66 994 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Den första bilden var också att man svänger av från en större väg, främsta skillnaden att den hade ett dedikerat fält för det.J Jansson69 skrev:
Där är en röd/gul triangel rakt fram i den andra bilden, på tvärgatan
Personligen tycker jag dock det är uppenbart att lämna företräde oavsett om jag korsar en cykelbana som är upphöjd över en decimeter i förhållande till vägen, för det är uppenbart att det är jag som korsar deras väg, inte de som korsar min. Den är så att säga obruten precis som @pacman42 skriver. Men som cyklist är det många gånger bilar bara kört rakt fram och ställt sig tvärs över cykelbanan och väntat på att köra ut på stora vägen, vilket jag anser helt fel oavsett om där är skyltar eller inte.
Har slutat cykla för att jag blir så irriterad på alla idioter i bilar och kör istället bil själv också...
Vad du och Pacman tycker är inte det centrala utan lagstiftningen..A ajn82 skrev:Den första bilden var också att man svänger av från en större väg, främsta skillnaden att den hade ett dedikerat fält för det.
Där är en röd/gul triangel rakt fram i den andra bilden, på tvärgatan
Personligen tycker jag dock det är uppenbart att lämna företräde oavsett om jag korsar en cykelbana som är upphöjd över en decimeter i förhållande till vägen, för det är uppenbart att det är jag som korsar deras väg, inte de som korsar min. Den är så att säga obruten precis som @pacman42 skriver. Men som cyklist är det många gånger bilar bara kört rakt fram och ställt sig tvärs över cykelbanan och väntat på att köra ut på stora vägen, vilket jag anser helt fel oavsett om där är skyltar eller inte.
Har slutat cykla för att jag blir så irriterad på alla idioter i bilar och kör istället bil själv också...
Och det har Transportstyrelsen sammanfattat bra..
Realiteten är ju att man måste man lämna företräde i alla obevakade cykelkorsningar om man inte vill riskera att köra på någon eller bli påkörd. Min magkänsla säger mig att det också är så man från styrande håll i många fall vill ha det. Oavsett vad lagen säger 😠J Jansson69 skrev:
Ja så kan det vara men om lagen är tydlig och många olyckor inträffar ska vi följa dina magkänslor? Eller ska vi undervisa cyklister om deras skyldigheter också? För den som råkar illa ut är ju cyklisten som är helt oskyddad..C cpalm skrev:
Det är ingen här som sagt att cyklister skall köra rakt ut. Som van cyklist i stadstrafik så kan jag säga att hade jag hållit på min "rätt" så hade jag blivit påkörd många gånger. Samtidigt blir man ju fascinerad över de som zick-zackar MOT körande trafik med cykel och sparkcykel. Ingen dödsångest där inte...J Jansson69 skrev:
Alla VET att cyklister är dom sämsta trafikanterna..pacman42 skrev:
Det är ingen här som sagt att cyklister skall köra rakt ut. Som van cyklist i stadstrafik så kan jag säga att hade jag hållit på min "rätt" så hade jag blivit påkörd många gånger. Samtidigt blir man ju fascinerad över de som zick-zackar MOT körande trafik med cykel och sparkcykel. Ingen dödsångest där inte...
Det slutar förmodligen i ett körkort likt moppekortet som med allt annat i detta land Svenskar kan ju snart ingett utan instruktion!
Ja höhöhöhöhh Jimme momentJ Jansson69 skrev:
Jag har BE CE DE och är cyklist i Uppsala, trafikljusen registerar inte min cykel för det första, för det andra så är dom där upphöjda gångbanorna helt sinnes då alla bilar måste sakta ner så man vet inte om man ska cykla ut eller inte då man inte hoppar av cykeln.
Vad är detta någon lokal företeelse?RoTe skrev:
Du är medveten om att HELA diskussionen har handlat om obevakade!RoTe skrev:
Min magkänsla handlade alltså om inställningen i frågan bland beslutsfattarna på inte minst kommunal nivå.J Jansson69 skrev:
Min egen åsikt är att det är för j-vligt att kommunerna sitter och implementerar sin egen uppfattning om hur trafikreglerna borde vara genom att hitta på obegripliga trafikkonstruktioner som i princip utnyttjar hål i lagstiftningen. Som när Stockholm fick för sig att det skulle vara tillåtet att cykla mot enkelriktat.
Det skall vara lagen som gäller, och tycker man inte lagen är bra får man lobba för en lagändring.
