Fairlane
J JohanLun skrev:
Jag kör ju ofta till vänster, men kör ungefär lika snabbt som högerfilen och saxar in. Om de framför mig gjorde samma sak så skulle det funka perfekt. De som kör bakom mig gör ju det.
Det fungerar bra längst fram, inte några km innan
J JohanLun skrev:
Om filen är "tom" förutom några BMW som blåser förbi i 70 så anser jag att olycksrisken är större, de knör sig in på slutet, folk blir förbannade.
Jag kör inte BMW, men om det är 110 km/h som hastighetsbegränsning på vägen, tvåfilig motorväg, och de kommer en skylt om vägarbete 5 km bort och att filerna där kommer gå samma, så inte lägger jag mig bland såskopparna till höger som kör 50 km/h, när jag har 5 km tom fil framför. Om de vill köra där så är det deras val. Värre blir om du lägger dig och framför mig i 50 km/h.

Att folk blir förbannade för att de inte kan reglerna är deras problem. Bara för att majoriteten inte förstår och gör rätt tänker jag inte göra som dem. Jag kommer inte heller ligga i mittfil med en tom högerfil, bara för att majoriteten gör det.
J JohanLun skrev:
Problemet med att ena filen är full och andra tom är att den fulla blir stillastående och den tomma knökar sig in i sista stund. Om någon byter fil eller gör nåt så blir det en olycka med stor hastigetsskillnad.
Normalt är är hastighetskillnaden väldigt låg längst fram. Att den ena filen är tom medan den andra är full, beror ju på att folk byter fil för tidigt.
J JohanLun skrev:
Det händer att jag kör något fortare än högerfilen, men ändå ungefär lika. Detta gäller förstås vid köbildning och insaxning. Om det är två filer och inte kö så får man givetvis köra om till vänster. Är det kö även i vänsterfilen så får man ju långsamt glida förbi de som kör till höger. Det är när filen är helt tom jag tycker det är fel att köra förbi "skitsnabbt".
Varför? För att folk valt att lägga sig i kö i onödan?

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som jag förstått det så stänger man av dessa 2+1 tex kring midsommar för att folk inte fattar hur köra och därmed det blir totalstopp eller olyckor.
Nja, inte stänger av men jag fattar vad du menar. Runt storhelger är det öken att köra E4 norrut från Stockholm då det är omkörningsförbud på alla 2/1 sträckor. Och snuten övervakar det dessutom ganska bra också.

B Bästerortarn skrev:
då det är omkörningsförbud på alla 2/1 sträckor.
Vilket kan sägas vara i praktiken samma sak som att vänsterfilen stängs av på de tvåfiliga delarna.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket kan sägas vara i praktiken samma sak som att vänsterfilen stängs av på de tvåfiliga delarna.
Men lol, jag skrev ju att jag fattade vad han menade. Och om du kollar vad han faktiskt skriver så skriver han inte att vänsterfilen stängs av. Men jag skrev ju som sagt att jag fattade vad han menade. Lite ehhh hmmm charmigt att du hänger upp dig på det.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Lite ehhh hmmm charmigt att du hänger upp dig på det.
Vem som hängde upp sig på något kan nog diskuteras... 😉

Fairlane Fairlane skrev:

Jag kör inte BMW, men om det är 110 km/h som hastighetsbegränsning på vägen, tvåfilig motorväg, och de kommer en skylt om vägarbete 5 km bort och att filerna där kommer gå samma, så inte lägger jag mig bland såskopparna till höger som kör 50 km/h, när jag har 5 km tom fil framför. Om de vill köra där så är det deras val. Värre blir om du lägger dig och framför mig i 50 km/h.

Att folk blir förbannade för att de inte kan reglerna är deras problem. Bara för att majoriteten inte förstår och gör rätt tänker jag inte göra som dem. Jag kommer inte heller ligga i mittfil med en tom högerfil, bara för att majoriteten gör det.

Normalt är är hastighetskillnaden väldigt låg längst fram. Att den ena filen är tom medan den andra är full, beror ju på att folk byter fil för tidigt.

jo vi gillar kö och svära i tysthet. Det är tryckt, man vet att kommer dit man ska- följa john -principen. På ICA Maxi i Västervik förra helgen, två kassor helt tomma, med de två intilliggande 2 kassorna stod det 10 personer i varje kö. Nu var det lite varor staplat lite högt mellan de två kassasträngarna, så det var inte helt enkelt att se, men det visar tycker jag att vi är följa john- människor.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
trähandtag trähandtag skrev:
jo vi gillar kö och svära i tysthet. Det är tryckt, man vet att kommer dit man ska- följa john -principen. På ICA Maxi i Västervik förra helgen, två kassor helt tomma, med de två intilliggande 2 kassorna stod det 10 personer i varje kö. Nu var det lite varor staplat lite högt mellan de två kassasträngarna, så det var inte helt enkelt att se, men det visar tycker jag att vi är följa john- människor.
Ja en stor del av befolkningen har tappat sitt driv om dom någonsin har haft ett driv förstås..
Vårat samhälle är ganska ineffektivt inte bara trafiken som är trög utan stora delar av samhället är det..

J Jansson69 skrev:
Ja en stor del av befolkningen har tappat sitt driv
Nog tycker jag det brukar finnas driv om det gäller att hinna först till en nyöppnad kassa om det är köer till de andra.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Nog tycker jag det brukar finnas driv om det gäller att hinna först till en nyöppnad kassa om det är köer till de andra.
Läste du mitt inlägg? Läs det igen!

Fairlane
trähandtag trähandtag skrev:
Du var väl en god samhällsmedborgare och ställde sig i den längsta kön? 😉

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Oftast vet man ju ändå inte vilken kö som går snabbast, så bättre är att välja den som har snyggast kassörska. (Men här där jag handlar nu finns numera oftast bara en normal kassa öppen.)

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
så bättre är att välja den som har snyggast kassörska.
Så gör jag alltid då jag normalt använder självskanning. 😂😇🙃

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Som på den gamla goda(onda) tiden med en personalen bakom en disk på systembolaget. Hur jag än gjorde hamnade jag alltid i den långsamma kön. Samma sak på posten.

J
Fairlane Fairlane skrev:

Är det 5 km kvar så ligger jag i vänster och kör rimligt fort. Jag har varit med om att folk byter ut utan att kolla. Så står kön stilla kör jag INTE 120 men kanske 60-70.
Ser man där det går ihop så kör jag långsammare.

Jag har själv aldrig kört 2+1 när det stängs av så jag visste faktiskt inte exakt hur de gjorde. :)

Fairlane
Det vae inte så länge sen jag körde motorväg och det var kö i högerfil, nästan stillastående. På radio berättade de om en trafikolycka längre fram, säkert 5 km längre fram, så folk började trycka in sig i högerfil. I början några, sen ju längre fram man kom fler och fler.
När jag kom till platsen för olyckan (jag hade kört i vänsterfil hela vägen) så var alla spår av olyckan borta och vägen fri. Jag gissar att många tycker det var fel av mig att köra om trots att de inte förlorade en sekund på det, snarare tjänade på att några gjorde som jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.