J JohanLun skrev:
Dock brukar alltid finnas någon som tutar och blinkar då.
Vad märkligt....
 
Fairlane Fairlane skrev:
Enkelt, jag följer de rekommendationer som ges av Trafikverket, av polisen av körskolan etc, kombinerat med att det matematiskt är bevisbart (köteori) att det är bästa sättet. Det räcker så
Helt rätt!
 
Fairlane Fairlane skrev:
För några år sen var vi på väg på E4 från Nyköpingshållet mot Stockholm, dvs vägen är skyltat 110 km/h. Det kommer en skylt om ett vägarbete 7 km bort om genast ska alla in i högerfil och köra 50 km/h eller lägre. Jag kör på i en tom vänsterfil tills en lastbilschaufför inte uppskattade det och plötsligt körde ut framför mig så vi fick tvärnita till stopp. Den gled han höger igen, men så fort jag skulle förbi så upprepades förfarandet. Jävla dåre, det kunde snällt ordentligt, men jag misstänker att några i tråden tyckte lastbilschaufförens agerande var bra, själv tycker jag att han borde förlora sitt körkort.
Även om du här har rätt i sak så är det en farlig situation som DU hade kunnat undvika genom att rätta dig efter de sociala normer som gällde vid tillfället. Du hade kunnat räkna ut med lilltån att du gör en rad medtrafikanter förbannade, och du vet inte vad det sitter för folk i de andra bilarna och hur mycket kontroll de har över sin ilska.

Att vara god trafikant handlar främst om samspel, och ibland innebär det att bryta mot officiella regler och istället följa lokala eller tillfälliga överenskommelser.
Ett annat exempel är att ha koll på de korsningar där Högerregeln enligt lokaltraditionen inte gäller, och istället behandla dessa som om de har flervägsväjning...
 
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
hur mycket kontroll de har över sin ilska.
Ska man börja fundera på sånt är det kanske säkrast att helt hålla sig borta från trafiken. Vem vet, någon kanske blir arg över att min bil är aningen smutsig eller har fel färg. Det vill man verkligen inte riskera.

Eller så agerar man helt enkelt bara korrekt och låter övriga trafikanter hantera sina känslor själva. De flesta brukar klara det rätt bra.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad märkligt....
Anar ironi men ja, det är märkligt att tuta här då det är ett brott att göra så.
 
W Weimik skrev:
Jag blir lite nyfiken. Hur går tankarna där när du kör på i en tom vänsterfil medan alla andra står i kö?
Jag är mest förvånad att så många inte kan eller vill agera korrekt i dessa situationer. Det är tämligen allmänt accepterat att det är effektivast att nyttja bägge körfälten och ett annat beteende orsakar en helt onödig samhällsekonomisk kostnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är mest förvånad att så många inte kan eller vill agera korrekt i dessa situationer.
- "Varför är det bara jag som gör rätt och alla andra gör fel"? Tja... 😄
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I min kommun har det blivit allt mer populärt att stanna i cirkulationsplatser för att släppa förbi infarandes trafik. Mycket märkligt beteende, jag kör inte ofta i byn men har erfarit det 3 gånger senaste 2 månaderna vilket bör vara statistiskt stor andel (liten by, lite trafik). Olika bilar så troligen olika förare varje gång.

Jag som tänkte att det skulle stanna vid införa att mittenfältstrafik på 3-filiga motorvägar (det är nu definitivt standard och allmänt accepterat), men det var väl bara början.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
"Varför är det bara jag som gör rätt och alla andra gör fel"? Tja.
I dessa fall är det antagligen någon form av missriktad svensk syn kring rättvisa och att alla ska ha det jämnjävligt. För ur ett samhällsekonomiskt perspektiv uppfattar jag det som tämligen klart att det är lönsammast att nyttja bägge filerna. Detta framförs, som jag förstår det, av en klar majoritet av "expertinstanser" som polis, körskolor med flera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
I dessa fall är det antagligen någon form av missriktad svensk syn kring rättvisa och att alla ska ha det jämnjävligt. För ur ett samhällsekonomiskt perspektiv uppfattar jag det som tämligen klart att det är lönsammast att nyttja bägge filerna. Detta framförs, som jag förstår det, av en klar majoritet av "expertinstanser" som polis, körskolor med flera.
Varifrån får du att poliser är experter i trafiken?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man börja fundera på sånt är det kanske säkrast att helt hålla sig borta från trafiken. Vem vet, någon kanske blir arg över att min bil är aningen smutsig eller har fel färg. Det vill man verkligen inte riskera.

Eller så agerar man helt enkelt bara korrekt och låter övriga trafikanter hantera sina känslor själva. De flesta brukar klara det rätt bra.
Med tanke på vad du skrivit under ditt namn så kan jag nog inte övertyga dig om att det korrekta ibland är att inte följa regler utan att följa samspelet :-)
 
S Staffan-N skrev:
Med tanke på vad du skrivit under ditt namn så kan jag nog inte övertyga dig om att det korrekta ibland är att inte följa regler utan att följa samspelet
Om ditt inlägg ska ha någon mening får du gärna precisera lite bättre vad du syftar på då jag under ganska många år har skrivit en hel del inlägg. Det blir både väldigt svårt att förstå och väldigt svårt att bemöta ett så svepande argument som det du framför.
 
S Smed242 skrev:
I min kommun har det blivit allt mer populärt att stanna i cirkulationsplatser för att släppa förbi infarandes trafik. Mycket märkligt beteende, jag kör inte ofta i byn men har erfarit det 3 gånger senaste 2 månaderna vilket bör vara statistiskt stor andel (liten by, lite trafik). Olika bilar så troligen olika förare varje gång.

Jag som tänkte att det skulle stanna vid införa att mittenfältstrafik på 3-filiga motorvägar (det är nu definitivt standard och allmänt accepterat), men det var väl bara början.
Om det är kö genom en rondell och min utfart är blockerad, och så kommer det någon som ska in till det inre körfältet för att svänga vänster, då brukar jag försöka stanna och lämna en lucka så att trafiken kan flyta på till den utfart där det inte är kö. Istället för att ställa mig och vänta på ett ställe där jag blockerar påfarten.
Samma som om det är kö på en huvudled och det kommer en bil som ska svänga vänster från en anslutande väg. Då anser jag det sjysst att lämna en lucka så att denne kan ta sig genom kön och köra vidare...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om ditt inlägg ska ha någon mening får du gärna precisera lite bättre vad du syftar på då jag under ganska många år har skrivit en hel del inlägg. Det blir både väldigt svårt att förstå och väldigt svårt att bemöta ett så svepande argument som det du framför.
Det står "Besserwisser" :)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Varifrån får du att poliser är experter i trafiken?
Det är en grundläggande del i polisens arbete. "Alla poliser i yttre tjänst har i uppdrag att upprätthålla ordning och säkerhet på vägarna.". Det är rimligt att anta att de därför har kunskaper som medger att de kan fullgöra sitt uppdrag.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/trafikbrott/

Text om polisens arbete med trafik och säkerhet i vägtrafikmiljön.
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.