Magnus E K
De som regelmässigt kör för fort gör det väl inte i första hand för att spara tid utan för att de tror att om de höll lagstadgad fart skulle de bli så uttråkade att de skulle slumra till och köra av vägen (typ).
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är ju inte riktigt sant, enligt köteori.
På vilket sätt är det inte riktigt sant, menar du?
 
Fairlane
C cpalm skrev:
På vilket sätt är det inte riktigt sant, menar du?
Att det skulle skapa mer köer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Även du är välkommen att nyttja våra gemensamma resurser i form av allmänna vägar fullt ut. 😉😀🚗💪🚘
Sjysst, man får tacka så mycket 😄
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
De som regelmässigt kör för fort gör det väl inte i första hand för att spara tid utan för att de tror att om de höll lagstadgad fart skulle de bli så uttråkade att de skulle slumra till och köra av vägen (typ).
Lite både och tror jag, i alla fall i mitt fall. Jag sparar gärna fem minuter på en timmes körning genom att köra för fort. Sedan förlorar jag i och för sig några minuter på att jag envisas med hålla mig i kön i stället för att köra om 🙃

Det är ofta dödligt tråkigt att hålla hastighetsgränsen i dagsljus och torrt väglag.
 
Fairlane
L lat skrev:
Men för i h.lvete, har ni så dj.vla bråttom så ni inte kan ta det lugnt i trafiken? Inte konstigt att hjärtinfarkt är största dödsorsaken.
Vad spelar det för roll om ni kommer fram 5min senare?

Jag hörde om en som när hen blev tok/idiot omkörd av nån företagsskyltad bil så brukade hen kontakta vd för det aktuella företaget och skicka film på det hela. Var det privatbil hämtades adressuppgifter och upplystes vederbörandes make/maka/sammanboende (om sån fanns) om vilket stjärnskott vederbörande bodde ihop med.
Nästan så att man skulle ta efter...
Syftar du nu på diskussion om ifall man ska byta fil när man ser en skylt att det går ihop längre fram eller och man ska köra hela vägen fram som polis, trafikverket och körskolan mfl rekommenderar?

Isåfall är det väl inte frågan om att tokomköra? Vill du ligga 30 km/h till höger när man kan köra mer än det dubbla till vänster, fortfarande lagligt så är det helt ok för mig. Problemet är väl snarare de som ska hindra andra? Som tokstollen som svängde ut sin långtradare framför mig för att blockera vägen. Hade jag inte varit vaken hade jag smällt in i honom i 80 km/h. Det är väl chefen på det bolaget man borde kontakta menar du? Risken för hjärtinfarkt borde vara största bland de som irriterar sig på andra hela tiden?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur långt tidigare tycker du är lämpligt att byta fil? 100 meter? 500 meter, 2 km? 5 km? 15 km?
Byta fil till vänsterfil som man vet kommer att upphöra? Ungefär 1 km.
 
Fairlane
W Weimik skrev:
Byta fil till vänsterfil som man vet kommer att upphöra? Ungefär 1 km.
Och hur tidigt ska man byta tillbaka?
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Att det skulle skapa mer köer.
Jo, det förstod till och med jag, men tänkte att du kanske kunde utveckla det?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och hur tidigt ska man byta tillbaka?
När man inser att man är ensam kvar i vänsterfil.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Jo, det förstod till och med jag, men tänkte att du kanske kunde utveckla det?
Tyvärr minns jag inte detaljerna i köteori från mina studier, det var länge sen.

Jag nöjer mig med att veta att det stämmer matematiskt och att det också är vad som rekommenderas av de som arbetar med frågorna. Sen om andra sitter och surar i sina bilar/lastbilar så får de göra det, så länge de inte skapar farliga situationer.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr minns jag inte detaljerna i köteori från mina studier, det var länge sen.

Jag nöjer mig med att veta att det stämmer matematiskt och att det också är vad som rekommenderas av de som arbetar med frågorna. Sen om andra sitter och surar i sina bilar/lastbilar så får de göra det, så länge de inte skapar farliga situationer.
De där studierna är väl inom IT? Jag är inte helt säker på att den köteorin kan tillämpas på vägtrafik. Inom IT har du inte att göra med samma irrationella beteende som i vägtrafik och framför allt är det väl sällan du aktivt väljer fil i någon IT-tillämpning utan du hamnar helt enkelt i en kö och väntar där.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Enkelt, jag följer de rekommendationer som ges av Trafikverket, av polisen av körskolan etc, kombinerat med att det matematiskt är bevisbart (köteori) att det är bästa sättet. Det räcker så
Jag kör ju ofta till vänster, men kör ungefär lika snabbt som högerfilen och saxar in. Om de framför mig gjorde samma sak så skulle det funka perfekt. De som kör bakom mig gör ju det.

Om filen är "tom" förutom några BMW som blåser förbi i 70 så anser jag att olycksrisken är större, de knör sig in på slutet, folk blir förbannade.

Problemet med att ena filen är full och andra tom är att den fulla blir stillastående och den tomma knökar sig in i sista stund. Om någon byter fil eller gör nåt så blir det en olycka med stor hastigetsskillnad.

Det händer att jag kör något fortare än högerfilen, men ändå ungefär lika. Detta gäller förstås vid köbildning och insaxning. Om det är två filer och inte kö så får man givetvis köra om till vänster. Är det kö även i vänsterfilen så får man ju långsamt glida förbi de som kör till höger. Det är när filen är helt tom jag tycker det är fel att köra förbi "skitsnabbt".

