C
A AndersS skrev:
Finns inga begränsningar för A-traktor eller mopedbil på 1+2 vägarna här i länet och det är vanligt med dessa fordon.
Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled. Wikipedia-artikeln om 2+1-vägar antyder även att en del mindre 2+1-vägar förbjuder LGF-trafik:
"I vissa fall är de enbart upplåtna för motorfordon där det är förbjudet för gående, cykel, moped eller traktor etcetera att använda vägen, men i en del andra fall är vägen tillåten för alla."

Bor också i EPA-land, men här finns mig veterligen inga 2+1-vägar som inte är motortrafikled. Håller med om att det är en dålig idé med LGF-trafik på 2+1-vägar, men det är klart, finns det ingen alternativ väg har man väl inte haft något annat val.
 
C cpalm skrev:
Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled. Wikipedia-artikeln om 2+1-vägar antyder även att en del mindre 2+1-vägar förbjuder LGF-trafik:
"I vissa fall är de enbart upplåtna för motorfordon där det är förbjudet för gående, cykel, moped eller traktor etcetera att använda vägen, men i en del andra fall är vägen tillåten för alla."

Bor också i EPA-land, men här finns mig veterligen inga 2+1-vägar som inte är motortrafikled. Håller med om att det är en dålig idé med LGF-trafik på 2+1-vägar, men det är klart, finns det ingen alternativ väg har man väl inte haft något annat val.
Välkommen till Kalmar län här har vi E22, R25, R34, R40, osv, med delar av 1+2 väg utan begränsning, enbart lite motorväg förbi Kalmar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled. Wikipedia-artikeln om 2+1-vägar antyder även att en del mindre 2+1-vägar förbjuder LGF-trafik:
"I vissa fall är de enbart upplåtna för motorfordon där det är förbjudet för gående, cykel, moped eller traktor etcetera att använda vägen, men i en del andra fall är vägen tillåten för alla."

Bor också i EPA-land, men här finns mig veterligen inga 2+1-vägar som inte är motortrafikled. Håller med om att det är en dålig idé med LGF-trafik på 2+1-vägar, men det är klart, finns det ingen alternativ väg har man väl inte haft något annat val.
e22 kan inte ha nåt förbud va?
 
M maria01 skrev:
e22 kan inte ha nåt förbud va?
Inte här i länet annat än vid Kalmar med kort bit motorväg.😉
Se mitt tidigare inlägg.
Jag kör varje vecka april-oktober på E22, R34 och R40 här i länet med 1+2 utan begränsning, men ytterst sällan A-traktor på E22 däremot R34/40 är det vanligt.
 
Om jag minns rätt så var alla 1+2, smala 2+2 alltid motortrafikled i början när de började användas i Swe.
 
A AndersS skrev:
Inte här i länet annat än vid Kalmar med kort bit motorväg.😉
Se mitt tidigare inlägg.
Jag kör varje vecka april-oktober på E22, R34 och R40 här i länet med 1+2 utan begränsning, men ytterst sällan A-traktor på E22 däremot R34/40 är det vanligt.
jag har säkert hamnat bakom nån hjullastare eller jordbruks traktor 100 tals gånger på e22 sist var det en dumper körde i 15kmt
 
Mitt minne av motortrafikled var väg med motorvägsfart men utan mitthinder för att separera trafiken men har nog inte träffat på det sedan 70-talet, men minnet kan vara svagt trots 170-180 000 mil på vägarna.😉
 
C
A AndersS skrev:
Mitt minne av motortrafikled var väg med motorvägsfart men utan mitthinder för att separera trafiken men har nog inte träffat på det sedan 70-talet, men minnet kan vara svagt trots 170-180 000 mil på vägarna.😉
Nä, vajermitträcke är väl i princip standard på motortrafikled idag.
 
C cpalm skrev:
Nä, vajermitträcke är väl i princip standard på motortrafikled idag.
Var tvungen att kolla och visst har vi motortrafikled på E22an, 0,5-10 km som förlängning av motorvägen söder och norr om Kalmar med 1+2 väg, men sedan fortsätter 1+2 miltals utan att vara motortrafikled.👍
 
RoTe
C cpalm skrev:
Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled.
Tror jag aldrig sett en sådan. Alla 2+1 här är vanliga riksvägar som byggts om och dom är inte grönskyltade.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K
En bit av väg 34 norr om Linköping mot Motala (första biten efter rondellen vid E4:an) är idag 2+1-väg med 110 i fartgräns och utan plankorsningar. Förr (hette då 36; osäker på om namnbytet sammanföll med ombyggnaden) var den motortrafikled med 110 utan mittbarriär.
 
I princip hela E4 norr om Hudiksvall (med undantag för några kortare sträckor)är varken motorväg eller motortafikled. Så både Epo'r och andra LGF är tillåtna.
 
E22 söderut från Norrköping till Västervik är inte heller motortrafikled. Söder om Västervik åker jag sällan så där är jag osäker.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
E22 söderut från Norrköping till Västervik är inte heller motortrafikled. Söder om Västervik åker jag sällan så där är jag osäker.
Nä, inget före Kalmar.
 
Är det någon som kommer ihåg det kortvariga experimentet med jättebreda körfält, med något smalare vägrenar (om jag minns rätt). Hastigheten var 90-110 km/h. Många av dessa vägar blev senare 1+2 vägar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.