S Staffan-N skrev:
Är du stockholmare?
Förklara gärna hur det är relevant.
 
Att använda båda fälten så att det står helt stilla längst fram där folk ska trängas och försöks köra varannan är en av de dummaste trafikregler vi har. Att gå samman i god tid och låta hela kön konstant röra sig framåt i 50, 70 km/h, eller vad det nu är för hastighet efter kön, hade gjort att alla kom fram mycket snabbare.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kö på E4an in mot Luleå i morse, räckesarbeten på bron.
ALLA ställde sig snällt i kön när skyltar visade att vänster var avstängd.
De nyttjade alltså inte de infrastrukturella resurser som fanns att tillgå. En helt onödig samhällsekonomisk kostnad på grund av ren dumhet alltså. Ibland skäms jag för min landsända. 😢
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker tvärtom att man ska nyttja båda filerna till dess att de går ihop. Detta för att minska på kön bakåt som annars kan täppa till tidigare korsningar.

Men det fungerar inte utan tydlig skylning om att man ska göra så, för annars tycker folk att de som kommer i vänsterfilen är busar. Om inte de första bilarna fördelar sig mellan filerna så är det för sent...
 
  • Gilla
trilithium och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
för annars tycker folk att de som kommer i vänsterfilen är busar.
Då får väl de tycka så...
 
Fairlane
Om det är en sådan här skylt med en tilläggstavla, säg 500 m så gör man fel om man lägger sig i en lång rad innan.
Vägmärke som visar sammanflätning av körfält, ett körfält ansluter till ett annat.
Man gör ännu mer fel om man ligger över två filer och blockerar.

Om det däremot är en sådan skylt utan tilläggstavla så ska man såklart inte fortsätta i vänsterfil även om det går. Det ser man ibland vid vägarbeten på exempelvis Essingeleden, att folk gör vidare i filen trots att de har ett rött kryss ovanför. Kör man vidare här riskerar man böter och indraget körkort.
Vägmärkeskylt med ett rött kryss, indikerar stängd fil vid vägarbete.


Tyvärr så tror många att man måste byta fil så fort det går och det ställer till problem som Bo mycket riktigt påpekar.
 
  • Gilla
trilithium och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
A ajn82 skrev:
Att använda båda fälten så att det står helt stilla längst fram där folk ska trängas och försöks köra varannan är en av de dummaste trafikregler vi har. Att gå samman i god tid och låta hela kön konstant röra sig framåt i 50, 70 km/h, eller vad det nu är för hastighet efter kön, hade gjort att alla kom fram mycket snabbare.
Fast det stämmer inte. Det går precis lika bra att gå samman mjukt och fint längst fram som mycket längre bak.
Man kan tänka sig att man ställer sig i en fil och skapar en 1000 meter lång kö. 600 meter från platsen där det går ihop så finns en avtagsväg som 10% vill nyttja, då tvingas de stå i kö helt i onödan, när man istället kunde haft två köer på 450 meter och bilisterna som skulle svänga av slapp köa alls. Dvs alla kommer inte fram mycket snabbare.
 
  • Gilla
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker tvärtom att man ska nyttja båda filerna till dess att de går ihop. Detta för att minska på kön bakåt som annars kan täppa till tidigare korsningar.

Men det fungerar inte utan tydlig skylning om att man ska göra så, för annars tycker folk att de som kommer i vänsterfilen är busar. Om inte de första bilarna fördelar sig mellan filerna så är det för sent...
Jag brukar ligga till vänster och köra i samma hastighet som de till höger. Då blir inte alla till höger omkörda och de bakom mig kan med gott samvete och utan att trängas ligga till vänster. Dock brukar alltid finnas någon som tutar och blinkar då.
 
  • Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Det finns allt för många bror duktiga som ska lägga sig allt för tidigt i högerfilen, vilket sedan öppnar upp för de som alltid har bråttom. Sedan svärs det i många bilar som blir omkörda.
 
Framför allt förstör de som byter från vänsterfil till högerfil för tidigt för dem som ligger i högerfil. Det leder till att det ofta blir två eller tre bilar från vänsterfil per bil i högerfil till slut.

Om alla i vänsterfil bara höll sig i den ända fram tills filerna gick ihop blir det bäst, i synnerhet för dem till höger.
 
  • Gilla
atomlab och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Framför allt förstör de som byter från vänsterfil till högerfil för tidigt för dem som ligger i högerfil. Det leder till att det ofta blir två eller tre bilar från vänsterfil per bil i högerfil till slut.

Om alla i vänsterfil bara höll sig i den ända fram tills filerna gick ihop blir det bäst, i synnerhet för dem till höger.
Om det bara var så att de i vänsterfil fortsatte i vänsterfil skulle det nog inte sväras så mycket. Själv svär jag i alla fall bara när jag blir omkörd av bilar som jag först ser ligger bakom mig i högerfil innan de plötsligt kommer på att man ju kan utnyttja båda filerna ända tills de går ihop. Det är ungefär lika sympatiskt som när den som står sist i kön i mataffären gör en tjurrusning för att komma först i den nyöppnade kassan bredvid…
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
innan de plötsligt kommer på att man ju kan utnyttja båda filerna ända tills de går ihop.
Till slut kanske även du kommer på det. 😉🤔😂
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det stämmer inte. Det går precis lika bra att gå samman mjukt och fint längst fram som mycket längre bak.
Man kan tänka sig att man ställer sig i en fil och skapar en 1000 meter lång kö. 600 meter från platsen där det går ihop så finns en avtagsväg som 10% vill nyttja, då tvingas de stå i kö helt i onödan, när man istället kunde haft två köer på 450 meter och bilisterna som skulle svänga av slapp köa alls. Dvs alla kommer inte fram mycket snabbare.
I teorin Ja, i praktiken brukar det i min erfarenhet bli så gott som stillastående, och sen efter filerna gått ihop flyter allt plötsligt på så mycket bättre. För ingen vågar ligga kvar i 70 km/h precis innan blixtlåset, medans om man gör det när det är gott om tid kvar så behöver man i princip inte sakta in alls och hela kön hade legat i 70 istället för att krypa fram i 10.

Är såklart stor skillnad på om trafiken innan är nära max kapacitet på väggen eller inte, jag pratar om situationen där vägen i normala fall sväljer trafiken utan problem, och bara själva blixtlåset agerar flaskhals. Vilket jag tycker är förhållandevis ofta där jag kör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe
E4 här vid Uppsala var ju betongväg som så klart inte funkade pga dubbdäck så dom fick ju slipa av och asfaltera, det var typ 5km kö och vi körde om hela skiten i vänsterfil, helt underbart.
 
A ajn82 skrev:
bara själva blixtlåset agerar flaskhals.
Fast det är ju inte det som sker. Det är att fler bilar ska in i samma fil, köra långsammare och ta med sig respektive avstånd till framförvarande när filerna går ihop.

Kön kommer uppstå oavsett, sen om den är i 500 meter kö med i genomsnitt sänkt hastighet med 50 km/h eller en km kö som går 25 km/h långsammare gör faktiskt ingen skillnad.
 
  • Gilla
p_k och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.