66 994 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Ja, här i krokarna tycker jag A-traktorerna fungerar helt ok. Visst är det segt att hamna bakom på 70-vägen, men så fort möjlighet finns så flyttar 99% ut på vägren, de flesta hela bilen (traktorn) om det finns plats. Många stannar på busshållplatser och liknande och släpper fram, så det är inget riktigt problem tycker jag. Då är det värre med stressade föräldrar med mobiltelefon i näven vid skolor eller de som absolut måste köra om A-traktorerna på 40-sträckor med dålig sikt eller de som passerar gående (barn) alldeles för fort inne i villaområdet.A AndersS skrev:
Tyvärr så har vi några 100km/h 1+2 väg och med mitträcken där vissa enfiliga är 2-3 km och här skulle man kanske fundera på hur lämpligt där är morgon/eftermiddag med dessa fordon. Det är lite obehagligt att komma ifatt en kö som kör i 30 km/h, större fordon som traktor ser man på långt håll och kan vara mera förberedd. På 70 även 80-väg tycker jag det fungerar bättre, åtminstone där vi kör.Fairlane skrev:
Ja, här i krokarna tycker jag A-traktorerna fungerar helt ok. Visst är det segt att hamna bakom på 70-vägen, men så fort möjlighet finns så flyttar 99% ut på vägren, de flesta hela bilen (traktorn) om det finns plats. Många stannar på busshållplatser och liknande och släpper fram, så det är inget riktigt problem tycker jag. Då är det värre med stressade föräldrar med mobiltelefon i näven vid skolor eller de som absolut måste köra om A-traktorerna på 40-sträckor med dålig sikt eller de som passerar gående (barn) alldeles för fort inne i villaområdet.
Mitt förslag är att långsamtgående fordon (EPA och mopedbilar eller om det finns några andra kategorier) inte skulle få köra på 1+2 vägar, utan får hålla sig intilliggande vägar. Undantag för yrkesfordon tycker jag borde vara rimligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Ja är det 2-1 väg och A-traktorerna måste köra där för att alternativ saknas så är det såklart problem.A AndersS skrev:Tyvärr så har vi några 100km/h 1+2 väg och med mitträcken där vissa enfiliga är 2-3 km och här skulle man kanske fundera på hur lämpligt där är morgon/eftermiddag med dessa fordon. Det är lite obehagligt att komma ifatt en kö som kör i 30 km/h, större fordon som traktor ser man på långt håll och kan vara mera förberedd. På 70 även 80-väg tycker jag det fungerar bättre, åtminstone där vi kör.
Här där jag bor tycker jag faktiskt det fungerar bra, ändå klagar folk här också och kör om trots att det är 40 km/h max och ingen sikt.
Är inne på samma spår, de får inte köra på motorväg 110-120 km/h, men på dessa 100 km/h som är ganska lika det som kallats motortrafikled (finns de kvar längre) och där inte är/var tillåtet. Det finns alternativ här men blir lite längre för dem och är den gamla dragningen av riks/europa vägarna.trähandtag skrev:
Nja, jag har ju radar i bilen med autobroms, speciellt med adaptiv farthållare, så du behöver inte vara orolig om det skulle vara jag.😂Alfredo skrev:
Jag är mera orolig för de som tror de kan "sakta ned i god tid" efter enbart eget omdöme.
Blev påkörd bakifrån när jag stod stilla vid fällda järnvägsbommar och påkörande säger "hade planerat lagom mjuk inbromsning med några meter mellan bilarna". Efter det litar jag nog inte helt på den mänskliga förmågan.😎
Jag tycker att TRV borde tas sig en funderare kring framkomligheten på 1+2 vägar. Oftast är 1 vägen så smal att det inte får plats två bilar i sidled. Minsta störning så blir det lätt kaos. Här har snålheten segrat.
Är väl det man bygger idag förutom tunnlar i Stockholm!trähandtag skrev:
E22an genom länet utökas just nu med ytterligare 1+2 väg mellan Oskarshamn och Västervik, där stora avsnitt av E22an redan är 1+2 väg. Men även inne i länet finns det ett antal mil sådan väg. Syftet är väl att öka säkerheten och undvika kollisioner.
Jag bor själv på landet så jag vet att det är väldigt många som kanske inte borde köra bil men som ändå gör det. Fast jag har ändå förståelse att de gör det. Den enkla anledningen är att du ofta måste ha bil ifall du ska göra ärenden, handla m.m. Alternativet skulle ju kunna vara cykel, men är man så pass gammal att inte bilkörningen är perfekt så är det nog ofta ännu värre att ge sig ut och cykla. I stan kan ju dessa ofta ta bussen så då behövs antagligen ingen bil, men om det inte är så illa att man får hemtjänst/färdtjänst så har många inget annat val än att ta bilen vid vissa tillfällen.B Bästerortarn skrev:
Låter som att du inte är den mest uppmärksamme bilföraren. Man ser väl rätt enkelt att kön där framme rör sig rätt långsamt och har gott om tid att anpassa sin egen hastighet. Att det skulle riskera att bli en obehaglig situation har jag svårt att se. Men visst, sitter man och slösurfar så kanske man inte märker något förrän det är för sent.A AndersS skrev:
Gissa på du.😂L lbgu skrev:Låter som att du inte är den mest uppmärksamme bilföraren. Man ser väl rätt enkelt att kön där framme rör sig rätt långsamt och har gott om tid att anpassa sin egen hastighet. Att det skulle riskera att bli en obehaglig situation har jag svårt att se. Men visst, sitter man och slösurfar så kanske man inte märker något förrän det är för sent.