67 023 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Så kan det vara men då är den inte avstängd på platsen...Alfredo skrev:
Idag hörde jag att det varit en olycka på E4/E20 not Södertälje och man hade skapat en räddningsgata från Salen, dvs ett körfält avstängt med röda kryss. Att man inte skulle få ligga i det körfältet innan Salem har jag svårt att förstå.
Det där tillämpas i endel andra länder och det gör att räddningsfordon når fram snabbare. - både rädda liv och få undan bilarna. Skulle användas oftare här. Tyvärr har jag sett folk som kör i vägren eller kryssat fält och stoppat upp räddningsfordon.Fairlane skrev:
Den viktigaste aspekten när det gäller köa här i Uppsala/Stockholmsområdet så ser jag det som självklart att båda/alla tillgängliga filer används för att köerna inte ska sträcka sig förbi fler avfarter/korsningar som möjligt. Bara en sån sak som här om veckan på gamla E4 genom Uppsala var det ett trafikhinder i höger fil, tror det var nåt trasigt fordon, mitt i rusningstrafiken. Jag var ju tacksam för att högerfilen var tom för den skulle jag använda för att ta mig hem. Men köerna vid en sådan händelse sträcker sig ju till vägens ände då bara för att man inte använder båda. Det var en ängslig bil framför mig i höger fil och mitt mellan två korsningar helt sonika stannade och ville bli insläpt, men det var ju stillastående trafik pga rödljusen så jag tutade och fick denne att inse att hen skulle köra längst bort där hindret fanns, eller åtminstone förbi min korsning. Det kändes lite absurt faktiskt att en enda bil bara stannar och då stoppar upp hela högerfilen, som hade all möjlighet att svänga av och åka runt hindret.
Intressant, "Hur kör folk i landet.." och om vi ser det ur Svea rikes antal mil vägar och vi inte har tre filer eller liknande.
Där vi kör är det A-traktorer som bromsar upp trafiken kilometervis ibland. Så vi har olika problem.
Där vi kör är det A-traktorer som bromsar upp trafiken kilometervis ibland. Så vi har olika problem.
Problemet är ju dock att när vissa tar på sig själva rollen som polis och stoppar upp trafiken på en motorväg och köerna sträcker helt plötsligt 10km istället för 5km. Vissa klarar inte av att se den större bilden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag tycker man använder det ofta här när det behövs. Man skapar då en räddningsgata för snabbt få fram ambulans, brandkår, polis, bärgare etc. När nödvändig personal kommit fram så släcker man det röda krysset för det ska användas till att få fram hjälp inte för att folk ska stå i en lång kö istället för att nyttja fler körfält.J JohanLun skrev:
Ja, det dyker alltid upp någon som kör där ändå men de risker utöver böter även sitt körkort. Jag har vänner som arbetar inom räddningstjänsten och ambulansen. De har berättat att det är väldigt vanligt vid en större olycka där vägen måste spärras av att någon vill bli förbisläppt för att de har bråttom. Exempelvis när man spärrat hela vägen och gjort plats för att landa en ambulanshelikopter. Rätt frustrerade när de försöker rädda liv, men oftast finns polis då på plats som tar hand.om situationen. Det händer att det tar en väldig tid att skriva alla papper så att den bilisten kommer iväg senare än om han stått kvar i kön och väntat.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Här håller åtminstone en del av A-traktorerna 70 km/h. Även på 30-sträckor förbi skolor.A AndersS skrev: