J
Den som cyklar på insidan av en buss visar ju bara på att man inte har mycket innanför pannbenet, är man inte mer rädd om sitt egna liv så borde man aldrig få vara förare av ett fordon..

Bussregeln gäller vid hastigheter om 50km/h eller lägre..

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att cykla i en stad (exempelvis Stockholm) är en ganska svår uppgift. Det märks att städerna länge har planerats efter bilar och nu på senare år har cyklarna fått ta mer plats. Det ger upphov till en hel del märkliga trafiklösningar på sina ställen, men om man cyklar samma sträcka varje dag lär man sig egenheterna som finns. Jag fick uppleva cykelbanor som tog slut mitt i ingenting och man leddes ut i biltrafiken utan föregående varning, bigbags, skyltar och betongklumpar mitt i cykelbanan (tänk vilket liv om det hade hänt på "bilvägen"), lågt hängande elkablar, grävskopor med last i som svingades över huvudet på en (icke avspärrat eller skyltat) och en herrans massa andra konstigheter.

Det är inte bara för att cyklister är dumma i huvudet som de gör märkliga saker alla gånger utan en hel del beror på att infrastrukturen är undermålig för cyklisterna.

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Det är inte bara för att cyklister är dumma i huvudet som de gör märkliga saker alla gånger utan en hel del beror på att infrastrukturen är undermålig för cyklisterna.
Jag skulle säga att cykel är det snabbaste sättet att ta sig fram i en stad på. Definitivt i en stad som Stockholm.

Då kan man ju fråga sig om infrastrukturen är undermålig, eller förväntningarna orealistiska.

Jag tror båda sakerna kan vara sanna samtidigt, men argumentet att stan inte är gjord för cyklister har sina brister.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att cykel är det snabbaste sättet att ta sig fram i en stad på. Definitivt i en stad som Stockholm.

Då kan man ju fråga sig om infrastrukturen är undermålig, eller förväntningarna orealistiska.

Jag tror båda sakerna kan vara sanna samtidigt, men argumentet att stan inte är gjord för cyklister har sina brister.
Snabbaste kanske, men kanske inte det säkraste alla gånger...

På sina håll är definitivt instrukturen undermålig och saker som aldrig skulle accepteras av en bilist måste cyklister acceptera.

Jag tror att många gånger så tjänar både bilister och cyklister på att det motsatta trafikslaget får det säkrare. Jag tror varken en bilist eller cyklist som aldrig cyklat i Stockholm blir speciellt glad när cyklisten tvingas ut i en "bilfil" för att cykelbanan bara tar slut helt plötsligt (en som har cyklat en sådan sträcka fler gånger kanske tydligare kan signalera eller gå ut i "bilfilen" tidigare för att slippa att behöva svänga ut i sista stund).

Alla argument har sina brister så det är väl inget att säga om det.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Eller alla transporter som ska ställa sig och lasta av i cykelbanan av alla ställen. När jag cyklar med barnen säger jag till, hur smart är du som tvingar ut mina barn i körfälten

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller alla transporter som ska ställa sig och lasta av i cykelbanan av alla ställen.
Har de några andra realistiska alternativ om de ska kunna leverera din kaviar och ditt vin då? 😂

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har de några andra realistiska alternativ om de ska kunna leverera din kaviar och ditt vin då? 😂
Ja, i körbanan såklart

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ja, i körbanan såklart
Jag kan se rubriken framför mig, på tråden du skulle skapa om du stötte på en sådan parkering, någon av de få gånger du vågar dig ut i trafiken som bilförare. 😉

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan se rubriken framför mig, på tråden du skulle skapa om du stötte på en sådan parkering, någon av de få gånger du vågar dig ut i trafiken som bilförare. 😉
En normalbegåvad förstår såklart det är bättre tvinga bilen byta körfält än tvinga ut oskyddade trafikanter i körbanan

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Senaste veckan har jag mött o kört bakom flera bilar som helt eller delvis varit mörklagda vid mörker. Är bilförare så ouppmärksamma eller ointresserade?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Senaste veckan har jag mött o kört bakom flera bilar som helt eller delvis varit mörklagda vid mörker. Är bilförare så ouppmärksamma eller ointresserade?
Folk fattar inte hur deras bilar fungerar tror jag.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Håller med, har inget intresse och kunskap om det eller har fullt upp att prata i mobilen.😉
Ganska ofta när någon kör lite märkligt så är det en mobil involverad.

Z z_bumbi skrev:
Hur ser man vad som är vad med 20 cm snö?
Cyklar någon i 20 cm snö går det antagligen så pass långsamt att det blir ett mindre problem.

Maria T
Aldrig hört om någon som kört mot rött på cykel och blivit av med körkortet
Den som jag känner som blev av med körkortet cyklandes, gjorde det mot rött ljus och hade en passagerare på pakethållaren; Hornstull i Stockholm ca 1990.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
För en gång skull håller jag med Malmgren till 100%

Bilister är otroligt egocentriska och yrkestrafik är den värsta. Och så har vi inte ens kommit till landsväg. Där är det helt galet var bilister i ett 3,5 tungt fordon eller mer tycker sig ha rätt till.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.