Skillnaden är väl normalt uppsåtet. Gående dräller nog oftare omkring, medan cyklister oftare medvetet tar för sig på andras bekostnad. Asocialt dominansbeteende kallas det väl i vissa kretsar numera.

Om det ena är värre än det andra är inte helt uppenbart – även aningslöshet är förstås ett problem i trafiken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
även aningslöshet är förstås ett problem i trafiken.
Fast problemen skulle minska om man inte blandade aningslösa fotgängare med aningslösa cyklister på vapenliknande höghastighetsmonster.

Jag håller egentligen med om att dumhet i trafiken bör byggas bort tekniskt snarare än att vi ska få folk att skärpa sig, men med ett begränsat gaturum är det lättare sagt än gjort.

Min bedömning är ju därtill att cyklister oftast inte är aningslösa i trafiken, utan medvetet tar stora risker och inte bryr sig så mycket när deras beteende går ut över andra.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blev nyss tutad på i en rondell, vid nästa rödljus fick jag fingret av samma förare.
Anledningen var att jag låg ivägen när bilen skulle byta fil.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag körde hem från stan i godan ro med ett barnbarn i bilen på vår sockenväg som sedan många år är asfalterad med målade kantlinjer (ej mittlinje) och 70 skyltat. Tillräckligt bred precis överallt för två bilar att mötas, traktorer och lastbilar får man dock anpassa mötet med till utvalda ställen.

På ett av de bästa avsnitten, en fin raksträcka ser jag en bil komma från andra hållet ungefär samtidigt som mig och vi båda kör ut på raksträckan som kanske är 250m lång.
Plötsligt går den andra bilen distinkt över till vänster och påbörjar ett chicken race mot mig 😮 vi båda håller 60-70 km/h och jag hinner tänka om jag ska gå över till vänster eller köra ner i diket eller panikbromsa samtidigt som idioten precis framför oss vrider tillbaka och svischar förbi oss.

En för mig obegriplig handling och jag blir så in i helv...te förbannad och rädd över hur det hade kunna sluta,

• Wow
  • Ledsen
  • Arg
Maria T och 7 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag körde hem från stan i godan ro med ett barnbarn i bilen på vår sockenväg som sedan många år är asfalterad med målade kantlinjer (ej mittlinje) och 70 skyltat. Tillräckligt bred precis överallt för två bilar att mötas, traktorer och lastbilar får man dock anpassa mötet med till utvalda ställen.

På ett av de bästa avsnitten, en fin raksträcka ser jag en bil komma från andra hållet ungefär samtidigt som mig och vi båda kör ut på raksträckan som kanske är 250m lång.
Plötsligt går den andra bilen distinkt över till vänster och påbörjar ett chicken race mot mig 😮 vi båda håller 60-70 km/h och jag hinner tänka om jag ska gå över till vänster eller köra ner i diket eller panikbromsa samtidigt som idioten precis framför oss vrider tillbaka och svischar förbi oss.

En för mig obegriplig handling och jag blir så in i helv...te förbannad och rädd över hur det hade kunna sluta,
Jag känner igen känslan, jag har sådana vägar där jag bor också. Jag har genom åren (drygt 20 år) blivit av med backspeglar några gånger när jag gått så långt i dikeskanten jag kan och ändå har vänster backspegel tagit i mötande fordon som ligger i mitten av vägen. Senast var för knappt två år sedan. Idioten stannade inte ens (det har ingen av de som tagit backspeglarna på mig gjort, inte ens busschauffören som gjorde det).

Ett par gånger till så har jag kört så långt till höger att plogpinnarna (på vintern) slagit in min högra backspegel, men då har jag klarat spegeln på vänster sida. Plogpinnar slår inte sönder plasten i alla fall (den relativa hastigheten och massan är mycket lägre).

pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner igen känslan, jag har sådana vägar där jag bor också. Jag har genom åren (drygt 20 år) blivit av med backspeglar några gånger när jag gått så långt i dikeskanten jag kan och ändå har vänster backspegel tagit i mötande fordon som ligger i mitten av vägen. Senast var för knappt två år sedan. Idioten stannade inte ens (det har ingen av de som tagit backspeglarna på mig gjort, inte ens busschauffören som gjorde det).

Ett par gånger till så har jag kört så långt till höger att plogpinnarna (på vintern) slagit in min högra backspegel, men då har jag klarat spegeln på vänster sida. Plogpinnar slår inte sönder plasten i alla fall (den relativa hastigheten och massan är mycket lägre).
Jag tror att dessa mitten förare är utrustade med bilar som har en extra bred höger sida och därför inte har möjlighet att hålla höger.
Förmodligen kombinerat med avsaknad av kompetens att framföra ett fordon.
Och är man dessutom inte van med småvägar så är katastrofen ett faktum.
Jag saknar en vänster backspegel jag med och givetvis smet den skyldiga.

En annan men bättre variant av mitten förare är de som helt sonika stannar bilen där de är mitt i vägen, då slipper man smällen och kan krångla sig förbi för backa eller köra åt sidan gör de absolut inte.

