66 991 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Fanns inte här i närheten men kommer ihåg det från semester i västra delen av landet. (Göteborgstrakten?)trähandtag skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det beror nog på varifrån man kommer hur man ser på historiken. Rv40 över höglandet som nämnts av @AndersS är nog ett tidigt exempel, men då är ursprunget snarast stigningsfält för tung trafik. Den har för övrigt till stor del fortfarande inte mitträcke.trähandtag skrev:
Det fanns en sådan bred väg norr om Lidköping och mellan Ulricehamn och Jönköping. Bredden på vägen var 11-13 m och bredden på vägbanorna var 9-10 m. Man skulle hålla längs med högersidan för att tarfik som körde snabbare skulle kunna köra om på enklare sätt.
https://www.transportstyrelsen.se/s...egler/Generella-trafikregler/Overgangsstalle/pacman42 skrev:
Eller är du inne på att det inte skulle vara ett obevakat övergångsställe, att klistermärket gör vägmärket ogiltigt eller någon annan märklig slamkrypare?
Ska vi nu prata teknikaliteter tycker jag damen verkar stå helt stilla och ler mot kameran, säkert en meter från vägbanan där begreppet väjningsplikt först kan bli aktuellt. 😂😆😉 En annan teknikalitet skulle kunna vara att vägmarkeringen inte riktigt ser normal ut, men då pratar vi verkligen slamkrypare.A ajn82 skrev:
Det jag främst tänker på har ni redan identifierat (gående på cykelbanan). Om vi nu tar det ett steg längre? Vad gäller om det kommer en cykel på cykelbanan och korsar vägen då? Vad gäller om cykeln korsar på zebraränderna?
Jag kan tipsa om att jag varit nära att bli påkörd flera gånger på just detta ställe som gående på övergångsstället, men även som cyklist.
Edit: Jag kan ju påpeka att detta är i Göteborg, detta då det faktiskt har viss påverkan på vad som gäller...
Jag kan tipsa om att jag varit nära att bli påkörd flera gånger på just detta ställe som gående på övergångsstället, men även som cyklist.
Edit: Jag kan ju påpeka att detta är i Göteborg, detta då det faktiskt har viss påverkan på vad som gäller...
Då det inte är en cykelöverfart så har cyklisten väjningsplikt, en cyklist som däremot leder sin cykel över övergångsstället har företräde alltså att fordon ska stanna och ge företräde..pacman42 skrev:
Det jag främst tänker på har ni redan identifierat (gående på cykelbanan). Om vi nu tar det ett steg längre? Vad gäller om det kommer en cykel på cykelbanan och korsar vägen då? Vad gäller om cykeln korsar på zebraränderna?
Nope, där har du helt fel!J Jansson69 skrev:
Jag ger andra möjlighet att kommentera en liten stund innan jag förklarar vad som är rätt.