Alfredo Alfredo skrev:
Man kan väl anta att genomsnittshastigheten ökar när vägen får två filer och att därmed fler bilar måste "samsas" i slutet av den tvåfiliga delen när den åter blir enfilig, eller nåt sånt... 😳 Om ingen fattar vad jag menar beror det antagligen på att jag inte riktigt fattar det själv... 😳😳😳
Här gäller lite samma sak. Om man kör om lastbilar, bussar, bilar med husvagn är det helt ok och kan funka. Om 10 bilar kör 130 i vänsterfilen och knör sig in precis i slutet så ballar det ur.

Man ska använda båda filerna nästan fram till slutet och om båda går lika fort så ska man släppa in varannan bil. Om vänsterfilen är tom och några kör om skitfort och byter in nästan över heldraget för att vinna en extra bil så funkar inte systemet. Man kör om bilar som vill köra lika fort. Tanken, tror jag, är att kunna köra om långsamtgående och få större kapacitet.

Som jag förstått det så stänger man av dessa 2+1 tex kring midsommar för att folk inte fattar hur köra och därmed det blir totalstopp eller olyckor.

Tyvärr finns det folk som kör till höger och håller tex 70 när det är "enfiligt" och ökar till 90 när det blir tvåfiligt. Det är också en grej. Om man vill köra långsammare än tempot är det ok, men då får man inte höja hastigheten i högerfilen när det blir tvåfiligt. Då ska de andra kunna köra om i laglig hastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
För att återgå till trådens rubrik har jag upptäckt några saker efter några tusen mils körning i J❤️mtland dom senaste åren.

Mängden såsiga tanter och farbröder som överhuvudtaget inte borde köra är mycket mycket större på vischan än i stan. I.o.f.s. rätt logiskt med tanke på att det är just vischan. Några självupplevda exempel.

Tant som ligger i ca.50 km/h istället för skyltade 80 km/h på väg 340 (Fiskevägen) mellan Nordannälden och typ Tulleråsen. Ni som har kört den vet att det är mycket heldraget och inte jättemånga ställen som är lämpliga att köra om på. Har legat bakom tanten ett tag och när det väl kommer en lämpligt ställe att köra om på så blinkar jag, väntar ett par sekunder går ut till vänster, gasar och ....... ja ni fattar. När vi är nästan jämnsides så svajar kärringen till åt vänster så det är ett par centimeter från kontakt. Jag tutar, svär och avbryter omkörningen och stannar vid närmsta p-ficka och tar några djupa andetag. Jag får av en slump (alla känner alla) veta några dagar senare att kärringen i fråga är närmare 90 och har kraftigt nedsatt kognitiv förmåga.

Ett annat tillfälle för några år sedan så ligger jag femma eller sexa i en rad av bilar på E4 när det från ingenstans kör ut en bil från en mindre väg till höger. Ettan bränner ju rakt in fronten/sidan på idioten, tvåan rätt in i ettan medans vi längre bak hinner bromsa och/eller väja undan. Föraren av ettan verkade klara sig rätt bra men har svårt att se att den utkörande idioten av kepsgubbe-modell klarade sig med livet i behåll. Tyvärr var jag alldeles för chockad för att kunna bidraga med något vettigt annat än att springa iväg och sätta ut varningstriangel och vifta på bilar att sänka hastighet etc.

Nu bara för några dagar sen ..... återigen Jämtland. På aktuell vägsträcka är det 70 km/h p.g.a. smal och kurvig väg med mycket höjdskillnader och krön. Precis på andra sidan ett sånt krön står en bil helt still i färdriktningen. Hinner precis väja till vänster och passera med några centimeter till godo. Fortsätter ett par hundra meter och ställer bilen vid sidan av vägen och springer bak till golfen som framförs av en uppskattningsvis (bekräftat senare när jag slog på bilens ägare) 80+ tant. Hon verkar smått förvirrad och yrar någonting om en räv. Min utskällning verkar ge resultat och hon rullar i.a.f. lååååångsamt vidare dit hon ska. När jag sen väl är framme vid min destination och är lite lugnare ringer jag polisen och berättar vad som inträffat inkl. registreringsnummer, beskrivning av föraren etc. Sen hoppas jag (måhända naivt) att något händer med tantens körkort.

Vet att det är en känslig fråga men något måste verkligen göras åt alla åldriga och direkt livsfarliga förare och det var det färska exemplet som triggade mig att skriva denna uppsats 😇 Detta var dom grövsta exemplen och jag har betydligt fler exempel.

Mer positivt kan jag nöjt konstatera att ynglingar i LGF'er på vischan är betydligt vettigare än i "stan". På vischan anstränger dom sig oftast för att vara i vägen så lite som möjligt jämfört med i tätbebyggt område där jag inte upplever samma ansträngningar. Jag har en särskild aversion mot Västerhaninges LGF-slynglar men det är OT och en helt annan story 🤬
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
W Weimik skrev:
De där studierna är väl inom IT? Jag är inte helt säker på att den köteorin kan tillämpas på vägtrafik. Inom IT har du inte att göra med samma irrationella beteende som i vägtrafik och framför allt är det väl sällan du aktivt väljer fil i någon IT-tillämpning utan du hamnar helt enkelt i en kö och väntar där.
Köteori är matematik
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.