67 039 läst ·
1 345 svar
67k läst
1,3k svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Jag menar att om en person gåendes begår ett brott mot Trafiklagstiftningen i onyktert tillstånd, så kan denne dömas för vårdslöshet i trafik. Sker det upprepade gånger, i onyktert tillstånd har denne visat att upprepade lagbrott mot Trafiklagstiftningen gör att punkt 3. gäller. För att det sker i onyktert tillstånd gäller även punkt 5.Alfredo skrev:
Lagstödet är punkt 5 som det hänvisats till ovan. Det är Transportstyrelsen som är satt till att göra bedömningen om någon ska anses ha demonstrerat opålitlighet i nykterhetshänseende och därför inte bör ha körkort.Alfredo skrev:
Det får de förvisso inte göra hur som helst men lagstödet finns helt klart.
Upprepad vårdslöshet i trafiken kan leda till återkallat körkort.J Jansson69 skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat-korkort/
3. Upprepade trafikbrott
Om du har gjort dig skyldig till upprepade trafikbrott inom en tvåårsperiod, till exempel mindre allvarliga fortkörningar eller att du inte använt bilbälte ska körkortet återkallas.Körkortet återkallas normalt med en spärrtid på 2 månader men även varning kan förekomma om det inte finns ett tidigare beslut om varning eller återkallelse.
Som vi sagt: en enstaka fyllegång kan inte göra att körkortet återkallas. Om du påstår något annat, vänligen visa lagrummet för det.Bart skrev:
Upprepad vårdslöshet i trafiken kan leda till återkallat körkort.
[länk]
3. Upprepade trafikbrott
Om du har gjort dig skyldig till upprepade trafikbrott inom en tvåårsperiod, till exempel mindre allvarliga fortkörningar eller att du inte använt bilbälte ska körkortet återkallas.
Körkortet återkallas normalt med en spärrtid på 2 månader men även varning kan förekomma om det inte finns ett tidigare beslut om varning eller återkallelse.
Det är ok att pudla när man haft fel. Du kanske ska prova det?
Jag har inte heller sagt eller skrivit det. Jag har sagt att man som vägtrafikant kan bli dömd för vårdslöshet i trafik. Det kan vid upprepade tillfällen leda till återkallelse av körkortet. Jag kan faktiskt inte se att någon har skrivit att det kan ske vid ett enstaka tillfälle.kashieda skrev:
Diskussionen jag gav mig in var huruvida en gående kan dömas för vårdslöshet i trafik, vilket minst två personer menade på inte var möjligt. Samt om det kunde leda till återkallat körkort.
Ja men då är det upprepade trafikbrott, alltså vi är överens om att man kan bli dömd för vårdslöshet i trafik som gående om man bryter mot trafikregler men det är inte bara av att man promenerar onyktert..Bart skrev:
Upprepad vårdslöshet i trafiken kan leda till återkallat körkort.
[länk]
3. Upprepade trafikbrott
Om du har gjort dig skyldig till upprepade trafikbrott inom en tvåårsperiod, till exempel mindre allvarliga fortkörningar eller att du inte använt bilbälte ska körkortet återkallas.
Körkortet återkallas normalt med en spärrtid på 2 månader men även varning kan förekomma om det inte finns ett tidigare beslut om varning eller återkallelse.
Ser du skillnaden nu?
Alltså det behövs mer tex. Att man bryter mot trafikregler som gångtrafikant tex. Promenad på motorväg är jag övertygad om att det skulle kunna ses som det, och att det sedan sker upprepat inom en två års period (troligen fler än två gånger) då först kan vi prata om återkallelse..
Men att säga som 08 Stollen sa:
Så Nej man blir inte av med körkortet av att promenera onykter utan det behövs ytterligare brott som begås i samband med detta eller LOB upprepat..AndersMalmgren skrev:
Och LOB blir man inte av att promenera onykter för klarar du av att promenera så klarar du av att ta hand om dig själv..
Jagar du 08 som startade detta och nu lyser med sin frånvaro trots sina felaktiga påståenden😉kashieda skrev:
Just därför har jag en normal elcykel med 250W motor (den har dock gashandtag men även en switch som kan stänga av det) när jag cyklar omkring gravt berusad (vilket aldrig händer, dock salongs-go händer).AndersMalmgren skrev:
Cykeldefinitionen omfattar många fordon som intuitivt kanske skulle uppfattas som motordrivna. En cykel som bara får krafttillskott vid hastigheter under 25 km/tim och inte har större motoreffekt än 250 watt är enligt definitionen inte ett motordrivet fordon utan just en cykel.
Därmed kan inte ansvar för vårdslöshet i trafik komma i fråga om den exempelvis framförs vårdslöst på en skogsväg.
nte heller kan ansvar för grov vårdslöshet i trafik komma ifråga.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Har jag aldrig sagt, jag har sagt du kan bli av med körkortet när du går full. Men det är klart det beror på hur du går. Som sagt mig verterligen har ingen blivit av med körkortet varken för styrstångsfylla eller för att ha vinglat runt i trafiken gåendes.J Jansson69 skrev:Ja men då är det upprepade trafikbrott, alltså vi är överens om att man kan bli dömd för vårdslöshet i trafik som gående om man bryter mot trafikregler men det är inte bara av att man promenerar onyktert..
Ser du skillnaden nu?
Alltså det behövs mer tex. Att man bryter mot trafikregler som gångtrafikant tex. Promenad på motorväg är jag övertygad om att det skulle kunna ses som det, och att det sedan sker upprepat inom en två års period (troligen fler än två gånger) då först kan vi prata om återkallelse..
Men att säga som 08 Stollen sa:
Så Nej man blir inte av med körkortet av att promenera onykter utan det behövs ytterligare brott som begås i samband med detta eller LOB upprepat..
Och LOB blir man inte av att promenera onykter för klarar du av att promenera så klarar du av att ta hand om dig själv..
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Den där gasen låter farligt dock. Krafttillskott betyder du måste trampa. Akta så du inte åker dit på rattfylla.D Dilato skrev:Just därför har jag en normal elcykel med 250W motor (den har dock gashandtag men även en switch som kan stänga av det).
Cykeldefinitionen omfattar många fordon som intuitivt kanske skulle uppfattas som motordrivna. En cykel som bara får krafttillskott vid hastighete runder 25 km/tim och inte har större motoreffekt än 250 watt är enligt definitionen inte ett motordrivet fordon utan just en cykel.
Därmed kan inteansvar för vårdslöshet i trafik komma i fråga om den exempelvis framförs vårdslöst på en skogsväg. Inte heller kan ansvar för grov vårdslöshet i trafik komma ifråga.
Jag tänker köpa en mittmonterad 250W så kan jag fortsätta med mina vinluncher och vara inne i stan på en kvart utan att bli svettig