67 009 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Den som cyklar på insidan av en buss visar ju bara på att man inte har mycket innanför pannbenet, är man inte mer rädd om sitt egna liv så borde man aldrig få vara förare av ett fordon..
Bussregeln gäller vid hastigheter om 50km/h eller lägre..
Bussregeln gäller vid hastigheter om 50km/h eller lägre..
Att cykla i en stad (exempelvis Stockholm) är en ganska svår uppgift. Det märks att städerna länge har planerats efter bilar och nu på senare år har cyklarna fått ta mer plats. Det ger upphov till en hel del märkliga trafiklösningar på sina ställen, men om man cyklar samma sträcka varje dag lär man sig egenheterna som finns. Jag fick uppleva cykelbanor som tog slut mitt i ingenting och man leddes ut i biltrafiken utan föregående varning, bigbags, skyltar och betongklumpar mitt i cykelbanan (tänk vilket liv om det hade hänt på "bilvägen"), lågt hängande elkablar, grävskopor med last i som svingades över huvudet på en (icke avspärrat eller skyltat) och en herrans massa andra konstigheter.
Det är inte bara för att cyklister är dumma i huvudet som de gör märkliga saker alla gånger utan en hel del beror på att infrastrukturen är undermålig för cyklisterna.
Det är inte bara för att cyklister är dumma i huvudet som de gör märkliga saker alla gånger utan en hel del beror på att infrastrukturen är undermålig för cyklisterna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag skulle säga att cykel är det snabbaste sättet att ta sig fram i en stad på. Definitivt i en stad som Stockholm.L Laurentiusson skrev:
Då kan man ju fråga sig om infrastrukturen är undermålig, eller förväntningarna orealistiska.
Jag tror båda sakerna kan vara sanna samtidigt, men argumentet att stan inte är gjord för cyklister har sina brister.
Snabbaste kanske, men kanske inte det säkraste alla gånger...Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att cykel är det snabbaste sättet att ta sig fram i en stad på. Definitivt i en stad som Stockholm.
Då kan man ju fråga sig om infrastrukturen är undermålig, eller förväntningarna orealistiska.
Jag tror båda sakerna kan vara sanna samtidigt, men argumentet att stan inte är gjord för cyklister har sina brister.
På sina håll är definitivt instrukturen undermålig och saker som aldrig skulle accepteras av en bilist måste cyklister acceptera.
Jag tror att många gånger så tjänar både bilister och cyklister på att det motsatta trafikslaget får det säkrare. Jag tror varken en bilist eller cyklist som aldrig cyklat i Stockholm blir speciellt glad när cyklisten tvingas ut i en "bilfil" för att cykelbanan bara tar slut helt plötsligt (en som har cyklat en sådan sträcka fler gånger kanske tydligare kan signalera eller gå ut i "bilfilen" tidigare för att slippa att behöva svänga ut i sista stund).
Alla argument har sina brister så det är väl inget att säga om det.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Eller alla transporter som ska ställa sig och lasta av i cykelbanan av alla ställen. När jag cyklar med barnen säger jag till, hur smart är du som tvingar ut mina barn i körfälten
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Senaste veckan har jag mött o kört bakom flera bilar som helt eller delvis varit mörklagda vid mörker. Är bilförare så ouppmärksamma eller ointresserade?
För en gång skull håller jag med Malmgren till 100%
Bilister är otroligt egocentriska och yrkestrafik är den värsta. Och så har vi inte ens kommit till landsväg. Där är det helt galet var bilister i ett 3,5 tungt fordon eller mer tycker sig ha rätt till.
Bilister är otroligt egocentriska och yrkestrafik är den värsta. Och så har vi inte ens kommit till landsväg. Där är det helt galet var bilister i ett 3,5 tungt fordon eller mer tycker sig ha rätt till.
