67 023 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Håller med till 100%.Fairlane skrev:
En sak jag reagerar ofta för i Stockholm är hur folk verkar strunta helt i att barn uppehåller sig i området där bilen framförs. I villaområdet är det 30 km/h då ska folk prompt hålla 30 km/h (minst) även när de passerar folk som är ute och går (trottoarer saknas) och även om .an går ens ett litet barn. Samma sak på stora parkeringsplatser, säg ICA Maxi. Man går där med ett barn och någon måste alltid köra förbi onödigt fort. Kan man inte ta 10 sekunder extra på sig att lämna parkeringen?
Är folk lika korkade i resten av landet?
De sämsta förarna är de som kör 40 jämnt. 40 på 30 väg, 40 utanför en skola, 40 på 50 väg.
Utanför lokala förskolan/lågstadieskolan kör jag ofta 20km/h, är det barn synliga ännu långsammare. Sen fortsätter 30 (i hela området) och jag har 30m efter skolan blivit omkörd av nån som har bråttom - säkert oftast föräldrar som redan lämnat sina barn. Men på gatan bor andra barn, barn är på väg till skolan, folk går med hunden, katter går över vägen osv. Det är 30 av en anledning. Om man inte vill respektera detta tycker jag man inte ska köra på den vägen. Vi bor på en "återvändsgata" så jag skulle tro att 50% av trafiken är till skolan 20% är boende och resten är "service", budbilar och hantverkare. Nån jävel som arbetar på ett stödboende som också finns i området kör ALLTID för fort - även om man själv går med barn utmed gatan (som inte har trottoar och där två större bilar knappt kan mötas). Likförbannat ska denna bil köra nästan 50. Jag har god lust att ställa mig mitt i vägen för att han ska stanna så jag får prata med honom. Då jag ofta passerar skolan ungefär när barnen börjar så har jag ju även noterat att det oftast är samma bilar som kör för fort. Samma som också "tar sats" för att hinna förbi parkerade bilar innan möte. Smart tänkt eller? När barn är rätt snabba på att hoppa ur eller springa runt en parkerad bil (det är ju till 98% föräldrar som lämnar barn som står parkerade där).
Jag skiter i om nån kör 140 på en tom motorväg, men där det finns oskyddade trafikanter och speciellt barn ska man verkligen respektera hastighetsgränserna!
Min far fick böter för stopplikt för många år sen med fullastad lastbil.
Stannade bakom en bil som stannade, liten gata i uppförsbacke, regnväder på hösten.
När han skulle iväg började det spinna trots lasset, fick dra i diffen för att komma iväg, rullade förbi stoppskylten på låga 1an.
Frågade poliserna om de hade startat en lastad lastbil i blöt uppförsbacke, de hade de inte gjort, men ville inte lyssna på det örat.
Farsan skrev inte på, var uppe i rätten med ärendet utan framgång, troligtvis har dommaren och rättens ledamöter inte heller startat lastbil i blöt backe.
Men farsan brukar skoja om ärendet "Tur att de inte vägde bilen iaf"
Stannade bakom en bil som stannade, liten gata i uppförsbacke, regnväder på hösten.
När han skulle iväg började det spinna trots lasset, fick dra i diffen för att komma iväg, rullade förbi stoppskylten på låga 1an.
Frågade poliserna om de hade startat en lastad lastbil i blöt uppförsbacke, de hade de inte gjort, men ville inte lyssna på det örat.
Farsan skrev inte på, var uppe i rätten med ärendet utan framgång, troligtvis har dommaren och rättens ledamöter inte heller startat lastbil i blöt backe.
Det är mycket man måste bryta mot när man kör tunga fordon, därför man är "yrkeskriminell" när man jobbar med det. Rätt skönt att man lagt det där på hyllan.Isakare skrev:
Min far fick böter för stopplikt för många år sen med fullastad lastbil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
En till typ av jubelidiot: folk som ligger bakom inför en korsning/rondell och har åsikter om när man ska köra ut.
DET BLIR INTE FRITT FÖR ATT DU TUTAR PUCKO! Och nu får du titta på min bakdel lite till när jag kör extra långsamt och försiktigt.
DET BLIR INTE FRITT FÖR ATT DU TUTAR PUCKO! Och nu får du titta på min bakdel lite till när jag kör extra långsamt och försiktigt.
Kö på E4an in mot Luleå i morse, räckesarbeten på bron.
ALLA ställde sig snällt i kön när skyltar visade att vänster var avstängd.
Ingen taxi, ingen Tesla, ingen BMW som skulle före alla andra !!!
Aldrig sett nått liknande i Stockholm.
ALLA ställde sig snällt i kön när skyltar visade att vänster var avstängd.
Ingen taxi, ingen Tesla, ingen BMW som skulle före alla andra !!!
Aldrig sett nått liknande i Stockholm.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ställde sig i kö där två filer gick ihop till en eller långt innan?Isakare skrev:
Kan passa på att hylla hjältarna som har stake nog att lägga sig mitt mellan körfälten och blockera de som finner det lämpligt att köra om kön.Isakare skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg