RoTe
G gaidin skrev:
Lättare på elsparkcykel.
Jag har en kronans majorscykel

RoTe RoTe skrev:
Jag har en kronans majorscykel
Då har du ett rejält momentum att få stopp på också :D

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Inte i de hastigheter många cyklar. Bromssträckorna på höstlöv när en elcykel åker 25km/h är långa...
Nej, är det halt väglag så tar det längre tid, men jag cyklar oftast inte alls då. Har elcykel nu (inte då för 11-19 år sen) men den har å andra sidan bättre bromsar. Inte testat att bromsa från 25 till noll, men från noll till 20 (kör inte 25 mitt inne i stan) tar ca fem sekunder; tar det verkligen längre tid att bromsa än att accelerera?

RoTe
G gaidin skrev:
Då har du ett rejält momentum att få stopp på också :D
Ja med bara fotbroms så tar det ett tag

C
kashieda kashieda skrev:
Tanken är kanske att osäkerheten ska göra att alla tar hänsyn till varandra.
Osäkerhet i trafiken brukar förvisso inte vara något positivt och i bästa fall leda till dåligt trafikflöde.
Men i just det här fallet slår det till synes väldigt assymetriskt då bilister generellt tillämpar försiktighetsprincipen och stannar, medans många cyklister snarare verkar stärkas i sin uppfattning att de har företräde.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja med bara fotbroms så tar det ett tag
Man har väl frambroms också och generator fram.
Nymans Verkstäder Uppsala.
Frambroms och generator på ett cykelhjul, kopplat till Nymans Verkstäder Uppsala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
A AndersS skrev:
Man har väl frambroms också och generator fram.
Nymans Verkstäder Uppsala.
[bild]
Nope, fotbroms är det enda

pacman42 pacman42 skrev:
Inte i de hastigheter många cyklar. Bromssträckorna på höstlöv när en elcykel åker 25km/h är långa...
Det där har du nog tagit ur luften. Har du en elcykel? Och vem cyklar i 25 km/h mot en vägkorsning?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och vem cyklar i 25 km/h mot en vägkorsning?
En cyklist som tror att han är odödlig och att alla andra har väjningsplikt kanske?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
En cyklist som tror att han är odödlig och att alla andra har väjningsplikt kanske?
Även ökänd som Pacman Kamikaze😱🫣😉😂

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
vem cyklar i 25 km/h mot en vägkorsning?
I Stockholm skulle jag säga att de är ganska många. I alla fall upp till tre sekunders rödljus synes gå som ”taxi-rosa” (säger någon så längre, jag har nog bara hört min far säga det och han är stendöd).

I korsningar cykelbana/övergångsställe är farten också ofta hög och regelefterlevnaden minimal. Då hjälper det iofs. inte att hoppa av cykeln då de gående ju kommer vinkelrätt mot cyklisterna.

Varför anses det fort när någon cyklar i 25 km/h, men det är olidligt långsamt när det är 30 km/h på en väg för bilar...

• Älska
kashieda
  • Laddar…
För att cykelbanor är smalare och marginalerna mindre.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att cykelbanor är smalare och marginalerna mindre.
Och inte sällan har någon idiot fått för sig att oskyddade gångtrafikanter ska blandas med cyklister som alltför ofta saknar trafikvett.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och inte sällan har någon idiot fått för sig att oskyddade gångtrafikanter ska blandas med cyklister som alltför ofta saknar trafikvett.
Och vice versa.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.