kashieda kashieda skrev:
Fortfarande lika aktuell som då: [länk]
skrivet av cyklister

M maria01 skrev:
skrivet av cyklister
Ja vem annars ska berätta om varför man väljer bilvägen framför cykelbanan?

Det där med dörrzonen är ju läskigt ändå. En god vän till familjen dog av en slarvigt öppnad bildörr. Nä bättre då att cykla mitt I vägen, så får bilisterna anpassa hastigheten.

• Gilla
  • Älska
atomlab och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ja vem annars ska berätta om varför man väljer bilvägen framför cykelbanan?

Det där med dörrzonen är ju läskigt ändå. En god vän till familjen dog av en slarvigt öppnad bildörr. Nä bättre då att cykla mitt I vägen, så får bilisterna anpassa hastigheten.
eller bättre cykla på cykelvägen

• Wow
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Ja om det nu finns en lämplig sådan. Det gör det inte alltid.

Egentligen borde ju trafikslagen separeras helt. Men det enda sättet att göra detta är på rejäl bekostnad av bilisterna som nu tar upp den största ytan, så detta lär inte hända...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Egentligen borde ju trafikslagen separeras helt. Men det enda sättet att göra detta är på rejäl bekostnad av bilisterna som nu tar upp den största ytan, så detta lär inte hända...
eller införa skatt på cyklar så det är rättvist som ni säger

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
De incidenter jag sett har varit övergångsställen, oftast vid rondeller, där man med olika "cykelfordon" kört rakt ut, bland även med en mobil i handen som används.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nu tänkte jag väl mest på utrymmesproblemen på stadens gator, där kommunen har väghållaransvar och sköter finansieringen, och cyklister betala lika mycket skatt som bilister. Man skulle behöva ta bort lite parkeringsplatser och svängfiler, och ge cyklisterna egna perioder i bevakade korsningar.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De incidenter jag sett har varit övergångsställen, oftast vid rondeller, där man med olika "cykelfordon" kört rakt ut, bland även med en mobil i handen som används.
Så dåligt är det iaf inte byggt här. Finns det cykelbana så finns det även cykelpassager runt rondellen (undrar dock om alla bilister ser dem? De har ju ingen ytterligare skyltning än "herrgårman"). Finns det bara trottoar och övergånsställen så cyklar man genom själva rondellen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hur ofta ser du stolpar mitt på den vanliga vägen?

Varför kör inte bilisterna bara på motorvägarna, det är ju vad de är till för?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Staffan-N och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det finns ju massa studier som visar att det är samhällsekonomiskt positivt med varje person som väljer cykel istället för bil, så om det ska vara rättvist är det väl snarare så att man ska öka skatten på bilar.

• Gilla
  • Älska
TorbjornEd och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det finns ju massa studier som visar att det är samhällsekonomiskt positivt med varje person som väljer cykel istället för bil, så om det ska vara rättvist är det väl snarare så att man ska öka skatten på bilar.
har svårt att se det utanför städerna

Cykla är det ultimata färdsättet. Finns inget färdsätt som är snabbare innanför tullarna.

Blir elcykel nu när man flyttar till förorten så man kan cykla in på vinlunch utan att förlora körkortet.

M maria01 skrev:
har svårt att se det utanför städerna
M maria01 skrev:
Jaha, du tänkte specifikt att cyklarna inte betalar sin del av slitaget på landsvägarna där det inte finns separat cykelinfrastruktur?

• Haha
maria01
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jaha, du tänkte specifikt att cyklarna inte betalar sin del av slitaget på landsvägarna där det inte finns separat cykelinfrastruktur?
Enbart motorfordon som betalar fordonsskatt och det är av en bra anledning, cyklar sliter inte på vägbanan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.