Okej, jag ska försöka tänka att ni som lämnar högerfilen för att köra om trots att ni ser att vänsterfilen försvinner en kort bit längre fram faktiskt bara tänker på samhällsnyttan så kanske jag blir mindre arg. Fast det finns en risk att jag inte blir kvitt den där gnagande känslan att det bara är en dålig ursäkt, lika dålig som det där med att det är av hänsyn till avfarten två kilometer tidigare.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
jag ska försöka tänka att ni som lämnar högerfilen för att köra om trots att ni ser att vänsterfilen försvinner en kort bit längre fram
Även du är välkommen att nyttja våra gemensamma resurser i form av allmänna vägar fullt ut. 😉😀🚗💪🚘
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
W Weimik skrev:
Okej, jag ska försöka tänka att ni som lämnar högerfilen för att köra om trots att ni ser att vänsterfilen försvinner en kort bit längre fram faktiskt bara tänker på samhällsnyttan så kanske jag blir mindre arg. Fast det finns en risk att jag inte blir kvitt den där gnagande känslan att det bara är en dålig ursäkt, lika dålig som det där med att det är av hänsyn till avfarten två kilometer tidigare.
Hur långt tidigare tycker du är lämpligt att byta fil? 100 meter? 500 meter, 2 km? 5 km? 15 km?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hur långt tidigare tycker du är lämpligt att byta fil? 100 meter? 500 meter, 2 km? 5 km? 15 km?
När man fortfarande kan göra det utan att sakta in mer än vad hastighetsbegränsning på nästföljande parti är
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Hur långt tidigare tycker du är lämpligt att byta fil? 100 meter? 500 meter, 2 km? 5 km? 15 km?
Rent "tekniskt" hänger det ju på när du kan byta utan att någon måste sakta ner för att ge dig utrymme.
 
Fairlane
Ok, så om jag kör 80 km/h i vänsterfil och kör om en massa som kryper fram till höger, är det ok då om hastighetsbegränsningen på vägen är 110 km/h?

Framme vid vägarbetet 5 km bort är det säkert lägre hastighet, men jag ser inte riktigt skyltarna på det avståndet.
 
A ajn82 skrev:
När man fortfarande kan göra det utan att sakta in mer än vad hastighetsbegränsning på nästföljande parti är
Så om bägge filerna 10 km från sammanslagningen kryper fram långt under hastighetsbegränsningen gör alla i vänsterfil fel enligt dig?
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Rent "tekniskt" hänger det ju på när du kan byta utan att någon måste sakta ner för att ge dig utrymme.
Dvs kugghjulsprincipen är ointressant, för då måste man lätta på gasen och sakta in.

Är det också rimligt att lika i 80 km/h i mittfil på en väg med hastighetsbegränsning 100 km/h om högerfil är tom? Jag menar det är ju så de flesta gör och då måste det vara rätt enligt logik att man måste in i högerfil så fort det bara går när det går ihop längre fram.
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
Framme vid vägarbetet 5 km bort är det säkert lägre hastighet, men jag ser inte riktigt skyltarna på det avståndet.
Nä, men du kanske kan räkna ut att trängseln beror på att filerna går ihop längre fram och att det bara kommer att bli tjockare ju närmare vävningen du kommer? Oavsett skyltad hastighet.

Ser du en rejäl lucka en bit fram och kör om ett gäng som söndagsåker och tar luckan har det ju uppenbarligen ingen påverkan på övrig trafik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Nä, men du kanske kan räkna ut att trängseln beror på att filerna går ihop längre fram och att det bara kommer att bli tjockare ju närmare vävningen du kommer? Oavsett skyltad hastighet.

Ser du en rejäl lucka en bit fram och kör om ett gäng som söndagsåker och tar luckan har det ju uppenbarligen ingen påverkan på övrig trafik.
Jag kan räkna ut det ena och det andra, att folk inte kan reglerna till exempel och blir irriterade på folk som följer dem.

Jag har till och med flera gånger varit med om att det är lång kö i en fil och jag kör förbi i filen bredvid bara för att upptäcka att hindret som tvingade in alla i en fil är borta när jag kommit fram till platsen där hindret var. Är det verkligen någon som på allvar tror att det skulle gått fortare för alla så om jag bytt fil?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så om bägge filerna 10 km från sammanslagningen kryper fram långt under hastighetsbegränsningen gör alla i vänsterfil fel enligt dig?
Nej, de gör rätt enligt nuvarande trafikregler, men jag är personligen övertygad att det typiskt sett är ett ineffektivt sätt eftersom det leder till en massa start/stopp där filerna går ihop och hastigheten lokalt där pga det vida understiger vad det hade kunnat göra om alla gått ihop smidigt utan att sakta ner i onödan. Anekdotisk har jag även observerat det i praktiken när majoriteten ligger till höger och trafiken flyter på hjälpligt men totalt stannar varje gång det kommer någon som ska köra förbi kön till vänster och går in längst fram.

Att människor inte klarar av att hantera en sammanslagning precis innan hindret utan att sakta ner och få ett ryckigt flöde illustreras väl av videon tidigare att vi inte ens klarar att köra i konstant 30 km/h utan några hinder.

Är som det klassiska talesättet, "slow is smooth, smooth is fast", att undvika totalstopp och hålla trafiken flytande är bra för att hålla uppe totala genomflödet av bilar.

Det ovan gäller såklart inte i fallet då efterföljande väg inte klarar av totala flödet, utan att kön måste agera buffert för att sprida i trafiken i tid. I det scenariot är kön oundvikligt och det bästa är såklart att använda båda filer, givet att man då inte blockerar möjligheten för trafik med annan destination att passera. Till exempel om kön uppstår vid en avfart på motorvägen är det idioti att blockera vänster körfält för trafik som inte ska svänga av.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs kugghjulsprincipen är ointressant, för då måste man lätta på gasen och sakta in.
Inte ointressant, men det triggar ju köbildningseffekter när fordonen i högerfilen "lättar på gasen".

Fairlane Fairlane skrev:
då måste det vara rätt enligt logik att man måste in i högerfil så fort det bara går när det går ihop längre fram.
Logiken är inte att man måste in i högerfil så fort det bara går.
 
Fairlane
C cpalm skrev:
Inte ointressant, men det triggar ju köbildningseffekter när fordonen i högerfilen "lättar på gasen".
Fast det är ju inte riktigt sant, enligt köteori.
Problemet är väl förare i både höger- och vänsterfil tyvärr.
C cpalm skrev:
Logiken är inte att man måste in i högerfil så fort det bara går.
Enligt många verkar det vara det, in i högerfil eller så är du en jävel som tror dig vara viktigare än andra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men för i h.lvete, har ni så dj.vla bråttom så ni inte kan ta det lugnt i trafiken? Inte konstigt att hjärtinfarkt är största dödsorsaken.
Vad spelar det för roll om ni kommer fram 5min senare?

Jag hörde om en som när hen blev tok/idiot omkörd av nån företagsskyltad bil så brukade hen kontakta vd för det aktuella företaget och skicka film på det hela. Var det privatbil hämtades adressuppgifter och upplystes vederbörandes make/maka/sammanboende (om sån fanns) om vilket stjärnskott vederbörande bodde ihop med.
Nästan så att man skulle ta efter...
 
L lat skrev:
Var det privatbil hämtades adressuppgifter och upplystes vederbörandes make/maka/sammanboende (om sån fanns) om vilket stjärnskott vederbörande bodde ihop med.
F-n vad kul vi skulle ha hemma vid fredagsmyset att läsa dessa "anmälningar" för varandra. Betydligt roligare tävling än Postkodmiljonären.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.