Magnus E K
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon som kommer ihåg det kortvariga experimentet med jättebreda körfält, med något smalare vägrenar (om jag minns rätt). Hastigheten var 90-110 km/h. Många av dessa vägar blev senare 1+2 vägar.
Fanns inte här i närheten men kommer ihåg det från semester i västra delen av landet. (Göteborgstrakten?)

M Myckling skrev:
I princip hela E4 norr om Hudiksvall (med undantag för några kortare sträckor)är varken motorväg eller motortafikled. Så både Epo'r och andra LGF är tillåtna.
Jo, jag märkte det.
Flera av de åkte dock med varningsblinkers på, ett ganska bra initiativ när det är skyltat 100 el 110.

trähandtag trähandtag skrev:
Om jag minns rätt så var alla 1+2, smala 2+2 alltid motortrafikled i början när de började användas i Swe.
Det beror nog på varifrån man kommer hur man ser på historiken. Rv40 över höglandet som nämnts av @AndersS är nog ett tidigt exempel, men då är ursprunget snarast stigningsfält för tung trafik. Den har för övrigt till stor del fortfarande inte mitträcke.

Det fanns en sådan bred väg norr om Lidköping och mellan Ulricehamn och Jönköping. Bredden på vägen var 11-13 m och bredden på vägbanorna var 9-10 m. Man skulle hålla längs med högersidan för att tarfik som körde snabbare skulle kunna köra om på enklare sätt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
En lite quiz-fråga, vem har väjningsplikt här och mot vem?

Gångväg med övergångsställe och två personer som går över. Skyltar och byggnadsställningar syns längs vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker att rätt många här i tråden inte kommer att ha rätt...

J
Fordon har väjningsplikt för gående..

J
Alfredo Alfredo skrev:
[länk]
[bild]

Eller är du inne på att det inte skulle vara ett obevakat övergångsställe, att klistermärket gör vägmärket ogiltigt eller någon annan märklig slamkrypare?
Han har någ inte koll på att det räcker med vägmarkering!

Åtminstone damen ser ju ut att gå på cykelnbanan och inte övergångsstället.. om någon vill försöka sig på att hävda att sunt förnuft inte gäller pga en sådan teknikalitet

J
A ajn82 skrev:
Åtminstone damen ser ju ut att gå på cykelnbanan och inte övergångsstället.. om någon vill försöka sig på att hävda att sunt förnuft inte gäller pga en sådan teknikalitet
Så gubben blir överkörd för att man inte behöver stanna för damen👍🙄

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Åtminstone damen ser ju ut att gå på cykelbanan och inte övergångsstället
Ska vi nu prata teknikaliteter tycker jag damen verkar stå helt stilla och ler mot kameran, säkert en meter från vägbanan där begreppet väjningsplikt först kan bli aktuellt. 😂😆😉 En annan teknikalitet skulle kunna vara att vägmarkeringen inte riktigt ser normal ut, men då pratar vi verkligen slamkrypare.

Det jag främst tänker på har ni redan identifierat (gående på cykelbanan). Om vi nu tar det ett steg längre? Vad gäller om det kommer en cykel på cykelbanan och korsar vägen då? Vad gäller om cykeln korsar på zebraränderna?

Jag kan tipsa om att jag varit nära att bli påkörd flera gånger på just detta ställe som gående på övergångsstället, men även som cyklist.

Edit: Jag kan ju påpeka att detta är i Göteborg, detta då det faktiskt har viss påverkan på vad som gäller...

J
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag främst tänker på har ni redan identifierat (gående på cykelbanan). Om vi nu tar det ett steg längre? Vad gäller om det kommer en cykel på cykelbanan och korsar vägen då? Vad gäller om cykeln korsar på zebraränderna?

Jag kan tipsa om att jag varit nära att bli påkörd flera gånger på just detta ställe som gående på övergångsstället, men även som cyklist.

Edit: Jag kan ju påpeka att detta är i Göteborg, detta då det faktiskt har viss påverkan på vad som gäller...
Då det inte är en cykelöverfart så har cyklisten väjningsplikt, en cyklist som däremot leder sin cykel över övergångsstället har företräde alltså att fordon ska stanna och ge företräde..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Då det inte är en cykelöverfart så har cyklisten väjningsplikt, en cyklist som däremot leder sin cykel över övergångsstället har företräde alltså att fordon ska stanna och ge företräde..
Nope, där har du helt fel!

Jag ger andra möjlighet att kommentera en liten stund innan jag förklarar vad som är rätt.

J
pacman42 pacman42 skrev:
Nope, där har du helt fel!

Jag ger andra möjlighet att kommentera en liten stund innan jag förklarar vad som är rätt.
Vad har jag fel i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.