinda, rullstolsbundna och barn ska ut i körbanan?
De kan ju ändå inte gå på trottoaren pga alla jävla elsparkcycklar.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De måste ju kunna leverera sina varor.
Menar du att de då ska behöva utsättas för risken att bli lemlästade eller värre av en dåre på cykel?

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis kan inte bilister ställa sig i cykelbanan, det är vanvett. Att ställa en cykel på en trottoar är ett betydligt mindre intrång så länge den parkeras rimligt (vilket oftast går).

@Bart skämtade uppenbarligen. Övriga undrar jag över..

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Övriga undrar jag över..
Jag är åtminstone halvallvarlig. Det närmaste jag någonsin varit att skadas allvarlig i trafiken är av en cykeldåre i hög hastighet på trottoaren utanför min port. Idioten verkade inte ens förstå att han begick brott.

Ja, jag menar inte att cyklister kan bete sig. Men det är inte i sig ett skäl att inte andra ska göra det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Finns såklart en hel del dårar på cykel. Värst är herrar på elcyklar med effekt större än 250W. De kör ca 50 på cykelbanan. Helt bananas.

Men risken att bli allvarligt skadad eller dö av en cykel är nära noll jämfört om du blir påkörd av bil.

I tanto tror jag det var ett litet barn som blev påkörd av en galen spendexraket och dog. Enda fallet jag kan kan erinra mig på rak arm.

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns såklart en hel del dårar på cykel. Värst är herrar på elcyklar med effekt större än 250W. De kör ca 50 på cykelbanan. Helt bananas.

Men risken att bli allvarligt skadad eller dö av en cykel är nära noll jämfört om du blir påkörd av bil.

I tanto tror jag det var ett litet barn som blev påkörd av en galen spendexraket och dog. Enda fallet jag kan kan erinra mig på rak arm.
Tragiskt även jag log för en kort stund åt spandexraket. ❤️ 😇

Gång och cykelbanor är sällan rätt ställe för träning och förmodligen inte heller elcyklister då dessa kommer upp i hastigheter som gör det vanskligt att blanda med gående.

Jag tror man behöver tänka om uppdelningen av trafikslagen. Gång, cykel och motortrafik känns inte som det räcker, det behövs nog en ny kategori mellan cykel och motorfordon där elsparkcyklar, lådcyklar och andra snabba/stora cykelfordon. Troligtvis behöver utrymmet tas från biltrafiken.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gång och cykelbanor är sällan rätt ställe för träning
Gångbanor är aldrig rätt ställe för en cykel om den inte leds, bärs eller möjligen står parkerad på ett korrekt sätt! Om vi nu fortfarande pratar cykel. Vill du ut och jogga tycker jag absolut man kan göra det på de flesta gångbanor.

Men du kanske pratar om avarterna med gemensam gång- och cykelbana? I så fall är vi antagligen rätt överens. Att jag sedan tycker att denna konstruktion är helt idiotisk är en annan sak...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
det behövs nog en ny kategori mellan cykel och motorfordon där elsparkcyklar, lådcyklar och andra snabba/stora cykelfordon.
Till den kategorin måste rimligen all form av cykel hänföras. Hur ska man annars på ett rimligt sätt skilja på ett "snabbt cykelfordon" som ska tillhöra den nya kategorin och ett "långsamt cykelfordon" som passar bland oskyddade gångtrafikanter?

Min högst personliga åsikt, som kanske kan anas, är att fotgängare aldrig ska behöva utsättas för cyklister!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det vore kanske rimligt att lagstifta om hastigheter för cykel i blandad trafik?

J
Hur många cyklar har hastighetsmätare🙄

J Jansson69 skrev:
Hur många cyklar har hastighetsmätare🙄
Det går att lagstifta om det också! 😀

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.