Attitudeswe
Idag tyckte en annan förare det var bra att köra ut i korsning från väjningsplikt och sen stanna mitt i korsningen.

En bil med en trasig främre stötfångare och buckla vid vänster framhjul, eventuellt från en kollision vid en korsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju inte det som sker. Det är att fler bilar ska in i samma fil, köra långsammare och ta med sig respektive avstånd till framförvarande när filerna går ihop.

Kön kommer uppstå oavsett, sen om den är i 500 meter kö med i genomsnitt sänkt hastighet med 50 km/h eller en km kö som går 25 km/h långsammare gör faktiskt ingen skillnad.
Fast om vägen före och efter blixtlåset båda klarar av att svälja trafiken, dvs kontinuerligt upprätthålla trafik enligt den skyltade hastigheten, men det ändå för uppstår köer som rör sig betydligt långsammare än trafiken på efterföljande väg kan det omöjligen vara optimalt, annat än vid transienta förlopp vid skiften i trafikintensitet.

Som ett konkret exempel finns det en väg jag kört många gånger, tvåfilig motorväg går ihop till enfilig 100 väg. Eftersom trafiken klarar av att flytta på den senare, så är det konstigt att den alltid blir kö på sista biten motorväg och folk ligger i 30 precis där filerna går ihop så fort det inte är nästan tomt på motorvägen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A ajn82 skrev:
Fast om vägen före och efter blixtlåset båda klarar av att svälja trafiken, dvs kontinuerligt upprätthålla trafik enligt den skyltade hastigheten, men det ändå för uppstår köer som rör sig betydligt långsammare än trafiken på efterföljande väg kan det omöjligen vara optimalt, annat än vid transienta förlopp vid skiften i trafikintensitet.

Som ett konkret exempel finns det en väg jag kört många gånger, tvåfilig motorväg går ihop till enfilig 100 väg. Eftersom trafiken klarar av att flytta på den senare, så är det konstigt att den alltid blir kö på sista biten motorväg och folk ligger i 30 precis där filerna går ihop så fort det inte är nästan tomt på motorvägen.
Då kan det kanske fungera. Det normala är dock inte det utan att det går väldigt mycket långsammare än skyltat.
 
Fairlane
J JohanLun skrev:
Jag brukar ligga till vänster och köra i samma hastighet som de till höger. Då blir inte alla till höger omkörda och de bakom mig kan med gott samvete och utan att trängas ligga till vänster. Dock brukar alltid finnas någon som tutar och blinkar då.
Fast då blockerar lika mycket som de som lägger sig över två filer för att förhindra, så jag, ligger du då en bra bit under tillåten hastighet så förstår jag att folk tutar och blinkar. Kör man inte om så håller man till höger på väg med hastighet över 70 km/h.

För några år sen var vi på väg på E4 från Nyköpingshållet mot Stockholm, dvs vägen är skyltat 110 km/h. Det kommer en skylt om ett vägarbete 7 km bort om genast ska alla in i högerfil och köra 50 km/h eller lägre. Jag kör på i en tom vänsterfil tills en lastbilschaufför inte uppskattade det och plötsligt körde ut framför mig så vi fick tvärnita till stopp. Den gled han höger igen, men så fort jag skulle förbi så upprepades förfarandet. Jävla dåre, det kunde snällt ordentligt, men jag misstänker att några i tråden tyckte lastbilschaufförens agerande var bra, själv tycker jag att han borde förlora sitt körkort.
 
  • Gilla
Björkskär och 3 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Då kan det kanske fungera. Det normala är dock inte det utan att det går väldigt mycket långsammare än skyltat.
Beror väl lite på var man kör, situationerna varierar. Ett typiskt exempel som är ganska lättanalyserat är när man kör på 2+1-väg och det går som tåget på de enfiliga sträckorna och i typ 5 km/h i slutet på varje tvåfilig sträcka (och det inte beror på tillkommande trafik från påfarter).
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
C cpalm skrev:
och i typ 5 km/h i slutet på varje tvåfilig sträcka
Det känner jag verkligen inte igen som något normalt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jätteofta folk börjar sakta ned långt innan 400 meter skylten på 2+1. Själv funderar jag inte ens på att gå in fören man passerat 400 meterskylten
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jätteofta folk börjar sakta ned långt innan 400 meter skylten på 2+1. Själv funderar jag inte ens på att gå in fören man passerat 400 meterskylten
Fast här talades om "typ 5 km/h", alltså promenadhastighet, inte om någon normal fartminskning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här talades om "typ 5 km/h", alltså promenadhastighet, inte om någon normal fartminskning.
Nej det är inte normalt 😂
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det känner jag verkligen inte igen som något normalt.
Det må så vara, men den som känner igen sig i den trafiksituationen lär inte låta sig övertygas i första taget om att det går fortare när båda körfälten utnyttjas.
 
