S Staffan-N skrev:
Det står "Besserwisser" :)
Ha, ha... Jag trodde du syftade på åsikter som jag framfört i något/några inlägg...

Men betyder det då att du som "Trädgårdsfixare" bör vara tyst i diskussioner avseende trafik? 😉🤔
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Smed242 skrev:
I min kommun har det blivit allt mer populärt att stanna i cirkulationsplatser för att släppa förbi infarandes trafik. Mycket märkligt beteende,
Det finns rondeller/trafikmiljöer där absolut ingen skulle komma in i cirkulationsplatsen från viss/vissa infart/infarter vid tät trafik om inte detta tillämpades. Så det är väl inte märkligare än många andra trafiksituationer där man hjälper en medtrafikant trots att formell skyldighet till detta inte finns?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det är ungefär lika sympatiskt som när den som står sist i kön i mataffären gör en tjurrusning för att komma först i den nyöppnade kassan bredvid…
Och när alla likt korna dumsnällt lullar på i högerfilen, och den fina vänsterfilen är en outnyttjad resurs, är det för mig lika svårbegripligt som om alla skulle stå kvar i den långa kön till den enda kassan trots att en ny kassa bredvid precis öppnats. 😉 Det senare händer dock inte. Jag förstår inte varför det tidigare händer. 🤔
 
Fairlane
S Smed242 skrev:
I min kommun har det blivit allt mer populärt att stanna i cirkulationsplatser för att släppa förbi infarandes trafik. Mycket märkligt beteende, jag kör inte ofta i byn men har erfarit det 3 gånger senaste 2 månaderna vilket bör vara statistiskt stor andel (liten by, lite trafik). Olika bilar så troligen olika förare varje gång.
Lite beroende på situationen så är det rätt eller fel.
Kör man i cirkulationsplats ska man inte stanna för att släppa in andra generellt, men är fullt där man ska vidare så är det en annan fråga. Ungefär som när man kommer till en vanlig korsning så blockerar man inte den om det inte är fritt på andra sidan, man stannar innan så att trafik som ska åt andra håll inte blockeras.

Vid ett fåtal tillfällen har jag sett några stanna i cirkulationsplatsen när de kan köra, oftast i samband med att det är en större väg som kommer in i rondellen där. Vid massor med tillfällen har jag sett folk blockera korsningar och cirkulationsplatsen genom att köra in fast det inte finns plats att köra ut.
S Smed242 skrev:
Jag som tänkte att det skulle stanna vid införa att mittenfältstrafik på 3-filiga motorvägar (det är nu definitivt standard och allmänt accepterat), men det var väl bara början.
Precis, jag misstänker att de som tycker att man ska byta fil direkt för att anpassa sig till hur andra gör, istället för att följa regelverket, också tycker att man ska ligga i mittfil fast man inte kör om, för så gör ju alla andra... Och om man inte gör det utan följer regelverket så ska man räkna med att en sur långtradarchaufför hastigt byter fil för att blockera dig när du kommer i 80 km/h. Ditt fel, inte långtradarchaufförens tydligen...
 
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
I dessa fall är det antagligen någon form av missriktad svensk syn kring rättvisa och att alla ska ha det jämnjävligt. För ur ett samhällsekonomiskt perspektiv uppfattar jag det som tämligen klart att det är lönsammast att nyttja bägge filerna. Detta framförs, som jag förstår det, av en klar majoritet av "expertinstanser" som polis, körskolor med flera.
Jag tror bara man blir besviken om man har kravet att trafiken ska vara rationell.... Kommer bli mycket lättare när människor inte kör bil längre tror jag .. kommer underlätta mycket..
 
jag tycker det finns två situationer av när två filer blir en:

1. vår numera vanliga 2+1 vägar där trafikflödena är mer måttfulla i förhållande till kapaciteten. I dessa fall tycker jag det är mer respektfullt att anpassa hastigheten så att ett jämnt flöde uppkommer, dvs inte köra om i slutet av de 2 filerna, för att minska risken att få kökrockar bakom sig. Vid intensiv trafik där man börjar närmar sig mättnadsgränsen för 2+1 vägens kapacitet blir hastigheten lite ryckig.
2. 2+1 vägar med allt för stort flöde, där kapaciteten på 1-vägen inte räcker till, där anser jag att båda filerna ska nyttjas max, så blir alla lika missnöjda. Tyvärr kör de flesta in för tidigt (som många redan skrivit), vilket leder till viss irritation hos dem som kört in för tidigt. Och naturligtvis har man ett hånfullt leende på läpparna och skriker LOSERS, samt pekar finger (viss ironi kan förekomma).
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
Långtradarchaufförer som ligger otäckt nära bakändan på bilen, tydligen har de missat delen bromssträcka i utbildningen.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
tydligen har de missat delen bromssträcka i utbildningen.
Möjligen, eller så har de fokuserat för mycket på det extra skydd man har i ett tungt fordon... 😱
 
C
trähandtag trähandtag skrev:
2. 2+1 vägar med allt för stort flöde, där kapaciteten på 1-vägen inte räcker till
Fast med den logiken borde det aldrig kunna uppstå köbildning i slutet av en 2-sträcka som endast "matas" från föregående 1-sträcka?
 
C cpalm skrev:
Fast med den logiken borde det aldrig kunna uppstå köbildning i slutet av en 2-sträcka som endast "matas" från föregående 1-sträcka?
Man kan väl anta att genomsnittshastigheten ökar när vägen får två filer och att därmed fler bilar måste "samsas" i slutet av den tvåfiliga delen när den åter blir enfilig, eller nåt sånt... 😳 Om ingen fattar vad jag menar beror det antagligen på att jag inte riktigt fattar det själv... 😳😳😳
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast med den logiken borde det aldrig kunna uppstå köbildning i slutet av en 2-sträcka som endast "matas" från föregående 1-sträcka?
fast nu är ju det från två till ett och inte tvärt om.

Fall 2. Den tvåfiliga sträckan har påfarter kontinuerligt som fyller på med trafik.
 
Redigerat:
trähandtag trähandtag skrev:
fast nu är ju det från två till ett och inte tvärt om.

Fall 2. Den tvåfiliga sträckan har påfarter kontinuerligt som fyller på med trafik.
Ett exempel där 1+2 väg inte fungerar är E4an norr om Gävle, som numera är enfilig vid storhelger (om jag förstått det rätt). Har dock aldrig kört där vi dessa tillfällen. Det finns ju filmer på youtube om experiment där bilar ska köra i en cirkel, med kort avstånd och där minsta störning leder till dragspelseffekter, med inbromsningar och försämrad kapacitet.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
C
trähandtag trähandtag skrev:
Fall 2. Den tvåfiliga sträckan har påfarter kontinuerligt som fyller på med trafik.
I så fall kan man väl säga att jag pratar om Fall 3 där den tvåfiliga sträckan inte fylls på (i någon betydande omfattning) från påfarter. Ändå uppstår en vävningseffekt när 2 går tillbaka till 1.

Det är i min hjärna grovt ologiskt att man i detta fall skulle ha något att tjäna på att utnyttja båda körfälten (utöver vanlig omkörning så klart).
 
trähandtag trähandtag skrev:
Ett exempel där 1+2 väg inte fungerar är E4an norr om Gävle, som numera är enfilig vid storhelger (om jag förstått det rätt). Har dock aldrig kört där vi dessa tillfällen. Det finns ju filmer på youtube om experiment där bilar ska köra i en cirkel, med kort avstånd och där minsta störning leder till dragspelseffekter, med inbromsningar och försämrad kapacitet.
Det inte bara finns, de är resultatet av seriösa vetenskapliga studier på fenomenet

Mänskliga förare är värdelösa, trots att de i videon ovan bara skulle köra runt i en cirkel med konstant hastighet och konstant avstånd till bilen framför bildades det köer..
 
  • Gilla
trilithium och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.