Men den dåren vi mötte sist tar ju alla pris, förmodligen ovan stadsbo och fel i huvudet.
Är bra sugen på att möta honom igen utan barn i bilen😡

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag tror att dessa mitten förare är utrustade med bilar som har en extra bred höger sida och därför inte har möjlighet att hålla höger.
Förmodligen kombinerat med avsaknad av kompetens att framföra ett fordon.
Och är man dessutom inte van med småvägar så är katastrofen ett faktum.
Jag saknar en vänster backspegel jag med och givetvis smet den skyldiga.

En annan men bättre variant av mitten förare är de som helt sonika stannar bilen där de är mitt i vägen, då slipper man smällen och kan krångla sig förbi för backa eller köra åt sidan gör de absolut inte.

Men den dåren vi mötte sist tar ju alla pris, förmodligen ovan stadsbo och fel i huvudet.
Är bra sugen på att möta honom igen utan barn i bilen😡
Jag tror att detta är samma typ av chaufförer som inte vet vad M-skyltarna betyder på vägar som är ännu smalare. Konstigt nog så är just dessa kvinnor med bilen fulla av barn (jag bor nära en badplats) och de har en tendens att köra väldigt snabbt på vägarna med M-skyltar också. En annan kategori som jag stött på några gånger är hantverkare i omärkta små skåpbilar av typ Caddy. En sådan valde att köra om mig när jag cyklade, trots möte, på en väg utan mittlinje. Det slutade med att bilens backspegel tog min armbåge. Jag tvingades ned i diket med cykeln, men lyckades komma upp igen utan att välta i alla fall. Det var en Caddy-förare som plockade min backspegel på bilen senast också.

Faktum är att det är samma kategorier som (när man cyklar i stan inte) förstår väjningsplikten mot cyklister på väg ut ur en cirkulationsplats också. De förstår inte heller att när de svänger höger över en cykelbana att de har väjningsplikt mot cyklister och gående där också. Jag har klarat mig med ett nödrop ett par gånger tack vare att jag är försiktig och väjer för allt jag hinner se, men jag har observerat några olyckor också. Alla där jag varit ögonvittne har dock gått relativt bra (skrapsår, bruten hand på sin höjd och skador på cykeln), men det har skett flera dödsolyckor längs min cykelväg till jobbet också. Numera cyklar jag inte till jobbet längre...

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
D
J Jansson69 skrev:
Du kan inte bli gripen för gångfylla som du skriver utan i så fall är det LOB och blir du det ett antal gånger så har du uppvisat ett beteende som inte lämpar sig i trafiken och körkortsingripande kan göras i form av återkallelse.

Men NEJ till att du kan bli av med körkortet av att promenera berusad!

Och det finns ingett lagstöd för att återkalla körkortet för vårdslöshet i trafik som du kan göra dig skyldig till om du promenerar väldigt illa, utan det krävs GROV vårdslöshet i trafik för att det ska kunna bli verklighet och då måste man framföra ett motordrivet fordon eller spårvagn för att kunna bli det..
Om ni har ett leverne som gör att ni löper risk att bli LOBbade så betänk att ni inte är skyldiga legitimera er under LOB. Det är en vårdlag. Jag minns att jag lade det på minnet under ungdomen.

J
D datja skrev:
Om ni har ett leverne som gör att ni löper risk att bli LOBbade så betänk att ni inte är skyldiga legitimera er under LOB. Det är en vårdlag. Jag minns att jag lade det på minnet under ungdomen.
Jag vet inte då jag aldrig har blivit LOBad men kan inte du testa nu i vecka så att vi vet med säkerhet om vad som gäller i dagens läge?😉

D
J Jansson69 skrev:
Jag vet inte då jag aldrig har blivit LOBad men kan inte du testa nu i vecka så att vi vet med säkerhet om vad som gäller i dagens läge?😉
LOB gäller fortfarande. Jag är tyvärr inte ung längre så inga tillfällen alls. (Polisen kan dock kroppsvisitera mot ens vilja om de måste veta vart de ska köra hem en.)

PS. Tydligen fler som vill veta:

https://lawline.se/answers/kan-polisen-krava-att-jag-identifierar-mig-om-jag-blir-lobad

J
D datja skrev:
LOB gäller fortfarande. Jag är tyvärr inte ung längre så inga tillfällen alls. (Polisen kan dock kroppsvisitera mot ens vilja om de måste veta vart de ska köra hem en.)

PS. Tydligen fler som vill veta:

[länk]
Jag skulle vara rökt så jag i stort sett alltid har körkortet på mig..

D
J Jansson69 skrev:
Jag skulle vara rökt så jag i stort sett alltid har körkortet på mig..
Ja, men du behöver inte visa upp det. Låtsas bryta på något språk bara.

J
D datja skrev:
Ja, men du behöver inte visa upp det. Låtsas bryta på något språk bara.
Men blir du LOBad så ser dom ju det!

D
J Jansson69 skrev:
Men blir du LOBad så ser dom ju det!
Nej, polisen får bara tvinga fram ID ismbm brott och trafikkontroller i stort sett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.