67 052 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Även om du här har rätt i sak så är det en farlig situation som DU hade kunnat undvika genom att rätta dig efter de sociala normer som gällde vid tillfället. Du hade kunnat räkna ut med lilltån att du gör en rad medtrafikanter förbannade, och du vet inte vad det sitter för folk i de andra bilarna och hur mycket kontroll de har över sin ilska.Fairlane skrev:
För några år sen var vi på väg på E4 från Nyköpingshållet mot Stockholm, dvs vägen är skyltat 110 km/h. Det kommer en skylt om ett vägarbete 7 km bort om genast ska alla in i högerfil och köra 50 km/h eller lägre. Jag kör på i en tom vänsterfil tills en lastbilschaufför inte uppskattade det och plötsligt körde ut framför mig så vi fick tvärnita till stopp. Den gled han höger igen, men så fort jag skulle förbi så upprepades förfarandet. Jävla dåre, det kunde snällt ordentligt, men jag misstänker att några i tråden tyckte lastbilschaufförens agerande var bra, själv tycker jag att han borde förlora sitt körkort.
Att vara god trafikant handlar främst om samspel, och ibland innebär det att bryta mot officiella regler och istället följa lokala eller tillfälliga överenskommelser.
Ett annat exempel är att ha koll på de korsningar där Högerregeln enligt lokaltraditionen inte gäller, och istället behandla dessa som om de har flervägsväjning...
Ska man börja fundera på sånt är det kanske säkrast att helt hålla sig borta från trafiken. Vem vet, någon kanske blir arg över att min bil är aningen smutsig eller har fel färg. Det vill man verkligen inte riskera.S Staffan-N skrev:
Eller så agerar man helt enkelt bara korrekt och låter övriga trafikanter hantera sina känslor själva. De flesta brukar klara det rätt bra.
Jag är mest förvånad att så många inte kan eller vill agera korrekt i dessa situationer. Det är tämligen allmänt accepterat att det är effektivast att nyttja bägge körfälten och ett annat beteende orsakar en helt onödig samhällsekonomisk kostnad.W Weimik skrev:
I min kommun har det blivit allt mer populärt att stanna i cirkulationsplatser för att släppa förbi infarandes trafik. Mycket märkligt beteende, jag kör inte ofta i byn men har erfarit det 3 gånger senaste 2 månaderna vilket bör vara statistiskt stor andel (liten by, lite trafik). Olika bilar så troligen olika förare varje gång.
Jag som tänkte att det skulle stanna vid införa att mittenfältstrafik på 3-filiga motorvägar (det är nu definitivt standard och allmänt accepterat), men det var väl bara början.
Jag som tänkte att det skulle stanna vid införa att mittenfältstrafik på 3-filiga motorvägar (det är nu definitivt standard och allmänt accepterat), men det var väl bara början.
I dessa fall är det antagligen någon form av missriktad svensk syn kring rättvisa och att alla ska ha det jämnjävligt. För ur ett samhällsekonomiskt perspektiv uppfattar jag det som tämligen klart att det är lönsammast att nyttja bägge filerna. Detta framförs, som jag förstår det, av en klar majoritet av "expertinstanser" som polis, körskolor med flera.C cpalm skrev:
Varifrån får du att poliser är experter i trafiken?Alfredo skrev:
I dessa fall är det antagligen någon form av missriktad svensk syn kring rättvisa och att alla ska ha det jämnjävligt. För ur ett samhällsekonomiskt perspektiv uppfattar jag det som tämligen klart att det är lönsammast att nyttja bägge filerna. Detta framförs, som jag förstår det, av en klar majoritet av "expertinstanser" som polis, körskolor med flera.
Med tanke på vad du skrivit under ditt namn så kan jag nog inte övertyga dig om att det korrekta ibland är att inte följa regler utan att följa samspeletAlfredo skrev:
Ska man börja fundera på sånt är det kanske säkrast att helt hålla sig borta från trafiken. Vem vet, någon kanske blir arg över att min bil är aningen smutsig eller har fel färg. Det vill man verkligen inte riskera.
Eller så agerar man helt enkelt bara korrekt och låter övriga trafikanter hantera sina känslor själva. De flesta brukar klara det rätt bra.
Om ditt inlägg ska ha någon mening får du gärna precisera lite bättre vad du syftar på då jag under ganska många år har skrivit en hel del inlägg. Det blir både väldigt svårt att förstå och väldigt svårt att bemöta ett så svepande argument som det du framför.S Staffan-N skrev:
Om det är kö genom en rondell och min utfart är blockerad, och så kommer det någon som ska in till det inre körfältet för att svänga vänster, då brukar jag försöka stanna och lämna en lucka så att trafiken kan flyta på till den utfart där det inte är kö. Istället för att ställa mig och vänta på ett ställe där jag blockerar påfarten.S Smed242 skrev:I min kommun har det blivit allt mer populärt att stanna i cirkulationsplatser för att släppa förbi infarandes trafik. Mycket märkligt beteende, jag kör inte ofta i byn men har erfarit det 3 gånger senaste 2 månaderna vilket bör vara statistiskt stor andel (liten by, lite trafik). Olika bilar så troligen olika förare varje gång.
Samma som om det är kö på en huvudled och det kommer en bil som ska svänga vänster från en anslutande väg. Då anser jag det sjysst att lämna en lucka så att denne kan ta sig genom kön och köra vidare...
Det är en grundläggande del i polisens arbete. "Alla poliser i yttre tjänst har i uppdrag att upprätthålla ordning och säkerhet på vägarna.". Det är rimligt att anta att de därför har kunskaper som medger att de kan fullgöra sitt uppdrag.J Jansson69 skrev:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/