67 006 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Nej, är det halt väglag så tar det längre tid, men jag cyklar oftast inte alls då. Har elcykel nu (inte då för 11-19 år sen) men den har å andra sidan bättre bromsar. Inte testat att bromsa från 25 till noll, men från noll till 20 (kör inte 25 mitt inne i stan) tar ca fem sekunder; tar det verkligen längre tid att bromsa än att accelerera?pacman42 skrev:
Osäkerhet i trafiken brukar förvisso inte vara något positivt och i bästa fall leda till dåligt trafikflöde.kashieda skrev:
Men i just det här fallet slår det till synes väldigt assymetriskt då bilister generellt tillämpar försiktighetsprincipen och stannar, medans många cyklister snarare verkar stärkas i sin uppfattning att de har företräde.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
I Stockholm skulle jag säga att de är ganska många. I alla fall upp till tre sekunders rödljus synes gå som ”taxi-rosa” (säger någon så längre, jag har nog bara hört min far säga det och han är stendöd).Bo.Siltberg skrev:
I korsningar cykelbana/övergångsställe är farten också ofta hög och regelefterlevnaden minimal. Då hjälper det iofs. inte att hoppa av cykeln då de gående ju kommer vinkelrätt mot cyklisterna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
För att cykelbanor är smalare och marginalerna mindre.