66 994 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled. Wikipedia-artikeln om 2+1-vägar antyder även att en del mindre 2+1-vägar förbjuder LGF-trafik:A AndersS skrev:
"I vissa fall är de enbart upplåtna för motorfordon där det är förbjudet för gående, cykel, moped eller traktor etcetera att använda vägen, men i en del andra fall är vägen tillåten för alla."
Bor också i EPA-land, men här finns mig veterligen inga 2+1-vägar som inte är motortrafikled. Håller med om att det är en dålig idé med LGF-trafik på 2+1-vägar, men det är klart, finns det ingen alternativ väg har man väl inte haft något annat val.
Välkommen till Kalmar län här har vi E22, R25, R34, R40, osv, med delar av 1+2 väg utan begränsning, enbart lite motorväg förbi Kalmar.C cpalm skrev:Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled. Wikipedia-artikeln om 2+1-vägar antyder även att en del mindre 2+1-vägar förbjuder LGF-trafik:
"I vissa fall är de enbart upplåtna för motorfordon där det är förbjudet för gående, cykel, moped eller traktor etcetera att använda vägen, men i en del andra fall är vägen tillåten för alla."
Bor också i EPA-land, men här finns mig veterligen inga 2+1-vägar som inte är motortrafikled. Håller med om att det är en dålig idé med LGF-trafik på 2+1-vägar, men det är klart, finns det ingen alternativ väg har man väl inte haft något annat val.
e22 kan inte ha nåt förbud va?C cpalm skrev:Tänker att många 2+1-vägar är motortrafikled. Wikipedia-artikeln om 2+1-vägar antyder även att en del mindre 2+1-vägar förbjuder LGF-trafik:
Om jag minns rätt så var alla 1+2, smala 2+2 alltid motortrafikled i början när de började användas i Swe.
jag har säkert hamnat bakom nån hjullastare eller jordbruks traktor 100 tals gånger på e22 sist var det en dumper körde i 15kmtA AndersS skrev:
Mitt minne av motortrafikled var väg med motorvägsfart men utan mitthinder för att separera trafiken men har nog inte träffat på det sedan 70-talet, men minnet kan vara svagt trots 170-180 000 mil på vägarna.😉
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
En bit av väg 34 norr om Linköping mot Motala (första biten efter rondellen vid E4:an) är idag 2+1-väg med 110 i fartgräns och utan plankorsningar. Förr (hette då 36; osäker på om namnbytet sammanföll med ombyggnaden) var den motortrafikled med 110 utan mittbarriär.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
E22 söderut från Norrköping till Västervik är inte heller motortrafikled. Söder om Västervik åker jag sällan så där är jag osäker.
Är det någon som kommer ihåg det kortvariga experimentet med jättebreda körfält, med något smalare vägrenar (om jag minns rätt). Hastigheten var 90-110 km/h. Många av dessa vägar blev senare 1+2 vägar.