S Staffan-N skrev:
Kan passa på att hylla hjältarna som har stake nog att lägga sig mitt mellan körfälten och blockera de som finner det lämpligt att köra om kön.
Nej, det har inget med stake att göra, mer ”jag fick inte bli elevrådsordförande*) men nu fan ska jag äntligen få bestämma självsvåldigt över andra”.

*) Vet inte vad de kompenserar för men något är det, helt klart - har inget med trafik lr trafiksäkerhet att göra iaf
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För några år sen var vi på väg på E4 från Nyköpingshållet mot Stockholm, dvs vägen är skyltat 110 km/h. Det kommer en skylt om ett vägarbete 7 km bort om genast ska alla in i högerfil och köra 50 km/h eller lägre. Jag kör på i en tom vänsterfil tills en lastbilschaufför inte uppskattade det och plötsligt körde ut framför mig så vi fick tvärnita till stopp. Den gled han höger igen, men så fort jag skulle förbi så upprepades förfarandet. Jävla dåre, det kunde snällt ordentligt, men jag misstänker att några i tråden tyckte lastbilschaufförens agerande var bra, själv tycker jag att han borde förlora sitt körkort.
Jag blir lite nyfiken. Hur går tankarna där när du kör på i en tom vänsterfil medan alla andra står i kö? Tänker du att alla andra är dumma och att det bara är du som har förstått hur man ska göra för att ta sig fram här i världen? Du kanske rentav hånler lite och tänker ”jävla losers”? Eller tänker du verkligen ”det fanns ju en avfart fem kilometer tidigare så jag gör min plikt och håller den fri trots att det kostar på”?
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag blir lite nyfiken. Hur går tankarna där när du kör på i en tom vänsterfil medan alla andra står i kö? Tänker du att alla andra är dumma och att det bara är du som har förstått hur man ska göra
Så brukar i alla fall jag tänka. Och mest stör jag mig som sagt på de som byter fil för tidigt. För jag vet ju att de förstör för dem vars fil de tränger sig in i för tidigt. Och ibland blir man ju drabbad av beteendet när man råkar ligga i den filen det ska bytas till.
W Weimik skrev:
det bara är du som har förstått hur man ska göra för att ta sig fram här i världen?
Det handlar inte om hur man ska ta sig fram här i världen på sndras bekostnad, utan förmågan stt förstå hur två filer bäst sys ihop i en.
W Weimik skrev:
Du kanske rentav hånler lite och tänker ”jävla losers”? Eller tänker du verkligen ”det fanns ju en avfart fem kilometer tidigare så jag gör min plikt och håller den fri trots att det kostar på”?
De här vanföreställningarna om att man gör rätt för att dra nytta av andras dumhet är lätt stötande. Det är objektivt bättre att båda filerna används så länge de finns. Skulle fler göra det skulle trafiken flyta bättre. Huruvida det finns en avfart i det enskilda fallet är irrelevant då många ofta inte har rn aning om ifall det gör det. Det är också bara en av fördelarna med att båda filerna används lika.
 
  • Gilla
trilithium och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För några år sen var vi på väg på E4 från Nyköpingshållet mot Stockholm, dvs vägen är skyltat 110 km/h. Det kommer en skylt om ett vägarbete 7 km bort om genast ska alla in i högerfil och köra 50 km/h eller lägre. Jag kör på i en tom vänsterfil tills en lastbilschaufför inte uppskattade det och plötsligt körde ut framför mig så vi fick tvärnita till stopp. Den gled han höger igen, men så fort jag skulle förbi så upprepades förfarandet. Jävla dåre, det kunde snällt ordentligt, men jag misstänker att några i tråden tyckte lastbilschaufförens agerande var bra, själv tycker jag att han borde förlora sitt körkort.
Jag är på din sida. Båda körfälten ska användas för att saxas ihop när det tar slut. Blir säkrare för alla med mindre risk för kökrock i köslutet och snabbare avverkande av kön.

Vi hade många såna incidenter på norrortsleden där jag flera gånger höll på att hamna i vajerräcket.
 
  • Gilla
Smed242 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
W Weimik skrev:
Jag blir lite nyfiken. Hur går tankarna där när du kör på i en tom vänsterfil medan alla andra står i kö? Tänker du att alla andra är dumma och att det bara är du som har förstått hur man ska göra för att ta sig fram här i världen? Du kanske rentav hånler lite och tänker ”jävla losers”? Eller tänker du verkligen ”det fanns ju en avfart fem kilometer tidigare så jag gör min plikt och håller den fri trots att det kostar på”?
Enkelt, jag följer de rekommendationer som ges av Trafikverket, av polisen av körskolan etc, kombinerat med att det matematiskt är bevisbart (köteori) att det är bästa sättet. Det räcker så
 
  • Gilla
TommyC och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.