67 039 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Du tar kvällens foliehatts pris 🏆AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Den är hur bra som helst, helt steglös, samma som på moppe eller MC och med returfjäder.AndersMalmgren skrev:
Att glida omkring i gångfart på ljudlös motor utan att behöva trampa är guld.
Jag har motorn i baknavet, min (och frugans) cykel är hopfällbar(a) och åker in i bagaget eller på båten lätt som en plätt och sedan kan man utforska typiskt en 7-milsradie från utgångspunkten.
Jag köpte den så fort den fanns, typ 2012.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har flera ggr cyklat från Skagen till Fredrikshamn och tillbaka med den, även Läsö runt när vi låg med båten i Västerby hamn...
Jag använde den flitigt för att ta mig till jobbet när jag bodde i biskopsgården och jobbade bredvid Liseberg, tog typ 17 minuter och noll svett.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Var försiktig bara, en cykel där du får assistans utan att trampa räknas som moped.D Dilato skrev:Den är hur bra som helst, helt steglös, samma som på moppe eller MC och med returfjäder.
Att glida omkring i gångfart på ljudlös motor utan att behöva trampa är guld.
Jag har motorn i baknavet, min (och frugans) cykel är hopfällbar(a) och åker in i bagaget eller på båten lätt som en plätt och sedan kan man utforska typiskt en 7-milsradie från utgångspunkten.
Jag köpte den så fort den fanns, typ 2012.
[bild]
Jag har flera ggr cyklat från Skagen till Fredrikshamn och tillbaka med den, även Läsö runt när vi låg med båten i Västerby hamn...
Jag använde den flitigt för att ta mig till jobbet när jag bodde i biskopsgården och jobbade bredvid Liseberg, tog typ 17 minuter och noll svett.
Jag funderar på att köpa denna
https://nishiki.se/elcyklar/alla/master-e-pg-2215
det gårr ju att bli av med körkortet hemma i sofan medAndersMalmgren skrev:
Kan ha varit en cyklist som valde att cykla, istället för att kliva av och leda sin cykel, på ett övergångsställe. Vanligt förekommande att [cyklister] tar fel. Det är inte förbjudet att cykla på ett övergångsställe men om man väljer att göra det så har man väjningsplikt både mot gående, och fordon på vägen.A AndersS skrev:
Hade varit intressant att läsa mer, rubriker av den där sorten är enbart för att folk ska klicka.
Det snabbaste och smidigaste sättet att ta sig över vägen är ofta att cykla på övergångsstället. Trafiken flyter bättre för alla om man inte hoppar av och masar sig över vägen till fots.
Givet att man inte vårdslöst slänger sig ut framför en bil som rullar så klart, Trafiken flyter väldigt dåligt när det vevas igång ett helt räddningspådrag.
Min erfarenhet är att nio av tio bilister stannar när man sakta och med marginal närmar sig övergångsstället sittandes på cykeln.
Givet att man inte vårdslöst slänger sig ut framför en bil som rullar så klart, Trafiken flyter väldigt dåligt när det vevas igång ett helt räddningspådrag.
Min erfarenhet är att nio av tio bilister stannar när man sakta och med marginal närmar sig övergångsstället sittandes på cykeln.
Det gäller att räkna rätt då innan man cyklar över.S Staffan-N skrev:Det snabbaste och smidigaste sättet att ta sig över vägen är ofta att cykla på övergångsstället. Trafiken flyter bättre för alla om man inte hoppar av och masar sig över vägen till fots.
Min erfarenhet också, tyvärr är det ju oftast farthinder numera vid de "större" passagerna vilket gör att alla bilister måste sakta in, men man vet ju aldrig vilken som "vet sin rätt" där det inte är cykelöverfart och man själv på cykel väljer att inte kliva av. Har varit med om ett par såna situationer där man ser bilisten sakta in för att sedan tuta och köra aggressivt nära. Samtidigt vill man inte stanna och "tvinga" bilisterna stanna och bli irriterade för att jag aldrig cyklar över. Dessa passager som inte är cykelöverfart får mig att känna visst obehag som cyklist.S Staffan-N skrev:
Inte tillåtet om det finns en cykelbana vid sidan om vägen.S Staffan-N skrev:
kanske man ska börja köra bil där så slipper man cyklister😎
Styrstångsfylleri leder till att man förlorar körkortet om man har ett.AndersMalmgren skrev:
Det är lika olagligt som att köra bil berusad
Jo det är det i vissa fall.U Uffe A skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...trafikregler/trafikregler-for-dig-som-cyklar/