U Uffe A skrev:
Styrstångsfylleri leder till att man förlorar körkortet om man har ett.
Det är lika olagligt som att köra bil berusad
Aldrig skett

RoTe RoTe skrev:
Min erfarenhet också, tyvärr är det ju oftast farthinder numera vid de "större" passagerna vilket gör att alla bilister måste sakta in, men man vet ju aldrig vilken som "vet sin rätt" där det inte är cykelöverfart och man själv på cykel väljer att inte kliva av. Har varit med om ett par såna situationer där man ser bilisten sakta in för att sedan tuta och köra aggressivt nära. Samtidigt vill man inte stanna och "tvinga" bilisterna stanna och bli irriterade för att jag aldrig cyklar över. Dessa passager som inte är cykelöverfart får mig att känna visst obehag som cyklist.
Nästa gång någon saktar in och börjar släppa över för att sedan tuta har jag lovat mig själv att jag ska stanna framför nosen på bilen för att lugnt och mycket sakta kliva av cykeln och masa mig över till fots.

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kan ha varit en cyklist som valde att cykla, istället för att kliva av och leda sin cykel, på ett övergångsställe. Vanligt förekommande att [cyklister] tar fel. Det är inte förbjudet att cykla på ett övergångsställe men om man väljer att göra det så har man väjningsplikt både mot gående, och fordon på vägen.
Hade varit intressant att läsa mer, rubriker av den där sorten är enbart för att folk ska klicka.
Du kan få den från Polisen hemsida istället, var väl två veckor sedan det fanns en liknande händelse.
Har sett den här tendensen öka att man förutsätter att man med cykel kan passera i fart över övergångställe utan att tänka på riskerna och ev. sjukhusvistelse som oskyddad trafikant.
Polisens hemsida med information om trafikolycka i Kalmar där en cyklist blev påkörd av bil och avförd till sjukhus, misstänkt för vårdslöshet.

Redigerat:
S Staffan-N skrev:
för att lugnt och mycket sakta kliva av cykeln och masa mig över till fots.
Kan du inte göra det innan övergångsstället i stället för att cykla på en plats som är avsedd för gående? Och du behöver inte säga att du får men allt man får är inte lämpligt.

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Folk som blir omkörda på höger sida borde aldrig fått något körkort.
Sen så har vi nötterna tex på E4 mellan Södertälje & Stockholm där nån plötsligt ligger i 90 i mittfilen & man kommer ikapp i högerfilen, inte f.n börjar man med slalom körning då...

J
L lat skrev:
Sen så har vi nötterna tex på E4 mellan Södertälje & Stockholm där nån plötsligt ligger i 90 i mittfilen & man kommer ikapp i högerfilen, inte f.n börjar man med slalom körning då...
Området där körkort har fåtts i Kellogspaketen eller helt saknas. Ja, många kör uselt kring botkyrka. Men det är många som bara passerar som också kör rätt bra.

Generellt verkar det som att de som vant sig vid tät trafik, typ innerstad/essingeleden, har större förståelse för hur filkörning ska göras för att funka smidigt. Däremot finns ju rätt många som tar sig friheter och trängs genom att byta fil altför sent och därmed stoppar upp. Då brukar jag hänga på tutan. Jag har inget mot att man väljer den bästa filen, men då får man inte "stanna" för att byta till en avfart utan isf ta nästa avfart. Chansar man på att hitta en lucka så får man stå sitt kast om ingen lucka finns - att stanna i en fil som "flyter" på tex essingeleden för att tränga sig in för att man valt att inte byta där avfarstskön börhar är det dödsstraff på!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte göra det innan övergångsstället i stället för att cykla på en plats som är avsedd för gående? Och du behöver inte säga att du får men allt man får är inte lämpligt.
Jag förutsätter att de flesta bilister vill ha fri väg framåt så snabbt som möjligt, och att det därför är bäst att passera cyklandes efter att bilisten har väjat.

Att först självmant väja, och sen markera att motparten gör fel trots att det blev bäst för alla inblandade...Det krävs nog en viss typ av paragrafryttare...

S Staffan-N skrev:
Jag förutsätter att de flesta bilister vill ha fri väg framåt så snabbt som möjligt, och att det därför är bäst att passera cyklandes efter att bilisten har väjat.
Du kanske gör ditt bästa som cyklist för att samspelet i trafiken ska fungera. Alla cyklister gör definitivt inte det.

S Staffan-N skrev:
Det krävs nog en viss typ av paragrafryttare
Eller så krävs det en som tröttnat på totalt laglösa kamikazepilotliknande cyklister som tror att de är ensamma i trafiken och att alla andra ska anpassa sig, utom de själva förstås.

Jag säger absolut inte att du är en av dem. Jag säger bara att det finns alltför många av den typen.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M maria01 skrev:
låter mer som sosse
Vi får inte heller glömma att Anders är hängiven kollektivboende med den trygghet det ger. Så miljöpartiststämpeln är oroande nära. 😀

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Problemet med högerfilen (söder om Alby) är att den går allt mellan 60 och 120 samtidigt som mittfilen tullar på i 80–90. Så slalom lär du köra ändå om du håller höger men inte accepterar att ligga bakom en långtradare i 60 i uppförsbackarna.

Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske gör ditt bästa som cyklist för att samspelet i trafiken ska fungera. Alla cyklister gör definitivt inte det.

Eller så krävs det en som tröttnat på totalt laglösa kamikazepilotliknande cyklister som tror att de är ensamma i trafiken och att alla andra ska anpassa sig, utom de själva förstås.

Jag säger absolut inte att du är en av dem. Jag säger bara att det finns alltför många av den typen.
Och syftet med mina inlägg/inklipp var utifrån vem som drabbas vid olycka.
När jag går eller cyklar är det så jag tänker, vill komma hem och inte fortsätta i ambulans oberoende vem som gör fel eller "hade rätt enligt lagen".

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet med högerfilen (söder om Alby) är att den går allt mellan 60 och 120 samtidigt som mittfilen tullar på i 80–90. Så slalom lär du köra ändå om du håller höger men inte accepterar att ligga bakom en långtradare i 60 i uppförsbackarna.
Som pensionär & numera landsortsbo så dels undviker man myrstacken så mycket som möjligt, dels undviker man rusningstrafik.

RoTe

Sånt här beteende ser jag dagligen i Uppsalas rondeller, man tar hela eller delvis båda filer. I fallet ovan så vinglades det ju över i vänsterfil redan när den svängde ut framför mig plus att den valde att köra ut nästan framför näsan på mig. Därför tänkte jag att den var lite vilsen och kanske valde att i rondellen byta fil till vänster för att svänga just vänster, men nej då, båda filerna krävs för att en liten skåpbil ska kunna ta en rondell. Även nästa rondell användes en bit av vänster fil för att kunna manövrera runt det ohyggligt stora ekipaget.

• Wow
  • Ledsen
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kan ha varit en cyklist som valde att cykla, istället för att kliva av och leda sin cykel, på ett övergångsställe. Vanligt förekommande att [cyklister] tar fel. Det är inte förbjudet att cykla på ett övergångsställe men om man väljer att göra det så har man väjningsplikt både mot gående, och fordon på vägen.
Hade varit intressant att läsa mer, rubriker av den där sorten är enbart för att folk ska klicka.
Tar fel eller gör fel medvetet är frågan.
Har möjlighet att dagligen köra på cyklister som tror dom är på cykelöverfart, men stannar så klart.
Men bilden är att oroväckande många verkar tro de har förkörsrätt. 🫣
Upphöjning i vägen, men vara skyltat övergångsställe.
Bra om cyklisten blir dömd.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.