67 023 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Nästan alla större städer har fyrvägskorsningar där det stop för alla, där samspelet mellan trafikanterna måste fungera. Tyvärr skiter många cyklar o elsparkcyklar, samt att det blivit allt vanligare att bilister betraktar stop som väjningsplikt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
En sak jag reagerar ofta för i Stockholm är hur folk verkar strunta helt i att barn uppehåller sig i området där bilen framförs. I villaområdet är det 30 km/h då ska folk prompt hålla 30 km/h (minst) även när de passerar folk som är ute och går (trottoarer saknas) och även om .an går ens ett litet barn. Samma sak på stora parkeringsplatser, säg ICA Maxi. Man går där med ett barn och någon måste alltid köra förbi onödigt fort. Kan man inte ta 10 sekunder extra på sig att lämna parkeringen?
Är folk lika korkade i resten av landet?
Nope. Det är en helt egen nivå.Fairlane skrev:
En sak jag reagerar ofta för i Stockholm är hur folk verkar strunta helt i att barn uppehåller sig i området där bilen framförs. I villaområdet är det 30 km/h då ska folk prompt hålla 30 km/h (minst) även när de passerar folk som är ute och går (trottoarer saknas) och även om .an går ens ett litet barn. Samma sak på stora parkeringsplatser, säg ICA Maxi. Man går där med ett barn och någon måste alltid köra förbi onödigt fort. Kan man inte ta 10 sekunder extra på sig att lämna parkeringen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det är jag långt ifrån säker på är sant, men är det det kanske fyrvägsstopp och liknande är att skylla snarare än det är något gott.trähandtag skrev:
För egen del har jag alltid sett det som ett underkännande av trafiksituationen och i viss mån som en misstroendeförklaring mot trafikanterna med.
Stopplikt skulle jag säga främst hör hemma på relativt stora gator/vägar som möter större gator/vägar. Annars verkar det normalt räcka med väjningsplikt mot huvudled. Men ofta byggs väl behovet oavsett bort med hjälp av påfartsfiler eller rondeller.
Du kanske inte kör så mycket i Sverige, men det har det blivit allt vanligare att bilister betraktar stop som väjningsplikt, dvs det saktas in men inte gör ett stopp.Nötegårdsgubben skrev:
Det är jag långt ifrån säker på är sant, men är det det kanske fyrvägsstopp och liknande är att skylla snarare än det är något gott.
För egen del har jag alltid sett det som ett underkännande av trafiksituationen och i viss mån som en misstroendeförklaring mot trafikanterna med.
Stopplikt skulle jag säga främst hör hemma på relativt stora gator/vägar som möter större gator/vägar. Annars verkar det normalt räcka med väjningsplikt mot huvudled. Men ofta byggs väl behovet oavsett bort med hjälp av påfartsfiler eller rondeller.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Jodå, jag ligger på närmare 3.000 mil/år. Härom året tog jag också nytt körkort (BE) då körskoleläraren jag tog några lektioner med poängterade vikten av att alla fyra (eller åtta som han rättade sig till pga. släpet) hjulen måste stå stilla vid stopplikt.trähandtag skrev:
Så jag fattar att det slarvas med det, men om det är vanligare nu än förr vet jag inte. Jag är rätt säker på att det alltid varit rätt vanligt.
Redigerat:
Det måste kräva en viss speciell förmåga att få några av hjulen på ekipaget att stå pallstilla medan några roterar märkbart. 🤔 Inget som vi norrlänningar behärskar i alla fall. 😂Nötegårdsgubben skrev:
Alltså, i princip varje dag hör jag någon bil med dubbdäck, sommartid. Folk säger "jag kör ju så lite" så dom orkar inte byta. Andelen med friktionsdäck på är slående stor dessutom, dock lagligt men tveksamt säkerhetsmässigt.Fairlane skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg