67 039 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Inget annat än en dålig bilförare, inte helt otänkbart med mobilen i handen. 😔RoTe skrev:
[video]
Sånt här beteende ser jag dagligen i Uppsalas rondeller, man tar hela eller delvis båda filer. I fallet ovan så vinglades det ju över i vänsterfil redan när den svängde ut framför mig plus att den valde att köra ut nästan framför näsan på mig. Därför tänkte jag att den var lite vilsen och kanske valde att i rondellen byta fil till vänster för att svänga just vänster, men nej då, båda filerna krävs för att en liten skåpbil ska kunna ta en rondell. Även nästa rondell användes en bit av vänster fil för att kunna manövrera runt det ohyggligt stora ekipaget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Alla gör vi väl medvetna fel i trafiken. Vanligast bland bilister skulle jag säga är att köra för fort och att inte följa högerregeln. Det senare är väl närmast en tyst överenskommelse bland trafikanter i Stockholm i alla fall.FredrikR skrev:
Som sagt, jag har möjlighet att hamna i/vara nära en olycka dagligen om jag skulle tillämpa högerregeln strikt.FredrikR skrev:
Nu gillar jag iofs. hur den tillämpas i praktiken, men ändå. Vill vi verkligen slava under regelverken?
Tror, eller kör som om de hade det?FredrikR skrev:
Det jag egentligen undrar kring det här är varför det finns båda sorter? Finns det någon rimlig poäng med att ha upphöjda övergångsställen där inte även cyklister har prioritet framför bilar?FredrikR skrev:
Vad vore vinsten?FredrikR skrev:
Kör som om de har rätt.Nötegårdsgubben skrev:
Alla gör vi väl medvetna fel i trafiken. Vanligast bland bilister skulle jag säga är att köra för fort och att inte följa högerregeln. Det senare är väl närmast en tyst överenskommelse bland trafikanter i Stockholm i alla fall.
Som sagt, jag har möjlighet att hamna i/vara nära en olycka dagligen om jag skulle tillämpa högerregeln strikt.
Nu gillar jag iofs. hur den tillämpas i praktiken, men ändå. Vill vi verkligen slava under regelverken?
Tror, eller kör dom om de hade det?
Det jag egentligen undrar kring det här är varför det finns båda sorter? Finns det någon rimlig poäng med att ha upphöjda övergångsställen där inte även cyklister har prioritet framför bilar?
Vad vore vinsten med detta
Blir cyklisten dömd hoppas jag chanserna ökar att gällande lagar och regler sprider sig till de som gör fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag håller det inte för jättesannolikt, men visst. Själv tycker jag som sagt att reglerna är obegripliga, men då cyklar jag iofs. väldigt lite, men promenerar desto mer.FredrikR skrev:
Jag har nog bara sett sådana upphöjningar i villaområden, eller vid genomfartsvägar i anslutning till sådana iaf. Ingen gång när jag tänkt på det har jag förstått varför vissa bara ska vara för gående. Möjligen är de då på så små gator att det saknas cykelfält, men då är väl problemet så litet att cyklister ändå skulle kunna få följa med på kuppen.
Som sagt, jag fattar inte vare sig uppdelning eller problem.
I en tidigare tråd framfördes teorin att om man gör tillräckligt många obegripliga lösningar kommer till slut ingen att veta säkert vad som gäller och då tar alla det väldigt försiktigt, vilket minskar olyckorna... 😱Nötegårdsgubben skrev:
Inte min teori dock... Och inte skulle det funka på uppsalacyklister...
Korsningar i vissa delstater i USA har vad jag förstår stopplikt för alla som kommer in i korsningen. Kan låta dumt - vem kör först? Men först att stanna ska också vara först att köra om jag fattat rätt. Jag har kört i några sådana här på ett besök i USA och jag tyckte det verkade funka bra, trots det låter urkasst om man bara hör hur det ska funka.Alfredo skrev:
Jag tänker att det är en sådan lösning du beskriver. Alla tar det lite extra försiktigt...
Visst finns det en sån korsning i Bromma? Tror det är på Västerled. Lite förvirrande när man är ovan men alla tar det försiktigt så verkar funka bra.J JohanLun skrev:Korsningar i vissa delstater i USA har vad jag förstår stopplikt för alla som kommer in i korsningen. Kan låta dumt - vem kör först? Men först att stanna ska också vara först att köra om jag fattat rätt. Jag har kört i några sådana här på ett besök i USA och jag tyckte det verkade funka bra, trots det låter urkasst om man bara hör hur det ska funka.
Jag tänker att det är en sådan lösning du beskriver. Alla tar det lite extra försiktigt...
Korsningen Fornuddsvägen - Stamvägen i Tyresö har flervägsstopp. Båda vägarna ser ut som huvudled. Legenden (förvisso förmedlad av polis) påstår att mer än hälften av all småkrockar i Handens polisdistrikt skedde i den korsningen innan flervägsstoppet infördes.
Mvh Findus
Mvh Findus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Finns även i Enskede, bl.a. Sockenvägen/Stockholmsvägen. Vilket är lite konstigt då den förra är huvudled fram till dess (nåja, på ett väldigt stockholmskt sett, anslutande gator har väjningsplikt, men gatan i sig är inte markerad som huvudled), medan den senare inte är det.

