RoTe RoTe skrev:
[video]

Sånt här beteende ser jag dagligen i Uppsalas rondeller, man tar hela eller delvis båda filer. I fallet ovan så vinglades det ju över i vänsterfil redan när den svängde ut framför mig plus att den valde att köra ut nästan framför näsan på mig. Därför tänkte jag att den var lite vilsen och kanske valde att i rondellen byta fil till vänster för att svänga just vänster, men nej då, båda filerna krävs för att en liten skåpbil ska kunna ta en rondell. Även nästa rondell användes en bit av vänster fil för att kunna manövrera runt det ohyggligt stora ekipaget.
Inget annat än en dålig bilförare, inte helt otänkbart med mobilen i handen. 😔

Det är ju en vit skåpbil. De kör sådär. Bara för att man kör ett yrkesfordon så är man inte en yrkesförare.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tar fel eller gör fel medvetet är frågan.
Alla gör vi väl medvetna fel i trafiken. Vanligast bland bilister skulle jag säga är att köra för fort och att inte följa högerregeln. Det senare är väl närmast en tyst överenskommelse bland trafikanter i Stockholm i alla fall.
FredrikR FredrikR skrev:
Har möjlighet att dagligen köra på cyklister som tror dom är på cykelöverfart, men stannar så klart.
Som sagt, jag har möjlighet att hamna i/vara nära en olycka dagligen om jag skulle tillämpa högerregeln strikt.

Nu gillar jag iofs. hur den tillämpas i praktiken, men ändå. Vill vi verkligen slava under regelverken?
FredrikR FredrikR skrev:
Men bilden är att oroväckande många verkar tro de har förkörsrätt. 🫣
Tror, eller kör som om de hade det?
FredrikR FredrikR skrev:
Upphöjning i vägen, men vara skyltat övergångsställe.
Det jag egentligen undrar kring det här är varför det finns båda sorter? Finns det någon rimlig poäng med att ha upphöjda övergångsställen där inte även cyklister har prioritet framför bilar?
FredrikR FredrikR skrev:
Bra om cyklisten blir dömd.
Vad vore vinsten?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla gör vi väl medvetna fel i trafiken. Vanligast bland bilister skulle jag säga är att köra för fort och att inte följa högerregeln. Det senare är väl närmast en tyst överenskommelse bland trafikanter i Stockholm i alla fall.

Som sagt, jag har möjlighet att hamna i/vara nära en olycka dagligen om jag skulle tillämpa högerregeln strikt.

Nu gillar jag iofs. hur den tillämpas i praktiken, men ändå. Vill vi verkligen slava under regelverken?

Tror, eller kör dom om de hade det?

Det jag egentligen undrar kring det här är varför det finns båda sorter? Finns det någon rimlig poäng med att ha upphöjda övergångsställen där inte även cyklister har prioritet framför bilar?

Vad vore vinsten med detta
Kör som om de har rätt.

Blir cyklisten dömd hoppas jag chanserna ökar att gällande lagar och regler sprider sig till de som gör fel.

FredrikR FredrikR skrev:
Blir cyklisten dömd hoppas jag chanserna ökar att gällande lagar och regler sprider sig till de som gör fel.
Jag håller det inte för jättesannolikt, men visst. Själv tycker jag som sagt att reglerna är obegripliga, men då cyklar jag iofs. väldigt lite, men promenerar desto mer.

Jag har nog bara sett sådana upphöjningar i villaområden, eller vid genomfartsvägar i anslutning till sådana iaf. Ingen gång när jag tänkt på det har jag förstått varför vissa bara ska vara för gående. Möjligen är de då på så små gator att det saknas cykelfält, men då är väl problemet så litet att cyklister ändå skulle kunna få följa med på kuppen.

Som sagt, jag fattar inte vare sig uppdelning eller problem.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det vore inte fel att, i väntan på att cyklar ses som fordon och inte bara en annan sorts fotgängare, sätta upp "lämna företräde" där cykelväg slutar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns det någon rimlig poäng med att ha upphöjda övergångsställen där inte även cyklister har prioritet framför bilar?
I en tidigare tråd framfördes teorin att om man gör tillräckligt många obegripliga lösningar kommer till slut ingen att veta säkert vad som gäller och då tar alla det väldigt försiktigt, vilket minskar olyckorna... 😱

Inte min teori dock... Och inte skulle det funka på uppsalacyklister...

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
I en tidigare tråd framfördes teorin att om man gör tillräckligt många obegripliga lösningar kommer till slut ingen att veta säkert vad som gäller och då tar alla det väldigt försiktigt, vilket minskar olyckorna... 😱

Inte min teori dock... Och inte skulle det funka på uppsalacyklister...
Korsningar i vissa delstater i USA har vad jag förstår stopplikt för alla som kommer in i korsningen. Kan låta dumt - vem kör först? Men först att stanna ska också vara först att köra om jag fattat rätt. Jag har kört i några sådana här på ett besök i USA och jag tyckte det verkade funka bra, trots det låter urkasst om man bara hör hur det ska funka.

Jag tänker att det är en sådan lösning du beskriver. Alla tar det lite extra försiktigt...

J JohanLun skrev:
Korsningar i vissa delstater i USA har vad jag förstår stopplikt för alla som kommer in i korsningen.
Flervägsstopp finns i Sverige med.

Tilläggstavla för flervägsstopp i Sverige från Transportstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Korsningar i vissa delstater i USA har vad jag förstår stopplikt för alla som kommer in i korsningen. Kan låta dumt - vem kör först? Men först att stanna ska också vara först att köra om jag fattat rätt. Jag har kört i några sådana här på ett besök i USA och jag tyckte det verkade funka bra, trots det låter urkasst om man bara hör hur det ska funka.

Jag tänker att det är en sådan lösning du beskriver. Alla tar det lite extra försiktigt...
Visst finns det en sån korsning i Bromma? Tror det är på Västerled. Lite förvirrande när man är ovan men alla tar det försiktigt så verkar funka bra.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Det är ju en vit skåpbil. De kör sådär. Bara för att man kör ett yrkesfordon så är man inte en yrkesförare.
Man måste ju räta ut kurvorna, annars ramlar alla grejer i skåpet omkring 😉

• Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Flervägsstopp finns i Sverige med.

[bild]
Finns i Borlänge, några hundra meter från Mellstaparken.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Korsningen Fornuddsvägen - Stamvägen i Tyresö har flervägsstopp. Båda vägarna ser ut som huvudled. Legenden (förvisso förmedlad av polis) påstår att mer än hälften av all småkrockar i Handens polisdistrikt skedde i den korsningen innan flervägsstoppet infördes.
Mvh Findus

Finns även i Enskede, bl.a. Sockenvägen/Stockholmsvägen. Vilket är lite konstigt då den förra är huvudled fram till dess (nåja, på ett väldigt stockholmskt sett, anslutande gator har väjningsplikt, men gatan i sig är inte markerad som huvudled), medan den senare inte är det.

• Gilla
4774
  • Laddar…
RoTe
Flervägsstopp är ju inget konstigt i Sverige, finns även i Uppsala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.